Ant Financial: eerst privéconsolidering, daarna beursgang

Door Jan Jonckheere op 16 april 2018

De financiële tak van de groep Alibaba heet ‘Ant Financial Services’ en is het meest bekend voor het online betaalsysteem Alipay dat de 54% van de markt bezit. ‘Ant Financial’ onderhandelt momenteel met Temasek om bij de privé 8 miljard dollar op te halen. Als deze consolidering lukt, is ‘Ant Financial’ 150 miljard dollar waard en klaar om naar de beurs te gaan.

Het dateert uit 2010 dat Jack Ma de online betalingsdienst Alipay verzelfstandigde als een autonome eenheid. Ant Financial is ’s werelds meest waardevolle fintech bedrijf. Tot de aandeelhouders naast Alibaba dat 33% bezit, behoren China Life Insurance, de Postbank groep en een filiaal van China Development Bank.

Hoewel Alipay de meest gekende dienst van ‘Ant Financial’ is met vorig jaar 8.700 dollar aan betalingen, kent de financiële arm van de Alibaba groep nog andere belangrijke activiteiten. Yu’e Bao dat in 2013 gelanceerd werd, is een geldfonds dat na één jaar werking al voor 570 miljard yuan beheerde en vorig jaar het grootste in de wereld was. Derde pijl op de boog van ‘Ant Financial’ is het kredietbeoordelingssysteem Sesame Credit. Een verbruiker met een goede kredietscore moet bijvoorbeeld geen waarborg betalen voor het huren van een deelfiets. ‘Sesame Credit’ haalt zijn gegevens uit de honderden miljoenen transacties waar het big data technologie op loslaat en waarvan de resultaten belangrijk zijn zowel voor de detailhandelaars als ook voor de leningplatformen.

Vorig jaar werd ‘Ant Financial’ door Fortune’s Change the World list ook erkend wegens de positieve milieuweerslag van Ant Forest dat naar verluidt ’s werelds grootste platform is dat de individuele koolstof voetafdruk traceert. Het systeem waarin 230 miljoen personen participeren, heeft de mogelijkheid energiepunten te sparen waarmee eerst virtuele bomen worden gespaard. Dit heeft de milieu Ngo’s daarna toegelaten meer dan 10 miljoen echte bomen te planten.

In Hongkong heeft ‘Ant Financial’ nog een joint venture met CK Hutchison Holdings gevormd om er een digitale portemonnee te introduceren. In Pakistan heeft Ant plannen om een instelling van microfinance te kopen voor 184 miljoen dollar. Dezelfde maand zou het 200 miljoen dollar besteden aan een media groep in India waar het al het controlerend aandeel in Paytm bezit. Ook in Thailand heeft Ant 20% in  fintech bedrijf Ascend Money.  Orgelpunt van internationale uitbreiding van de groep is dat voorzitster Lucy Peng van ‘Ant Financial’ nu van Lazada in Singapore de leiding neemt in een poging om in Zuidoost-Azië een gelijkaardige dynamiek op gang te trekken. De wil om in de VS Moneygram op te kopen, stootte er op een presidentieel veto.

Consolidering

‘Ant Financial Services Group’ is met privé-investeerders aan het onderhandelen om naar verluidt 8 miljard dollar op te halen. Volgens de Financial Times is Temasek Holdings uit Singapore daarbij de voornaamste geïnteresseerde. Als deze financiering van 8 miljard rond komt, wordt de waarde van ‘Ant Financial’ op 150 miljard dollar geraamd of zowat de helft meer dan Goldman Sachs. Met deze 150 miljard komt ‘Ant Financial’ niet zo ver achter de 168 miljard $ marktkapitalisatie die Alibaba bereikte met de eigen beursgang.

Eenmaal de consolidering door de privégelden achter de rug is het immers de Ant-bedoeling om ook naar de beurs te gaan. De Wall Street Journal spreekt zowel over binnenlandse (bv Hongkong) én buitenlandse beurzen (bv New York). Verwacht wordt dat de beursgang deze van Spotify en van Dropbox in de schaduw stelt.

Doorslaggevend is echter de rol die ‘Ant Financial’ heeft in eigen land bij de evolutie naar een samenleving zonder contant geld. In Beijing, Shanghai of Shenzhen betalen jongeren zelden met cash om hun koffie, fastfood of bij de kruidenier te betalen. Gewoon het scannen van een QR-code regelt voeding, transport of andere betalingen. Daarbij is de concurrentie tussen de betaalsystemen vrij hevig. Alipay heeft 54% van de markt, terwijl het jongere Tenpay volgens Analysys al is opgerukt tot 38%. In Parijs kan de Chinese toerist al met Alipay betalen. Het wordt nog interessant om te zien hoe Tenpay dat beweert niet geïnteresseerd te zijn in e-commerce deze inhaalslag zal verwezenlijken.

Bronnen: FT, SCMP,Wikipedia

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief