De bussen in Guangdong gaan groen rijden

De provincie Guangdong wil dat de komende 5 jaar drie vierden van de provinciale bussen groen rijden. Drie van de vier grootste steden zijn van plan hun gehele vloot elektrisch te maken. Kers op de groene taart is een eerste lijn te Foshan met een door waterstof gedreven tram.

ByDebussnIn het provinciaal vijfjarenplan van Guangdong wordt sterk het idee van groene voertuigen gepromoot. Het plan voorziet dat Shenzhen eerst aan de beurt komt om tegen 2018 geheel zijn vloot van openbaar vervoer over te schakelen op elektrische bussen. Guangzhou volgt een jaar later terwijl de omschakeling te Foshan gepland is voor 2020. De drie steden vormen de kern van de Parelrivierdelta, een van de meest geavanceerde gebieden in China. Het plan voorziet dat tegen 2020 de groene bussen 85% uitmaken in de Parelrivierdelta en 75% in de provincie. Volgens statistieken maken de bussen van het openbaar vervoer 1,3% uit van alle voertuigen in China, maar zij joegen wel 30% van alle uitstoot door voertuigen de lucht in.
Op dit ogenblik vermindert de nationale regering de subsidiëring van groene voertuigen zodat het systeem tegen 2020 marktconform is. Tijdens een eerder systeem uit 2013 werd door de nationale en provinciale overheden per bus tot maximum 1 miljoen aan subsidie gegeven. Na het vaststellen van misbruik werd dit bedrag tot de helft gereduceerd. In januari viel de markt van de groene voertuigen echter met 75%. Handelaars en kopers willen meer duidelijkheid over de nieuwe politiek. De herziene cataloog waarin voordien 2193 modellen stonden van 235 producenten, is nog niet beschikbaar.

Watersoftram.

De stad Foshan kent overigens een andere primeur. Het wordt de eerste stad met een door waterstof waterstoftramaangedreven tram. Bouwer is CRRC Qingdao Sifang die de waterstof brandstofcel technologie gebruikte. Een eerste proefproject werd te Qingdao uitgetest. De lijn te Foshan is het eerste commercieel systeem: de lijn van 17 km zal pendelaars vervoeren. De uitbouw die gebeurde in twee fasen, kostte 760 miljoen yuan. De bouw van de eerste fase startte vorige maand en de afwerking wordt tegen volgend jaar verwacht. De trams kunnen 70 km/u bereiken en hebben geen elektrische aandrijving nodig. Na afwerking zal de lijn 20 stations tellen.
Bron: Caixin

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *