EU en China samen op pad naar 5G

Minister Miao Wei en EU-commissaris Oettinger zijn overeen gekomen dat China en de EU gaan samenwerken bij de uitwerking van 5G. De overeenkomst kwam er op de “High Level Economic and Trade Dialogue” in Beijing waar beiden het ook eens werden om een werkgroep op te zetten over investeringen, voornamelijk in Europese infrastructuurwerken.

miaoeu

Oettinger (l) en Miao Wei (r)


Op de jaarlijkse Mobile World Congress in Barcelona hebben de EU en de technologische sector de EU-visie over 5G-technologie en infrastructuur voorgesteld. De Commissie investeert €700 miljoen door het Horizon 2020 Programma om onderzoek en innovatie in 5G te stimuleren. Deze versie is 1000 maal sneller dan 4G en verwacht wordt dat de technologie een doorslaggevende rol gaat spel in de sector van “Internet of Things” met nieuwe toepassingen  van slimme auto’s tot de slimme huiskamer. In oktober brengt commissaris Oettlinger in Lissabon de VS, Zuid-Korea, Japan en China daarover bijeen. In China was ZTE de eerste om een pre-5G concept voor te stellen en heeft China Mobile met ZTE het eerste 5G-basisstation getest. Mogelijk wordt China een grote speler en de grootste markt in 5G technologieën, producten en diensten. Volgens Euractiv ligt het Europese doel om tegen 2020 5G uit te rollen achterop op Chinese bedrijven die al in 2018 willen beginnen met het testen van 5G-netwerken. Verizon in de VS zou al volgend jaar de testen willen opstarten.
Gisteren werden beide partijen het eens om te gaan samenwerken op het vlak van onderzoek en het promoten van een globale standaard. Ze gaan ook samen de meest belovende radio frequentie banden identificeren voor de nieuwe spectrum vereisten  en dit met het oog op onderzoek naar 5G diensten en toepassingen, met name op het vlak van het “Internet of Things”. In dit tijdperk sturen verkeersmanagement centra via 5G verkeersinfo door naar de geconnecteerde wagens met informatie over een hindernis die zich verderop bevindt zodat het voertuig met of zonder chauffeur tijdig de juiste beslissing kan nemen. Wagens zullen in de toekomst uitgerust zijn met sensoren die obstakels autonoom detecteren en idealiter toelaten aan het slim besturingssysteem om sneller te reageren dan de mens. De auto- of koelkastproducenten zullen echter pas de 5G-technologie in hun apparaten installeren als de technologische standaarden vast liggen en dat is dus een terrein waar EU en China gezamenlijk aan gaan werken. Europese vennootschappen wensen ook onderzoek in China te kunnen verrichten zoals de Chinese firma’s in Europa doen.
 

Infrastructuur

makaiviceeu

Jyrki Katainen (l) en Ma Kai (r)


Tijdens de dialoog werd ook duidelijk dat China het eerste land buiten Europa is dat wil bijdragen aan de grootse infrastructuurwerken van het Plan Juncker dat officieel het European Fund for Strategic Investments (EFSI) heet. Vice-premier Ma Kai deed de toezegging aan Commissie vice-voorzitter Jyrki Katainen. De EU wil in Europa voor 315 miljard euro infrastructuur aanleggen. De lidstaten hebben hiervoor al een 50 miljard toegezegd en de European Investment Bank zal hierin voorts een centrale rol spelen.
China en de EU gaan nu een werkgroep opzetten die de samenwerking wil bevorderen op alle vlakken m.b.t. investeringen: de werkgroep zal bestaan uit experts van het Zijderoutefonds, de Commissie en de European Investment Bank. Ook ondertekenden beide partijen een MoU over het EU-China Connectivity Platform dat de synergiën wil aanzwengelen tussen het Chinese “Een gordel, een weg” initiatief of nieuwe zijderoute en de Trans-European Transport Network policy. Eerste minister Li Keqiang riep op om een gemeenschappelijk Fonds voor Infrastructuurwerken in Europa op te richten. Hij zei ook de euro te ondersteunen. Tenslotte zal ook nagegaan worden of China deel kan worden van de European Bank for Reconstruction and Development waarmee het al samenwerkt.
Bronnen: www.chinaeu.eu, China Daily, http://europa.eu/rapid, Euractiv

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *