Hoe het maakwerk upgraden?

Door Jan Jonckheere op 15 juli 2017

China vervaardigt een kwart van ’s werelds maakwerk. De Chinese lonen liggen praktisch gelijk met de Amerikaanse maar de productiviteit bedraagt enkel een vijfde van die in verder ontwikkelde landen. Nu probeert China de daad bij het woord te voegen door het maakwerk van middelen te voorzien zodat het op 10 jaar tijd gemoderniseerd kan worden met internet technologie.  

Made in China 2025

China produceert een kwart van ’s werelds maakwerk, meer dan enig ander land zo stelt McKinsey. In het verleden geschiedde deze productie met lage lonen. De voorbije 15 jaar zijn de lonen echter acht maal hoger geworden. Volgens de Boston Consulting Group stegen de Chinese lonen van 86% van de Amerikaanse in 2004 tot 96% in 2014. McKinsey stelt echter dat de productiviteit van de industrie maar een vijfde van deze in de verder ontwikkelde landen bedraagt. Regering en bedrijven zijn van plan om het Internet of Things, cloud computing en big data te gebruiken om produceren in één lijn te verbinden met ontwerp, slimme fabrieken en de distributie.

Een jaar geleden heeft McKinsey 130 bedrijven uit verschillende sectoren onderzocht om te zien of ze klaar zijn voor het slimme maakwerk. Er blijkt uit dat China minder klaar is dan andere landen. Bij de staatsondernemingen rapporteerden maar 44% klaar te zijn. Nauwelijks 9% van de bedrijven hebben verantwoordelijken aangesteld voor ‘Industrie 4.0’ terwijl dit in Duitsland en de in de VS een derde bedraagt. Maar 6% heeft een duidelijke toekomstvisie terwijl dit een vijfde bedraagt in de ontwikkelde landen.

Plannen

China is zich bewust dat het om de middle income trap te vermijden de productie moet moderniseren en ook groener maken. In mei 2016 zei premier Li Keqiang ‘China is al een grote natie in het maakwerk, maar verre van een maakwerk-kracht’. De integratie van het maakwerk met Internet is onvermijdelijk. Directeur Justin Lin Yifu van het Center for the New Structural Economics aan de Peking University zei in het Journal of Chinese Economic and Business Studies dat bij de industriële politiek het voor een regering van een land met gemiddeld inkomen essentieel is prioriteiten te stellen bij de aanwending van de beperkte hulpmiddelen zodat technologische innovatie gestimuleerd wordt.

De mogelijkheden zijn enorm want volgens ministeriële gegevens staat de Chinese productie eerste in de wereld op 220 van 500 belangrijke types industriële producten. Ook Duitsland, Japan, het VK en VS investeren in betere efficiency en meer automatisering. De frackingtechnologie deed de energiekosten in de VS dalen. De Chinese regering weet dat ze met het maakwerk over een troefkaart beschikt en de tijd om te upgraden bedraagt hooguit 10 jaar. Het dertiende vijfjarenplan heeft al de bakens in die richting gezet. De ‘Internet Plus’ en ‘Made in China 2025’ politiek die premier Li Keqiang in 2015 introduceerde, investeren onder meer in tien nieuwe hightech-nijverheden.

Financiën

Om die politiek te financieren heeft de regering een Fonds van 30 miljard dollar in het leven geroepen dat de technologie in het maakwerk moet stimuleren. Daarnaast hebben kleinere fondsen meer specifieke doeleinden. Volgens onderzoek firma Metrics zal het ‘Advanced Manufacturing Fund’ 3 miljard dollar pompen in het upgraden van de industriële technologie. Het ‘National Integrated Circuit Fund’ beschikt over 20 miljard dollar voor de sector van de halfgeleiders en het ‘Emerging Industries Investment Fund’ heeft bijna 6 miljard dollar in kas. Daarbij komen vaak nog middelen van de lokale overheden.

Ter vergelijking trekt de Duitse regering 225 miljoen dollar uit en van de Duitse bedrijven wordt volgens Experton Group verwacht dat ze de komende 10 jaar 12 miljard gaan besteden aan wat ‘Industry 4.0’ wordt genoemd. De regering geeft het voorbeeld en gehoopt wordt dat de markt volgt. Dit is ook de werkwijze in China. De regering zet de dans in en hoopt dat de staats- en andere banken zullen volgen. Dit moet dan op hun beurt durfkapitaal en bedrijven aansporen. Wie niet upgradet, zal vroeg of laat in de markt ten onder gaan is de redenering.

Bronnen: http://www.mckinsey.com/global-themes/china/a-digital-upgrade-for-chinese-manufacturingChina Daily

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: , ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief