AI op school staat nog in de kinderschoenen

Op 60.000 scholen gebruiken leraren Artificiële intelligentie (AI) om opstellen van leerlingen na te lezen. Voorlopig zijn de beoordelingen enkel voor intern gebruik. Deze worden niet gemeld op de officiële rapporten. Leraren geven feedback met als doel de 10 jaar oude technologie te verbeteren.

Volgens de South China Morning Post heeft één van de vier Chinese scholen een krachtige machine die met artificiële intelligentie het werk van de leerlingen beoordeelt, zo vernam het blad van wetenschappers die betrokken zijn bij een regeringsprogramma. De technologie is in staat de algemene logica van een tekst te vatten en er een redelijk a.h.w. ‘menselijk’ oordeel over te vellen. Daarna beoordeelt de technologie het werk en voegt er verbeteringen aan toe, zowel qua schrijfstijl, structuur en thema. Als een paragraaf afdwaalt van het onderwerp heeft de computer het opgemerkt. De technologie werd ontwikkeld door professor Zhou Jianshe die directeur is van het onderzoekscentrum voor taalintelligentie bij de Capital Normal University.
Wetenschappers benadrukken dat de technologie er op gericht is de menselijke leraren te assisteren en niet om hen te vervangen. Het kan hen helpen bij het verminderen van de tijd die ze besteden aan het nakijken van opstellen. Het verschil met het automatisch e-rater systeem dat in de VS gebruikt wordt door de Education Testing Service om de verhandelingen van postdoctorale studenten te beoordelen, ligt in het feit dat het Chinese systeem zowel Chinees als Engels kan lezen. De uitgebreide testen van de machine gebeurden wel met uiterste voorzichtigheid. In de meeste deelnemende scholen werden de ouders niet ingelicht, de toegang tot de terminals was beperkt tot de bevoegde staf, de testresultaten waren strikt geheim en in sommige klassen wisten de leerlingen zelfs niet dat hun werk beoordeeld werd met behulp van een machine.

Voorzichtig

Directeur Wang Jing van de dienst Academische Zaken bij de High School aan de Renmin University zei aan het dagblad uit Hongkong de testen met uiterste voorzorg te behandelen. De testresultaten zullen niet publiekelijk bekend worden gemaakt. Ook een viertal andere gecontacteerde scholen velden een gelijkaardig oordeel. De scholen merkten op dat de machine ver van perfect was en citeerden daarbij leraren die voorbeelden gaven van puike opstellen die een lage quotering kregen. Wang benadrukte dat de software enkel intern gebruikt wordt om schoolwerk te beoordelen. De zaak staat nog in de kinderschoenen en scholen zijn niet van plan de technologie te gebruiken voor de officiële beoordelingen die op het rapport komen.
Het is wel zo dat de technologie al tien jaar oud is en net zoals AlphaGo zelf bijleert door de eigen opmerkingen en cijfers te vergelijken met die van de leraren. Het bouwt ook zelf een eigen “knowledge base” uit. De South China Morning Post kon een regeringsdocument inkijken waarin stond dat de testen plaats vonden in 60.000 scholen met 120 miljoen betrokken personen. Naar verluidt gaven machine en mens tijdens het testen voor 92% dezelfde score. China heeft vorige maand voor het eerst eveneens in de middelbare scholen een AI-leerboek verspreid: het heet “Fundamentals of Artificial Intelligence” en werd geschreven door Tang Xiaoou, die information engineering professor is bij de Chinese University of Hong Kong en tezelfdertijd voorzitter van Hongkongs meest waardevolle AI-starter Sensetime.  Uit voorspellingen blijkt dat China in de nabije toekomst AI-personeel te kort zal komen.
Bron: South China Morning Post

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *