10.000 leraren naar Xinjiang en Tibet gestuurd

Door Jan Jonckheere op 21 juni 2017

China heeft beslist 10.000 schoolleraren naar Xinjiang en Tibet te sturen om de lokale leraren te helpen bij het bijbrengen van de tweetaligheid. Hoewel dit niet de eerste keer is, betreft dit tot nu toe de grootste golf van onderwijzers voor de 2 regio’s die moeilijk gekwalificeerden vinden.

Op dit ogenblik werken zowel in de A.R Xinjiang als in de A.R. Tibet 1500 leraren die komen vanuit de Chinese provincies. Binnenkort zal een nieuwe golf van 4000 onderwijzers geselecteerd worden en naar de twee regio’s gestuurd. China is echter van plan om er 10.000 leraren te sturen die het lokaal onderwijs moeten ondersteunen vooral in tweetaligheid.

Enkel in Xinjiang krijgen 78% van de leerlingen in het basis –en middelbaar onderwijs opvoeding naar tweetaligheid met hulp van leraren uit andere steden. Nogal wat studenten uit de minderheden ondervinden problemen bij het aanleren van het Chinees.

Sinds 11 jaar wordt het tweetalig onderwijs gestimuleerd. Toch vindt professor Turgunjan Tursun van de Zhejiang Universiteit dat het tweetalig onderwijs, gevoelige vooruitgang heeft gemaakt terwijl er alsnog problemen blijven. Het voornaamste probleem, zo vertelt Tursun aan de Global Times, is het tekort aan gekwalificeerde tweetalige leraren. Tweetaligheid komt neer op het aanleren voor de minderheidsgroepen van het Chinees want daardoor kunnen ze ook onderling beter communiceren.

Minister van Onderwijs Chen Baosheng heeft vorige week gevraagd om strikt geldende standaarden voor het selecteren van de leraren. Tursun merkt op dat het de eerste keer is dat zo’n groot aantal gestuurd zal worden naar de gebieden van de minderheden. Leraar Zhang die in Changji (naast Urumqi) les geeft, vindt dat tweetaligheid beter mogelijk maakt dat jongeren de ware aard van het terrorisme gaan inzien en zo minder gemakkelijk manipuleerbaar zijn door extremisten. Een ander aspect dat hij belicht is dat sommige vrijwillige leraren zich na een tijdje ontgoocheld voelen omdat de werkomstandigheden, ondanks alle inspanningen, voor minder minder succes zorgen dan op het thuisfront. Shanghai heeft die vrijwilligers al een voorkeursbehandeling beloofd zoals een hoger salaris en prioriteit bij promoties. Ook Tursun vindt dat een meer compleet systeem van stimuli nodig is om de vrijwilligers te motiveren bij te dragen tot de lokale ontwikkeling.

Bron: Global Times

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Eén reactie op “10.000 leraren naar Xinjiang en Tibet gestuurd”

  1. hahaha

    China heeft 10.000 kolonisten naar Xinjiang en Tibet gestuurd. Zo zou het geschreven worden in CNN. Waarom zijn er zoveel Tibetanen buiten hun eigen regio. Zoals in Chengdu zitten erg veel Tibetanen. Meestal Khampa Tibetanen die het Khampa dialect spreekt. Hun dialect is erg anders dan Lasha dialect, maar moet toch Lasha dialect leren op school waar ze in leer problemen zitten. waarom zoveel minderheden die succes hebben na hun studie via overheid geld niet terug gaat naar hun geboortedorp. Je kunt niet alles aan de overheid achterlaten.

    #42083

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief