Chinese bouwer van treinen breidt uit in de VS

Sinds producent  van treinen China Railway Rolling Stock Corp (CRRC) in 2014 de Amerikaanse markt betrad, heeft het voor 4 VS-steden in totaal 1359 metro- of treinstellen geleverd. De producent bouwt sinds september 2015 een fabriek in Springfield (Massachusetts). Vorige week heeft de firma ook in Chicago de eerste steen gelegd van een nieuwe fabriek die weer aanknoopt met de lokale traditie van het bouwen van treinen.

Het was in 2014 toen de Chinese voorganger van ‘China Railway Rolling Stock Corp’ CRRC ‘China CSR Corporation’ de Amerikaanse markt betrad. CRRC werd in juni 2015 opgericht als fusie van de twee producenten van rollend materieel ‘China CNR Corporation’ en ‘China CSR Corporation Limited’. Sinds de intrede op de Amerikaanse markt heeft het voormalige China CSR Corporation Limited bestellingen gekregen om 1359 trein- of metrostellen af te werken voor zowel Boston, Chicago, Los Angeles en Philadelphia. Het afgelopen semester kwamen uit Boston en Los Angeles 184 bestellingen binnen voor metro’s en uit Philadelphia 45 voor pendeltreinen.
De producent is sinds 3 september 2015 een fabriek aan het bouwen in Springfield (Massachusetts), ooit een maakwerk centrum. Uit respect voor de lokale cultuur en traditie werd een groot gedeelte behouden van het voormalig Westinghouse-gebouw dat meer dan honderd jaar bestaat. Het oude nijverheidscluster in zuidoost Chicago kende ook de gloriedagen van het maakwerk, maar ontaardde langzaam in een roestgordel. De fabriek zou normaal in oktober open gaan, maar de assemblage start pas in de lente volgend jaar. 30 lokale arbeiders zijn naar China gestuurd om er gedurende 3 maanden opgeleid te worden terwijl ze werken aan de zijde van Chinese collega’s.

Traditie

Op 16 maart zei burgemeester Rahm Emanuel van Chicago dat CCRC niet enkel de stad kan dienen, maar meer steden en zelfs de gehele Amerikaanse markt. Hij bedankte China Railway Rolling Stock Corp om het maakwerk van treinen terug naar Chicago te brengen. Ook het ouder en gepensioneerd familielid Rahm Emanuel was bij de plechtigheid trots dat er weer treinstellen gemaakt gaan worden. Zijn gezin was gedurende 3 generaties verbonden met trein maakwerk. CCRC besliste overigens om de VS-markt beter te bedienen door er ook O&O centra (onderzoek en ontwikkelingscentra) op te zetten die werken met lokale arbeidskrachten.
De 418 treinstellen voor Boston zullen vervaardigd worden in de vestiging te Springfield die dit jaar klaar moet zijn. De vestiging in Chicago die 100 miljoen $ kost, moet na afwerking in staat zijn om elk jaar 168 metrotreinen te kunnen bouwen. Algemeen manager van het CRRC VS-filiaal Liu Chengyong zegt het 125 jaar oude metrosysteem in Chicago te willen verjongen met zowel nijverheid stroomopwaarts als stroomafwaarts. Omdat het vaak koud is in Chicago gebruikt de bouwer veiligheidstechnologie tegen de koude temperaturen die eveneens werd gebruikt voor de HST Lanzhou-Xinjiang.

Keten

De firma introduceerde tevens producten van toeleveranciers uit Guangzhou, Shenzhen e.a. Als resultaat gaf dit een stimulans aan de gehele keten van betrokken producten. Deze bedrijven die onderdelen leveren voor verwarming, ventilatie, airco en verlichting creëerden op hun beurt nieuwe banen voor de lokale gemeenschap. Zo worden ook hun vooruitzichten op de VS-markt beter. Volgens Asia Times zou CRRC samen met Bombardier dicht bij het afsluiten van een bestelling van 3,2 miljard $ staan voor de metro in New York.

De samenwerking tussen VS en China is zeker geen nulsomspel. De Chinese producent van groene auto’s BYD heeft in Lancaster (California) een fabriek voor elektrische bussen met 560 personeelsleden. Het is daarmee een van de grootste lokale werkverschaffers.
Bron: Peoples Daily, Asia Times, en.ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *