Alibaba gebruikt AI ook in de landbouw

Nadat de groep Alibaba zijn systemen van artificiële intelligentie aanwendt in de steden onder meer voor het verkeer, verplaatst de groep zijn activiteit ook naar de landbouwsector. Daar is het op de eerste plaats de bedoeling om met AI de productiviteit van de Chinese boerderijen te verbeteren als grootste leverancier van varkens.

Artificiële intelligentie (AI)  wordt aangewend in de boerderij om te verzekeren dat de varkens actief zijn, hun vlees mals en ook de oogstopbrengst hoger. Daarvoor gebruikt de groep dezelfde technologieën als in de stad zoals stemherkenning en sensoren maar in de landbouw om de activiteit van varkens re controleren en de kosten te verminderen voor de appelboomgaarden. Voorzitter van Alibaba Cloud Simon Hu herinnert er aan dat landbouw en veeteelt voor China een ‘strategische’ kwestie is voor honderden miljoenen inwoners. Het land is ’s werelds grootste leverancier en verbruiker van varkensvlees. Alibaba is verre van de enige groep die de moderne technieken aanwendt voor de landbouwsector. In Nieuw Zeeland gebruikt de zuivelcoöperatie Fonterra moderne technieken zoals data-analyse om zijn vloot van melktankers te sturen terwijl Salesforce dat het grootste ‘software als dienst’-bedrijf is, vele landbouwgroepen tot zijn klanten rekent. Volgens Salesforce ‘innovatie-evangelist’ Tiffani Bovag reikt de agtech van de zaden in de grond tot en met  de eettafel. Ze citeert slimme tractoren die een alarm uitzenden wanneer een stuk fout geploegd is en die weten naar welke rij van maïs op sojabonen over te schakelen evenals het beheer van de voorraadketen.

Meer biggetjes

Alibaba gebruikt AI en slimme sensoren om de activiteit en gezondheid van elk varken in de gaten te houden. Deze gegevens worden geanalyseerd en resulteren in een real-time rapport voor luie zwijnen die aan meer activiteit toe zijn of voor zwangere zeugen waarvan de voeding beter moet. De technologie is ook in staat zieke varkens te detecteren en gegevens te verzamelen voor het scheppen van de optimale leefomgeving voor de kudde, de gewassen of boomgaarden. Alibaba is er van overtuigd dat hun slimme technieken kunnen leiden tot drie biggetjes meer per zeug en ook tot minder dood geborenen. Dit zou het aantal jaarlijkse biggetjes per zeug tot 32 brengen waardoor China aansluit op de vooraanstaande varkenshouderij-landen. Dit kan handig zijn wanneer de VS hogere tarieven aanrekent voor VS-varkensvlees. De groep Tequ uit Sichuan gebruikt de technologie om tegen 2020 zijn jaarlijks doel van 10 miljoen biggetjes te bereiken.  Volgens voorzitter Degen Wang kan dit niet gehaald worden met louter automatisering, laat staan enkel door menselijk ingrijpen.
Bron: Financial Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *