Hoe Guangzhou zijn vergane glorie wil herwinnen

De stad Guangzhou (Kanton) wil niet enkel in het kader van de nieuwe zijderoutes haar vroegere status herwinnen van verschepings- en logistiek centrum in Zuid- China, waarvoor het de steun van de regering heeft. De metropool zet echter ook zwaar in om een innovatie centrum te worden in functie hiervan.

nansha_mapBurgemeester Chen Jianhua legde eind maart de stedelijke strategie die in februari ook de regeringssteun kreeg uit aan potentiële investeerders. “Guangzhou streeft er naar om een internationale handels- en verschepings hub te worden, een culturele stad, een transport hub en een internationale metropolis”. Hij beloofde hen mogelijkheden in het kader van de nieuwe zijderoutes want hij vond zijn stad goed gepositioneerd om de leiding te nemen als hub voor de maritieme zijderoute. Meer bepaald zal de Nansha vrijhandelszone weldra operationeel worden. In die zone waar volgens de burgemeester de toekomst zich bevindt, staan financiën, O&O, verscheping en logistiek, zee-economie en maakwerk van geavanceerde uitrusting centraal. Vooral de financiële sector moet een pijler worden in de dienstensector van de stad. Naast de Vrijhandelszone zal ook de ontwikkeling van de Sino-Singapore Kennisstad worden versterkt evenals de Zengcheng Economic and Technological Development Zone die beiden meer aantrekkelijk gaan worden voor investeerders. Hij deelde ook mee aan de regering gevraagd te hebben een nationaal model voor onafhankelijke innovatie te mogen worden dat zowel de Guangzhou High-Tech Development Zone omvat als de Sino-Singapore Kennisstad.
Meer concreet stelde het stadsbestuur de investeerders 21 grote projecten voor die in totaal 110 miljard yuan gaan kosten. De meeste hebben betrekking op infrastructuur, milieuzorg en openbare diensten. Daarnaast stelden de districten 140 projecten voor die samen 239 miljard gaan kosten. Guangzhou telde eind 2014 meer dan 25.000 ondernemingen met buitenlands kapitaalinbreng en daarbij horen er 236 uit de Fortune Top-500. Die 236 zijn goed voor 656 projecten met een totale investering van $ 45 miljard. Met de nieuwe investeringen hoopt de stad concurrentieel te blijven tegenover Beijing, Shanghai, Tianjin en Chongqing.

Havens

Bij het doel om zich binnen 3 jaar uit te bouwen als verschepingscentrum, staat de ontwikkeling van de haven centraal. Oorspronkelijk begonnen als de Huangpu rivierhaven, gaat nu alle aandacht naar de uitbouw van Nansha als diepzeehaven. Dit jaar moet de derde fase van de Nansha-haven afgewerkt zijn: dit zal het aantal dokken van 10 nu verhogen tot 16. Daarna wordt begonnen aan de vierde fase en het doel is volgens de havenautoriteiten dat deze uitgroeit tot een haven met een verhandelingscapaciteit binnen de wereld top 5. Aangezien Nansha zich op de westelijke oever bevindt, zal de Nansha haven vracht helpen verhandelen voor het westelijk PRD-deel. Het drie jarenplan dat wel nog de goedkeuring moet krijgen van het lokaal bestuur wil de uitbouw van bulk vrachtterminals, de uitbouw van diep water kanalen en een havenspoorweg. Nog voor het jaareinde zullen 60 nieuwe internationale lijnen open gaan waarvan het merendeel verbonden zijn met Zuidoost-Azië en Afrika. In vergelijking met de havens in Londen, New York en Hong Kong, loopt Guangzhou echter wel achterop in financiële diensten voor verscheping. Tegen 2018 komt er nog een thuishaven in Nansha voor cruise schepen en Royal Caribbean zal er een passagiersroute openen. Dit jaar zullen 10 internationale lijnen worden geopend, aldus onderdirecteur Huang Bo van de stedelijke havencommissie. Burgemeester Chen beloofde zijn stedelijk congres ook betere verbindingen te realiseren tussen het zuidelijk gelegen Nansha en het stadscentrum. De stad wil eveneens 1 miljard investeren in een commerciële Nansha luchthaven.  Hiermee belanden we echter op een ander terrein waar Guangzhou zich wil profileren.

Guangzhou-Baiyun-Airport1

Baiyun Airport

De luchthaven van Guangzhou behoort al tot de top 3 in China. Guangzhou Baiyun International bedient 33 vliegtuigmaatschappijen, heeft 136 routes naar 200 binnen- en buitenlandse bestemmingen en telde in 2014 55 miljoen passagiers en 1,4 miljoen ton vracht. Verwacht wordt dat de tweede terminal van Guangzhou Baiyun International Airport in februari 2018 open gaat. Er wordt al gewerkt aan bijkomende installaties voor een derde landingsbaan en de haalbaarheidsstudies voor een vierde en vijfde zijn ook al begonnen. Het streefdoel tegen 2020 is 80 miljoen passagiers en 2,5 miljoen ton vracht. Vanzelfsprekend kijkt partijsecretaris Tan Wangeng van China Southern Airlines met hoge verwachtingen uit naar de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Een analoge reactie op de plannen van Guangzhou komt van voorzitter Dong Qiang van China State Shipbuilding Corp dat gedurende het dertiende vijfjarenplan 15 miljard yuan wil investeren om in Nasha een productiebasis te starten voor zee-uitrusting.

Innovatie

pazhouzonegdgd

Pazhou internetzone

Last but not least wil de hoofdstad van Guangdong tegen 2020 een vaandeldrager te zijn qua innovatie. Daartoe worden innovatiecentra opgericht, nijverheidszones voor internationale technologische overdrachten, gemeenschappelijk O&O, incubatoren en opleidingscentra…Ondertussen wordt de bouw van de wetenschappelijke zones nog versneld. Deze omvatten de Guangzhou New and High-tech Zone, Sino-Singapore Knowledge City, Pazhou Internet Innovation Zone, Nansha Mingzhu Scientific City, Guangzhou Scientific Innovation Corridor evenals een wetenschaps- en technische stad, een eiland voor bio geneeskunde, een privé wetenschappelijke nijverheidszone en een internationale innovatiestad. Wetenschappelijke instituten wordt geadviseerd om ook in het buitenland filialen te openen en internationaal talent aan te trekken. Eind 2015 telde Guangzhou 66 technologische centra, labs en platformen op nationaal- en nog 959 van provinciaal niveau. Daarnaast zijn er 119 incubatoren met een vloeroppervlakte van 6,5 miljoen m2. De stad probeert nu enkele grote namen aan te trekken en belangrijke clusters uit te bouwen. Daartoe verschaffen diverse departementen gunstige huisvesting- en verblijfsvoorwaarden qua belastingen, gezondheidszorg, opvoeding… Het ontbreekt dus zeker niet aan initiatieven om de stad beter te profileren ten aanzien van andere grote steden in de omgeving zoals Shenzhen en Hongkong. Hongkong is er alvast niet echt gerust op.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *