iTrends: E-commerce groeit met 27% in H1

Tijdens het eerste semester steeg de e-commerce met 27%. Vers voedsel is een nieuw domein waar de e-commerce zich op wil toespitsen. Hun logistiek is zich voorts al aan het opmaken voor vrijgezellendag. Baidu en NXP werken samen qua zelfrijdende wagens. Google neemt 2000 HTC-personeelsleden over voor een miljard dollar.

Volgens het China Research Center of E-Commerce steeg de e-commerce tijdens het eerste semester met 27% tot 13.350 miljard yuan. B2B-transacties bereikten 9800 miljard yuan, online kleinhandel was goed voor 3100 miljard en e-commerce in welzijn beliepen 450 miljard. Grensoverschrijdende e-commerce ging met 30 % de hoogte in tot 3600 miljard yuan. Eind juni waren 3,1 miljoen personen direct in e-commerce te werk gesteld en 23 miljoen indirect. De omzet van de koerierdiensten bereikte tijdens het eerste semester 257 miljard en voor het gehele jaar wordt 600 miljard verwacht, wat bijna een vooruitgang betekent met 50%. China Daily

E-commerce beoogt vers voedsel

De giganten in e-commerce laten nu ook hun ogen vallen op de levering van verse voeding. Momenteel staat de levering van vers voedsel maar in voor 2% van hun leveringen, een schril contrast met de 40% van kleding en elektronica. IResearch verwacht dat deze markt tegen 2018 verdrievoudigt tot 36 miljard dollar. Volgens JD.com blijft de levering van verse goederen een uitdaging omdat deze in een beginfase veel investeringen vereist. Enkel de grotere bedrijven kunnen deze aan. Het aantal starters in dit segment halveerde sinds 2016 tot 5000. Alibaba heeft recent 300 miljoen geïnvesteerd in Yiguo dat het grootste B2C online markt is voor verse goederen. JD.com is van plan zijn 11 bestaande koude aanvoercentra uit te breiden in centraal- en westelijk China. Omdat vele gebruikers de verse producten willen zien, is ook samenwerking met fysieke winkels een optie. SCMP

Alle hens aan dek in logistiek

De twee giganten hebben met het oog op vrijgezellen dag (11-11) 330 miljoen dollar geïnvesteerd om hun logistiek op punt te krijgen. Cainiao het logistieke netwerk van Alibaba heeft 228 miljoen dollar miljard yuan besteed aan opslag- en afhaalpunten. Alibaba verwacht tussen 11 en 16 november 1 miljard pakketten te zullen leveren. Daartoe heeft het 40.000 verdeelpunten in buurten opgezet waar de buurtbewoners hun pakketje kunnen ophalen. In 200.000 residentiële gebouwen werd ook een slim koerierskabinet opgericht voor hun bewoners. Omdat geklaagd wordt dat de talrijke koeriers ook het voetpad gebruiken wordt KI en big data gebruikt om de kortste weg te gebruiken. Cainiao zet dit jaar 3 miljoen koeriers in voor de drukke week. Concurrent JD.com spendeert 100 miljoen dollar voor de verbetering van zijn logistiek. JD.com gebruikte in juni al 40 drones om goederen te bestellen in 4 van zijn 30 administratieve afdelingen. SCMP

NXP in gesprek met Baidu

De Nederlandse topproducent van chips in auto’s NXP discussieert met Baidu voor samenwerking op het vlak van zelfrijdende wagens. NXP heeft al een akkoord met het Chongqing bestuur om er een ‘Application center’ op te richten met 100 personeelsleden. Chongqing is met een jaarlijkse productie van 4 miljoen wagens, de grootste autoproducent. Dit initiatief kwam kort nadat NXP akkoorden afsloot met de Chinese autoproducenten Changan Automobile, Geely Automobile Group en Guangzhou Automobile. NXP is volgens Strategy Analytics de grootste leverancier van autochips met 14,2% marktaandeel, gevolgd door het Duitse Infineon met 10,4%. Ook met de denktank China Academy of Information and Communications Technology loopt een samenwerkingsakkoord qua onderzoek i.v.m. met internet verbonden auto’s. Qualcomm wil NXP opkopen, maar NXP vindt de geboden prijs te laag. China Daily

Google koopt HTC

De Taiwanese smartphoneproducent HTC verkoopt 2000 personeelsleden en intellectuele rechten aan Google voor 1,1 miljard dollar. HTC kende zijn hoogtepunt in 2011 toen het een tiende van de markt bezat. Het kwam eerst onder vuur van Samsung en later van Chinese smartphones. Binnen HTC was er verdeeldheid tussen voorzitster Cher Wang en CEO Peter Cho. Vanaf 2014 werden verliescijfers genoteerd en dit jaar blijkt de omzet maar een derde van deze in 2013. De afdeling ‘Virtuele Realiteit’ van HTC maakt geen deel uit van de overeenkomst en blijft dus bij HTC. Met het geld van Google hoopt HTC de VR-afdeling uit te bouwen met onder meer een net van VR-cafés in China. FT

Gsm-merken boeren goed in Rusland en India

De Chinese merken van smartphones palmen een kwart in van de Russische markt waar 50 merken concurreren aldus Counterpoint Research. Toch daalde de markt er met 13% in het tweede kwartaal. Huawei staat op de derde plaats met 8% marktaandeel, toch ver achter Samsung met 37% en Apple dat 10% heeft. Xiaomi en Huawei waren tijdens K2 echter de snelst groeiende merken. ZTE komt op de vijfde plaats met 4% marktaandeel.
De Chinese merken hebben echter al met 51% een dominante positie op de Indische markt. De Indische merken moeten het met 15% doen aldus nog Counterpoint en ICD. Xiaomi had 15,5 marktaandeel in K2, Vivo 12,2%, Oppo 9,6% en Lenovo 6,8%. en.ce.cn, businesstoday.in

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *