E-commerce langs zijderoutes in volle opgang

Door Jan Jonckheere op 8 mei 2017

E-commerce firma’s AliExpress en concurrent JD Worldwide breiden koortsachtig hun logistieke- en betaalsystemen uit langs de zijderoutes. Verwacht wordt dat de grensoverschrijdende e-commerce tegen 2020 voor 37% instaat van de Chinese buitenlandse handel.

AliExpress Moskow

In vele landen langs de zijderoutes is de zakelijke infrastructuur verouderd, de logistieke kosten hoog en de systemen voor kredietbeoordeling –en betaling niet goed gevestigd. Dit was ook in China het geval vooraleer de e-commerce er een opgang kende. CEO Shen Difan van AliExpress herinnert zich in 2004 een pak thee uit Pu’er te hebben gekocht waarvan hij het pakje na een maand ontving. Toen een succes, zou hij nu over dezelfde voorwaarden een klacht indienen. Het internet brengt nieuwe mogelijkheden langs de zijderoutes want het kan barrières in tijd en ruimte, taal, cultuur en tradities doorbreken. De grote e-commerce bedrijven grijpen de opportuniteit aan om hun zaken uit te breiden. We bekijken zowel AliExpress van de groep Alibaba als concurrerende groep JD Worldwide.

AliExpress is van de groep Alibaba en werd in 2010 opgericht om de klanten in het buitenland te bedienen. Naar eigen zeggen had AliExpress de voorbije maanden 100 miljoen klanten terwijl het aantal actieve kopers 60 miljoen zou bedragen. Deze klanten bevinden zich in 220 landen en regio’s. De groep verwacht tegen 2025 twee miljard klanten te hebben waarvan een miljard in het buitenland. Ondertussen zegt Shen dat AliExpress verder de koopervaring van de klanten verbetert door zowel de logistieke- als de betalingsdiensten te verbeteren. Sommige landen verlenen zelfs overheidssteun daartoe.

Volgens zijn directeur verkoopoperaties Hu Yanhui zijn de lichte- en verbruiksindustrie niet goed ontwikkeld in deze landen. Bijgevolg is er een vraag naar gematigd geprijsde Chinese kwaliteitsproducten. Volgens Hu tonen cijfers aan dat ‘Made-in China’-producten al meer wereldwijd gevraagd worden dan de Amerikaanse. Die worden gevolgd door goederen uit VK, Duitsland en Japan. Bij AliExpress behoren Rusland, de VS en Spanje tot de landen met het meest omzet. In Rusland duurde het normaal tot 60 dagen vooraleer een pakje afgeleverd werd. Door onder meer akkoorden met de Russische Post en het inleggen van een directe vlucht tussen Hongkong en Moskou is de levertijd al terug gebracht tot vier dagen. In Moskou en St-Petersburg kan het door lokale pakhuizen al de andere dag. In Rusland is AliExpress al marktleider op het gebied van e-commerce.

Ook in Madrid beschikt AliExpress over lokale pakhuizen die het mogelijk moeten maken dat binnen enkele jaren een wereldwijde levering binnen 72 uur plaats vindt. Shen ziet dat de stijging van het aantal buitenlandse klanten sneller gaat dan deze van het aantal binnenlandse klanten tien jaar geleden. Hij geeft wel toe dat het terugsturen van goederen bij ontevreden klanten nog een probleem is bij de grensoverschrijdende platformen.

JD.com

Concurrent JD.com startte de grensoverschrijdende afdeling JD

Worldwide op in 2015. Toen beschikte zijn firma maar over twee uitklaardepots. Op twee jaar tijd zijn die aangegroeid tot zeven, legt directeur Wu Zhen uit. Hij specificeert nu een jaarlijkse omzet te realiseren van 100 miljoen yuan. Voor handel met Europa wordt het spoor gebruikt en dit transport neemt twee weken in beslag. China beschikt nu over spoed vrachtdiensten naar 28 Europese steden. Sinds maart 2011 vonden al 3500 trips plaats en dit aantal zou tegen 2020 stijgen tot 5000.

Volgens cijfers van het ministerie groeide de grensoverschrijdende e-commerce van 2008 tot 2015 met 30% per jaar. Vorig jaar bedroeg de omzet 6300 miljard yuan. Algemeen manager Qi Ting van JD Worldwide gelooft dat zijn logistiek systeem de aangroei kan bijhouden. Het aantal productmerken dat hij verkoopt, bedraagt meer dan 20.000. Die komen uit 70 landen en regio’s. Kopen in het buitenland wordt een deel van de Chinese manier van leven, vindt hij. Behalve interesse in traditionele uitvoerders als VS en EU is er een groeiende interesse van uit landen langs de zijderoute zoals Thailand en Israël. Vorig jaar nam de omzet van Thaise producten bij Alibaba eveneens toe met 152%. In Israël ligt de naam eveneens op veler lippen.

De komende vijf jaar is JD.com van plan om 20 opslagplaatsen in het buitenland te openen en dit te beginnen met Indonesië. We hadden het hier eerder over Alibaba’s plannen voor Zuidoost Azië. Het ministerie van handel verwacht dat de grensoverschrijdende handel jaarlijks met 30% aangroeit. Tegen 2020 zou zo 37% van de buitenlandse handel online geschieden, zo voorspelt CI Consulting.

Bronnen  Beijing Review, China Daily, Global Times

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief