Tegen 2020 5 steden met eigen magnetische treinen

Treinproducent CRRC heeft meegedeeld dat er tegen 2020 in 5 steden Chinese magnetisch voorgedreven treinen rijden, weliswaar aan een snelheid die niet groter is dan 160 km per uur. De testen werden uitgevoerd te Shanghai, maar ook in Beijing worden nu meer uitgebreide testen gedaan.

Magnetische trein te Changsha


China’s meest bekende magnetische trein is deze met magnetische ophanging tussen de Pudong luchthaven en het stadscentrum. Hij werd gebouwd door Siemens/Thyssen Krupp  en haalt een snelheid van 350km/uur. De eerste eigen Chinese magnetisch voorgedreven trein functioneert sinds vorig jaar te Changsha tussen de luchthaven en het stadscentrum. De snelheid stijgt echter niet boven 100 km per uur.

Snelheid

Voor het testen van de nieuwe versie werd te Shanghai een testlijn van 1,7 km lengte gebruikt. Bouwer is het Chinese CRRC dat tegen 2020 vijf magnetische treinen ziet functioneren, namelijk onder meer te Chengdu, Wuhan en te Guangzhou. Het gaat om een nieuwe generatie van Chinese magnetisch voortgedreven treinen die tijdens de testperiode maximum 120 km/uur haalden. De voertuigen zouden nog dit jaar klaar zijn voor de markt. De hoofdstad Beijing wil tijdens het vierde kwartaal een lijn operationeel van 11 km tussen de westelijke districten Shijingshan en Mentougou. De testen begonnen al op 5 augustus.
Volgens CRRC-hoofdingenieur Qu Tianwei zouden in plaats van de magnetische- eveneens metrotreinen kunnen worden ingezet. De kosten voor de bouw van de infrastructuur is echter te duur en het lawaai moeilijk onder controle te krijgen. Na acht jaar onderzoek door CRRC Dalian en de Southwest Jiaotong University van Chengdu haalt de nieuwe generatie treinen een snelheid van 160km/uur, trilt weinig, maakt weinig geluid, klimt snel en draait kort. 12 Chinese steden waarbij Tianjin, Hangzhou en Shenzhen willen tegen 2020 magnetische treinen inzetten. Volgens Qu is hij ook geschikt voor uitvoer naar het buitenland.
Tot nu toe had China de technologie van treinen van 100 km/uur onder de knie. Omdat de testlijn te Shanghai maar 1,7 km lang was, konden testen met 160 km/uur niet worden uitgevoerd. Een nieuwe testlijn van 5 tot 6 km werd gebouwd en zal later ook gebruikt worden voor een nog nieuwere generatie treinstellen die 600 km/uur kan rijden en waarvan het onderzoek vorig jaar werd gestart.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *