China gaat nog meer mobiel in 2014

Door Jan Jonckheere op 5 januari 2014

De gehele telecomketen verwacht een bonanza door het toekennen van de nieuwe 4G-licenties.  De 3 Internetgroten nemen diverse initiatieven in hun gevecht vooral om de gunst van de mobiele internetter die in China vrij centraal staat. In het algemeen wordt qua productie van hardware voor China een normale groei voorspeld, terwijl deze in westerse landen afneemt. De software zit nog steeds in de fase van snelle groei. 

telecomwinkelsHet Taiwanees Topology Research Institute voorspelt dat de ICT-markt in China dit jaar aangroeit met 13,8% om meer dan 10.000 miljard yuan te gaan bereiken.  Het onderzoeksinstituut verwacht dat het aantal smartphones dat de fabriek verlaat met 17,5 % aangroeit tot 355 miljoen toestellen. Het aantal verzonden tablets dat op 40 miljoen geraamd wordt, zou voor het eerst het aantal verzonden notebooks dat op 36 miljoen geraamd wordt overtreffen. Het aantal verstuurde LCD-Tv’s zou met 4,8 % toenemen tot 43 miljoen, aldus nog het instituut. Het feit dat China sinds 2009 de grootste verwerker is van chips, betekent echter niet dat deze van eigen makelij zijn: het percentage eigen productie bedraagt nauwelijks 11%

In China zorgt vooral het mobiel internet via de smartphone voor een revolutie. Bijvoorbeeld in de manier waarop je op restaurant gaat. Via een applicatie komt de gebruiker een beoordeling te weten van het menu en via een groepskooptoepassing weet je of in het resto kortingen gelden. Volgens statistieken waren er eind oktober 817 miljoen mobiele internetabonnementen, waarvan een derde een 3G-lijn had. In China gebruiken bijna 80% van de internetgebruikers hun telefoon om online te gaan. Tijdens mobinternethet eerste semester 2013 werden 130 miljoen smartphones verkocht en de binnenlandse modellen vertegenwoordigen al 60 % van de Chinese markt. De Chinese producenten van smartphones ZTE, Huawei, Coolpad en Lenovo stegen tot in de top 10 op wereldvlak. Volgens iResearch groeide de mobiele internetmarkt dan ook tijdens het derde kwartaal met 66% op jaarbasis tot 27,87 miljard yuan. Meer applicaties betekent ook meer software: tijdens de eerste 10 maanden van 2013 bedroeg het inkomen uit de verkoop van software 2.530 miljard yuan, een stijging met bijna een kwart op jaarbasis.

Volgens een onderzoek van Forrester over de totale bestedingen van regering en bedrijven aan IT zouden deze dit jaar met 10,5 % groeien tot $ 124 miljard. Daarmee blijft China de derde grootste technologie markt na de VS en Japan en ook de derde snelst groeiende na Brazilië en Mexico. Hoewel de Japanse technologiemarkt nog anderhalf maal zo groot is als de Chinese, blijft de kloof versmallen. Lenovo had in het derde kwartaal 34% van de Chinese verkoop van  desk-en laptops. SAP verwacht een heropleving na de vertraging gedurende enkele trimesters. Dell spendeert per jaar $ 25 miljard voor de inkoop van componenten en het vervaardigen van haar producten in China.

 Mobiel

De ontplooiing van het 4G-systeem heeft al vele honderden miljarden gekost en dit brengt een beweging in gang over geheelsemiconductor-chip de productieketen. Het Chinese 4G signaal TD-LTE werd al in januari 2012 goedgekeurd als internationale standaard. Dit heeft chipproducenten als Datang en ook de vervaardigers van terminals toegelaten zich op het ogenblik van introductie voor te bereiden. De onafhankelijke door “Datang Telecom Technology & Industry Group” ontworpen 28 nm. chip gaat dit jaar in massaproductie. Huawei is al voor 60% leverancier van de 4G-netwerken in de wereld. Ook ZTE beschikt over diverse producten gaande van basisstations, netwerkapparatuur, terminals tot chips…Duidelijk is dat het gebrek aan voldoende toestellen uit het 3G-tijdperk zich niet meer zal voordoen. Er bestaan al 248 soorten TD-LTE-Gsm’s en 30 soorten dito smartphones. Er is wel kritiek dat China Mobile niet de 200.000 beoogde 4G-basisstations zou hebben afgewerkt.

Als we nu even naar de producenten van toestellen kijken, zien we een duidelijk onderscheid tussen de onconventionele nieuwlichters -genre Xiaomi- en de meer gevestigde merken als Huawei en ZTE die de periode van stormachtige groei al achter zich hebben. Xiaomi verdubbelde in 2013 met 19 miljoen zijn verkoopcijfer van 2012 en mikt op 40 miljoen toestellen dit jaar. Huawei kon vorig naar verluidt afsluiten met aan groei van 10 % en wil dit nog jaren aanhouden. ZTE keerde tijdens Q3 2013 terug tot winstcijfers, maar keek toch tegen min 10% winst aan tijdens de 3 eerste trimesters samen. ZTE heeft zich gereorganiseerd in 3 afdelingen sinds 1 januari: een afdeling is voor telecomoperatoren, een tweede richt zich tot KMO’s en een derde tot de gewone verbruikers.

De Chinese regering heeft een discreet onderzoek verricht of de Amerikaanse chipproducent Qualcomm geen misbruik maakt van zijn

Telecom bedrijven

Telecom bedrijven

monopoliepositie en van Amerikaanse zijde wordt al gevreesd dat dit met opzet zou gebeuren om Datang te bevoordelen. Merkwaardig is het antwoord van Qualcomm dat tegen de Chinese overheid argumenteert: “Onze chips kunnen het Chinese 4G-signaal doorgeven, als jullie willen dat het TD-LTE-signaal op wereldvlak doorbreekt, doen jullie het best met ons…” Volgens Qualcomm hebben ZTE en Xiaomi meer kans op succes om in het buitenland op te kunnen tornen tegen Apple en Samsung met hun chips als ze gebruik maken van het Qualcomm-circuit dat zich a.h.w. uitstrekt van Argentinië tot Zuid-Afrika.

Het gevecht om de gunst van de mobiele internetter wordt het duidelijkst in het gevecht tussen de 3 internetgroten: Baidu, Tencent en Alibaba die respectievelijk groot werden met zoeken, chatten en e-commerce. Elk van de groten diversifieert de dienstverlening en koopt andere initiatieven op, precies om een meer uitgebreide dienstverlening te kunnen verlenen. Zo heeft Tencent nu een eigen betaalsysteem. Omgekeerd lanceerde Alibaba het chatsysteem Laiwang en investeerde de groep in de sociale netwerksite Sina Weibo. Dat deze evolutie vooral op het mobiel internet gericht is, wordt volledig duidelijk door de uitspraak van Jack Ma over zijn Taobaodienst waarvan de taak is dit jaar te stoppen ten voordele van “Taobao mobile”. In die optiek kocht Baidu van zijn kant applicatiewinkel 91 Wireless voor $1,9 miljard. Iedereen wil de concurrent voor zijn in het titanengevecht om de mobiele internetter en volgend jaar zal deze trend nog verder worden gezet.

Bronnen: SCMP, Tech in Asia, ce.cn

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: , ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief