iTrends: Chinese ICT firma’s breiden uit in het buitenland

Door Jan Jonckheere op 10 september 2017

Zowel smartphoneproducent Xiaomi als electronicagigant TCL zoeken meer uitbreiding in het buitenland. Xiaomi lonkt daarbij naar Google. Huawei dat meer de cloud wil ingaan, heeft een partnerschap met Microsoft.  China staat op het punt Korea te onttronen als grootste producent van vlakschermen. Tenslotte is Tencent eveneens van plan een geldfonds te lanceren.

 Xiaomi gaat internationaal met Google

Nadat Xiaomi in eigen land weer vooruitgang maakt, zet het bedrijf ten volle in op de internationale markt. De markt voor smartphones is immers in China vrijwel verzadigd. De vorige 3 jaar was Xiaomi al actief in 40 landen en regio’s. Dit jaar breidde het uit in 20 landen waarbij Griekenland, Indonesië, Paraguay en Polen. Daar gaat het in zee met Google waarvan het Android smartphones aanbiedt i.p.v. met het eigen MIUI systeem. Xiaomi wil tegen 2020 ook 2000 fysieke winkels openen, het dubbele van Apple. De penetratie van smartphones in Centraal Europa en Zuid Oost Azië bedraagt respectievelijk maar 54% en 38%. In India is Xiaomi met 15% het tweede meest verkochte merk na Samsung met 24%. Ook in Indonesië en Polen doet Xiaomi het goed. De naar het buitenland verstuurde toestellen maken nu 37% uit van de totaliteit. In de ontwikkelde markten doet Xiaomi het echter niet goed met amper 2% marktaandeel in Taiwan. In Oost-Europa is het moeilijk optornen tegen Huawei dat er goede banden heeft met de dominante telecom operators. En alle Chinese merken mikken op  India en Indonesië als doel voor nieuwe groei. Forbes

Deze week meldde de Commercial Times uit Taiwan dat Google op het punt staat de smartphoneafdeling van HTC op te kopen.

Ook TCL gaat meer globaal

Producent van consumentenelektronica TCL dat al de helft van zijn omzet in het buitenland realiseert, breidt zijn aanwezigheid verder uit in Europa, Rusland, het Midden Oosten en Afrika. Tijdens het eerste kwartaal bevond TCL zich in de top 3 van TV-producenten met 7 % marktaandeel aldus IHS Technology. Vorig jaar verstuurde TCL 20 miljoen TVs, waarvan de helft slimme TVS. Daarmee is het ‘s werelds derde producent van LCD-TVs. In Europa zag TCL een grotere verkoop aan televisies, maar een kleinere aan smartphones. Van 1 tot 6 september nam TCL deel aan de IFA de grootste handelsbeurs voor elektronica te Berlijn. Over deze afgelopen beurs zegt Nikkei’s Asian Review nog dat 90 % van de tentoongestelde persoonlijke robots ontwikkeld en vervaardigd werden door Chinese bedrijven.   China Daily/www.zdnet.com

 Huawei met Microsoft in de cloud

Huawei heeft in Microsoft een partner gevonden waarmee het hoopt tot de wereld top 5 in cloud computing door te dringen. Wereldwijd staan Amazon, Google en IBM sterk en in China vooral Alibaba en Tencent. Consultancy Gartner voorziet dat de openbare cloudmarkt dit jaar met 18% stijgt tot 34 miljard dollar. Infrastructuur hiervoor – waarin Huawei sterk staat – maakt 36 % uit van het totaal bedrag. In Europa gebruikt Huawei zijn partnerschappen met de telecom operators onder meer Deutsche Telecom. In China waar Alibaba dominant, is verliest die per kwartaal 4 dollar op elke 100 dollar omzet in de cloud. Huawei heeft al dunne marges in de smartphone sector waar het zwaar in marketing heeft geïnvesteerd om (overigens met succes) marktaandeel te winnen van Apple en Samsung. Toch kan Huawei zich niet permitteren niet aanwezig te zijn in de cloud. Vandaar de alliantie met Microsoft dat meer softwarematig beslagen is dan Huawei dat beter is in hardware. Huawei zet voor de komende jaren 500 miljoen dollar daarvoor opzij en heeft al data centra in China, Roemenië, en Mexico. Huawei belooft om de data op zijn platforms niet te zullen gebruiken er om geld uit te halen (via big data analyse). In Europa zet Huawei vooral in op Zweden en de noordelijke landen.

Over Huawei valt nog te melden dat het merk in juli en augustus voor het eerst Apple overtrof op de tweede plaats wereldwijd voor het aantal verkochte smartphones. In september komt Apple echter naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de iPhone naar buiten met een achtste versie die onder meer draadloos opladen toelaat. Financial Times

 China onttroont Korea in Lcd’s

Chinese producenten van vlakschermen zitten hun Koreaanse collega’s op de hielen. IHS Markit meent te weten dat ze dit jaar 320.000 schermen groter dan 32 inch de wereld in te sturen en dat is 33% meer dan vorig jaar.  De Tv-markt schakelt immers over naar grotere formaten, aldus analist Robin Wu van IHS Markit. Verwacht wordt dat tegen 2018 China het grootste land wordt qua TFT-LCD capaciteit. Dit zou de Koreaanse producenten in de schaduw laten. In 2015 en 2016 hadden de Koreanen 36 % van de LCD-markt en de Chinese producenten 33%. Verwacht wordt dat in dit jaar 261 miljoen LCD’s verkocht zullen worden en in 2020 282 miljoen. De meer geavanceerde OLED-schermen zouden dan maar instaan voor 1,8 % van het geheel. Korea Herald

 Tencent zet ook geldfonds op

In navolging van Alibaba heeft nu ook Tencent een geldfonds opgezet: het heet Lingqiantong, aldus Beijing News. Het Yu’E Bao-fonds van Alibaba had in juni 1430 miljard yuan aangetrokken en dat was 28% van de markt. Dit is niet veel minder dan de 1.630 miljard deposito’s bij de Bank of China in 2016. Het initiatief van Tencent komt juist op het ogenblik dat de financiele regulators de sector meer willen controleren. Yu’E Bao wordt beheerd door Tianhong Asset Management,  Lingqiantong, zou samenwerken met drie activabeheerders. Naar verluidt denken traditionele banken er ook aan om dergelijke producten aan te bieden.  Global Times

 

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: , , , ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief