De IT-uitdagingen van “slimme steden”

Westerse bedrijven helpen Chinese steden bij de ontplooiing van oplossingen voor de uitbouw van slimme technologieën zoals slimme verkeerssystemen. Dit blijkt hen goed van pas te komen bij de toepassing in andere opkomende landen die met gelijkaardige problemen geconfronteerd worden. Toch is het in China nog onvoldoende doorgedrongen dat nieuwe technische systemen gepaard moeten gaan met het heroverwegen van de hele manier van werken.
smartcitiiesHet twaalfde vijfjarenplan wil dat er tegen 2015 een 600 tot 800 slimme steden functioneren. Het ministerie van Huisvesting en Stedelijk/Rurale ontwikkeling bevestigde dat al 440 miljard yuan kredieten vast liggen voor de projecten van 90 steden. Volgens directeur Eric Woods van Navigant Research financiert China vlotter deze systemen dan westerse landen. Vooral qua verkeersmanagement, water- en energie infrastructuur en energiebesparende gebouwen staan de nieuwe oplossingen sterk. Hij vindt dat China niet enkel een prominente rol speelt omdat de verstedelijkingsgraad snel opschiet. Volgens Wood wordt China meer en meer gezien als een centrum voor innovatie van stedelijk beleid dat de uitdagingen aangaat qua vereisten voor stedelijke infrastructuur.
Zo helpen slimme vervoerssystemen van IBM het vervoer doordat de busroute aangepast wordt naargelang de lokale verkeerssituatie. Volgens Fu Peihong van IBM wordt dit nu in enkele steden uitgetest, maar zal dit in de toekomst overgebracht worden naar andere opkomende landen. IBM implementeerde ook een alomvattend informatieplatform voor de Zhoushanhaven waarvan de behandelde vracht tussen 2006 en 2012 steeg van 100 tot 300 miljoen ton. Door middel van een systeem dat informatie deelt tussen het havenbestuur en de opererende firma’s, kan bepaald worden waar de schepen het best en snelst kunnen aanleggen om zo opstoppingen te vermijden evenals nodeloos brandstofverbruik.  Ook vicevoorzitter Yin Zheng van Schneider Electric  bevestigt dat oplossingen voor slimme steden eerst ontwikkeld werden in China en nu toegepast worden in andere opkomende landen: hij citeert als voorbeelden energiebesparing bij gebouwen, toepassing van slimme elektriciteitsnetwerken en security-systemen voor dichtbevolkte stedelijke gebieden. Tijdens de Wereldexpo van Shanghai mocht Scheider 12.000 bewakingscamera’s leveren.

smarttranspthangzh

Model slim transportsysteem Hangzhou


Ook in Europa is het ontwikkelen van slimme steden een belangrijk onderdeel van Horizon 2020. Volgens projectcoördinator Nikolaos Kontinakis van het netwerk Eurocities kunnen China en Europa van elkaar leren omdat Europese steden oud zijn en ze nieuwe problemen kunnen oplossen, terwijl de Chinese steden in staat zijn innoverende oplossingen toe te passen vanaf het begin. Daarbij blijft het wel een uitdaging om de businessmodellen aan te passen. Schneider Electric werkt momenteel samen met het Development Research Center van de regering over hoe verschillende betoelagingsmodellen kunnen toegepast worden op de projecten voor slimme steden. Ook kunnen bepaalde modellen verschillen van plaats tot plaats. Qua energiebesparing is in Shanghai met zijn talrijke oude gebouwen renovatie de beste oplossing terwijl andere steden beter af zijn met nieuwe gebouwen. In sommige lokaliteiten heeft zonne-of windenenergie nog geen verbinding met het elektriciteitsnetwerk. Schneider werkt met elektriciteitsverdeler China Southern Power Grid samen om in Guizhou en Guangxi energieverspilling te vermijden.
Volgens algemeen manager Michael Dixon van de afdeling slimme steden van IBM is het nog onvoldoende doorgedrongen dat om efficiënt te werken er een integratie moet zijn van de sociale systemen en de technologie en dat dit geen kwestie is van enkel een gepast product te bestellen. Hij geeft als voorbeeld aan dat de hoofden van ziekenhuizen aan een andere manier kunnen denken om de bedden toe te kennen, maar om dat te bereiken moet nagedacht over geheel de functioneringswijze van de kliniek en volstaat het niet om een paar toestellen of systemen te bestellen.
Bron China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *