Deeleconomie groeit flink, maar met problemen

Planners verwachten dat de deeleconomie dit jaar met 40% groeit. Deze week ging echter de derde grootste firma in deelfietsen failliet. De procureurs in Shenzhen zaten samen met 7 firma’s om hen te wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ondertussen zijn de eerste deelfietsen beschikbaar op het platteland. In Qingdao werden 10.000 parkeerplaatsen voor auto’s omgevormd tot gedeelde parkeerplaatsen.

Woordvoerder Meng Wei van Nationale Commissie voor de Ontwikkeling en Hervormingen  verwacht dat de deeleconomie dit jaar met 40% groeit en zo 4500 miljard yuan bereikt. Ook de komende jaren zou deze 40% groei volgens hem aanhouden. In 2016 zette de sector voor 3450 miljard yuan om, meer dan het dubbele van in 2015. Daarbij waren 600 miljoen personen betrokken.
De Nationale Commissie voor de Ontwikkeling en Hervormingen die het initiatief wil nemen in het promoten van de deeleconomie hecht daarbij een even groot belang aan de ontwikkeling als aan de regulering van de sector. Terwijl de markttoegang versoepeld zal worden zal de regering de supervisie versterken tegen monopolies en ook de integratie in de hand werken met de sectoren maakwerk en de landbouw. Eerder verwachtte het State Information Center dat de deeleconomie tegen 2020 10% van het bnp zou uitmaken.

Failliet

Het derde grootste bedrijf in deelfietsen Bluegogo dat tijdens het eerste semester over 700.000 fietsen beschikte, gaat failliet. Nauwelijks gesticht in 2016 had het volgens Crunchbase voor 600 miljoen financiering ontvangen. Dagelijks werden 3 miljoen fietsen gedeeld.
Volgens het blad The Paper is het hoofdkwartier in Beijing al volledig ontruimd. Een personeelslid uit Shenzhen zegt dat het lokaal team al van 40 tot 10 personen werd terug gebracht. Een leverancier van Bluegogo zei aan de Global Times dat het bedrijf 10 miljoen yuan aan onbetaalde schulden uitstaan heeft. Vele klanten zullen de 199 yuan betaalde waarborg niet terug krijgen.

Controle

Hoewel de sector de pendelgewoontes van miljoenen heeft beïnvloed, toch bestaan er ook een reeks van klachten. Deze variëren van bezorgdheid over veiligheid en opstoppingen tot onwettelijk geparkeerde fietsen die het verkeer blokkeren. In een ziekenhuis verhinderden de willekeurig gestalde fietsen zelfs de normale uitgang voor ziekenwagens.
Donderdag heeft het Openbaar ministerie te Shenzhen vergaderd met 7 lokale spelers waarbij Mobike en Ofo samen met het stedelijk transport comité en het stadsbestuur, zo rapporteert Southcn.com. De openbare aanklagers vertelden de firma’s dat ze de weerslag van hun bedrijf op de samenleving niet mogen verwaarlozen. Ook wordt verwacht dat ze iets doen aan de overdreven concurrentie. Ze beloofden de controle op de sector te zullen opvoeren en zouden informatie vergaren over elk gedrag dat ingaat tegen het openbaar belang. In het district Nanshan zet het Openbaar Ministerie al drones in om bewijzen te verzamelen van onwettelijk gedrag. Ook in Shenzhen steeg het aantal deelfietsen zienderogen: terwijl er 520.000 waren in april, steeg dit aantal tegen augustus al tot 890.000. Dat de klanten van Bluegogo hun waarborg niet terugzien, zal de roep op meer controle ongetwijfeld versterken.

Ruraal

Eind oktober is Mobike begonnen met 20 deelfietsen te plaatsen in Qiqili, een arm bergdorp in de provincie Shanxi. Hoewel er nauwelijks enkele tientallen gezinnen in het dorp leven, vond het vorig jaar door ontwikkeling van het toerisme een uitweg uit de armoede. Deze deelfietsen kunnen beter de toeristen dienen, aldus Guo Ruoqiao die een half jaar besteed heeft om Mobike te overtuigen. Mobike CEO Wang Xiaofeng vindt dat de rurale gebieden niet mogen vergeten worden bij de deelfietsen.
Voor Mobike had concurrent Ofo al een test met 200 fietsen gedaan in het dorp Sanhui in het zuidwesten van Sichuan. Het onderhoud van de fietsen ligt moeilijker te lande. Met het dorpscomité in Qiqili werd afgesproken dat het instaat voor het management terwijl met regelmaat onderhoudslui uit de stad naar het dorp zullen worden gestuurd. Mobike beweert echter geen grootschalige uitrol van de deelfietsen op het platteland te plannen omdat de wegen veelal ongeschikt zijn voor de fietsen. In de steden bedraagt het aantal gebruikers al meer dan 200 miljoen.

Parking

China telt onvoldoende parkeerplaatsen in vergelijking met het aantal auto’s. Met de hulp van het online platform voor gedeelte parkeerplaatsen Airparking heeft de stad Qingdao 10.000 bestaande parkeerplaatsen omgevormd tot gedeelde. Door de app kunnen gebruikers ofwel een parkeerplaats boeken of delen. Eigenaars met ongebruikte plaatsen kunnen de informatie delen zoals de plaats, de vergunning en de tijdslimiet. De gemiddelde prijs bedraagt 4 yuan per uur wat overeen komt met het bedrag op de traditionele parkings. Het bedrijf krijgt van de eigenaars de helft van het bedrag.
Naast Qingdao zijn ook andere steden als Beijing, Shanghai en Hefei begonnen met het uittesten van het concept. In Shanghai werden al 6500 parkeerplaatsen omgevormd tot gedeelde plaatsen. Omdat er veel betrokken partijen zijn, is het niet gemakkelijk een evenwicht te vinden tussen de belangen van auto eigenaars, parkeerplaats eigenaars, het vastgoed management en de lokale besturen, aldus stichter van Airparking Feng Zhidong. Dit is ook de reden dat eerder kleinschalig gewerkt wordt om het vertrouwen te winnen van de gebruiker.

Buitenland

UrWork is de grootste Chinese startup voor gedeelde kantoren. De waarde wordt op 1,2 miljard dollar geraamd terwijl de VS-concurrent WeWork 20 miljard dollar waard is. Toch beschikt UrWork over 88 sites met gedeelde kantoren in 25 Chinese steden. Het bedrijf is van plan om de komende drie jaar wereldwijd uit te breiden tot 160 sites in 32 steden waarbij het zou beschikken over 700.000 m² vloeroppervlakte.
In de onmiddellijke toekomst wil UrWork het gevecht met WeWork aangaan in Europa. Het bedrijf dat de steun geniet van Ant Financial en Sequoia Capital zou tijdens het tweede semester van volgend jaar een eerste reeks sites openen in Londen, Paris en Berlijn. Volgens stichter en voorzitter Mao Daqing is het eerste doel om Chinese bedrijven te dienen die trekken naar dynamische steden wereldwijd. Voordien was hij ondervoorzitter van vastgoedgigant Vanke. Hij vertrouwt er op om na drie maanden na de opening al een 60% bezettingsgraad te zullen bereiken en na 6 tot 9 maanden 80%. Er wordt nog onderhandeld over de specifieke locaties. Naar verluidt voert concurrent WeWork in Londen een sterk offensief in de hoop te kunnen profiteren van de onzekerheid die de Brexit met zich brengt.
Bronnen: China Daily QZ.co, Global Times, SCMP, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *