Sport evolueert als bedrijfstak

Sinds de Olympische spelen en met de winterspelen in 2022 voor ogen evolueert de sportcultuur in China ook als een economische bedrijvigheid. De regering wil dat de sportnijverheid 1 % uitmaakt van het bnp. Ze kan rekenen op steun van enkele privégroten zoals Wanda en Alibaba die handig promotie voeren via de sociale media voor de door hun gesteunde wedstrijden.

De organisatie van de Olympische Spelen heeft in China een andere kijk op de sport veroorzaakt en de toekenning van de Olympische Winterspelen bouwt hier op verder. De spelen werkten als een katalysator voor de sport. Sindsdien is de bevolking enthousiaster vooral de jonge generatie. Ook wordt een grotere steun vastgesteld van de overheid en van grote ondernemingen die in de sector investeren.  De grote ommekeer vond plaats in 2014 toen de regering een sportrichtlijn afkondigde. Bedoeling is dat het volume van de sportindustrie 1% van het bnp overschrijdt en dat de modale Chinees minstens 2,5% van zijn verbruik spendeert aan sport. Ter vergelijking in de VS en andere ontwikkelde landen staat de sportsector in voor 3% van het bnp. De Chinezen krijgen progressief meer vrije tijd en hebben nood aan cultuur en sport, merkt Wanda voorzitter Wang Jianlin op.
Traditioneel was het de staat die de sport organiseerde en dit leverde 51 gouden medailles op tijdens de Olympische spelen. Het regeringsplan uit 2014 heeft haar greep op de sector wat losser gemaakt en dit gekoppeld aan meer steun. In 2015 kende het Sportbestuur 870 miljoen yuan subsidies opdat 1212 grote sportgelegenheden ofwel gratis toegankelijk zouden worden of tegen lage kosten. Het bestuur noemde ook zeven bases voor de ontwikkeling van de sportindustrie en 12 demonstratiezones. De provincies spelen hier graag op in. De regering wil nog 100 excellente centra bouwen die de ontwikkeling van diverse sportdisciplines aanmoedigen en hoopt tegen de winterspelen in 2022 over 1450 installaties te beschikken voor de winterspelen.

Privésteun

Voorzitter Zhong Bingshu van de Sportuniversiteit in Beijing merkt op dat veel kapitaal geïnvesteerd werd in de lokale sportindustrie, vooral in de organisatie van evenementen en partnerschappen met gekende clubs. De groep Alibaba riep samen met Sina in 2015 Alisport in het leven dat evenementen organiseert en zich bezig houdt met de praktische zaken tot en met de biljetten. Om de interesse op te wekken van de jeugd wordt via de kanalen Youku, Tudou en Sina Weibo publiciteit gemaakt voor amateurcompetities. De elektronische bedrijven hebben behoefte aan zichtbaarheid op straat en de sport past daar precies in, aldus prof Simon Chadwick aan de Universiteit van Salford. Andere ondernemingen zoals Tencent en Wanda investeren eveneens in opleiding en coaching. Wanda werd een partner van de FIFA en kocht Infront Sports & Media, Hisense is partner van de UEFA geworden, Ti’ao Dongli heeft de rechten verworven voor de ‘Chinese Super League’ gedurende 5 jaar. Chinese investeerders kochten zich in bij diverse Europese top voetbalclubs. Adidas zag zijn omzet in China in 2016 groeien met 22% tot ongeveer 3 miljard dollar.
Wat het maakwerk betreft, leidend van Chinese kant zijn Anta Sportswear en de firma Taishan. In 2015 realiseerde Anta 2,7 miljard yuan winst. De sector is gedurende vijf jaar jaarlijks met meer dan 12 % gegroeid. In 2016 bedroeg de omzet van de sportsector 1900 miljard yuan. Verwacht wordt dat de totale schaal van de sportnijverheid meer dan 3000 miljard yuan (463 mljd. $) bedraagt in 2020 en het aandeel in het bnp 1%. Tegen 2025 zou 4000 miljard gehaald moeten worden. Nu werken al 4,4 miljoen personen in de sector. Nielson Sports vindt dat het belang van online media platformen centraal staat bij de groeiende Chinese markt want 82% van de fans komen uit minder bekende steden dan de grote supersteden.
Het resultaat was dat volgens statistieken van de Chinese Athletics Association in 2016 2,8 miljoen lopers deelnamen aan marathons en dit was het dubbele in vergelijking met het jaar voordien. China heeft ook beloofd dat het 300 miljoen personen zou activeren om tegen 2022 mee te doen aan wintersporten.
Xinhua, french.china.org.cn, forbes

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *