iTrends: JD gaat slim én groen

Webwinkel JD.com opende een nieuw automatisch verdeelcentrum en wil zijn verpakking groener maken. Tencent koopt een aandeel in supermarktketen Yonghui. China staat zowel vooraan in IoT-investeringen als in slim rijden. Spotify vond in ‘Tencent Music’ zijn partner en video streamingdienst Douyu is de snelst groeiende starter. Google opent ook in Beijing een KI-lab.

*Webwinkel JD.com heeft zopas te Jiading (Shanghai) een volledig geautomatiseerd distributiecentrum geopend, maar het plant ook 150 miljoen dollar voor groene technologie. De eerste fase van de volledig geautomatiseerde opslagplaats is 40.000 m² groot. Op termijn zullen er dagelijks 200.000 pakjes per dag behandeld kunnen worden. In augustus lanceerde JD.com al in Kunshan een eerste geautomatiseerd sorteercentrum. Concurrent Alibaba opende in oktober te Huiyang (Guangdong) een slim verdeelcentrum met meer dan 200 robots. (zie video)
*JD.com investeert ook 1 miljard yuan in een groen fonds om vooral de verpakking duurzamer te maken. JD.com werkt daarvoor samen met andere logistieke giganten zoals DHL, La Poste, Yamato, SF Express, grote bedrijven als Nestle, Danone en milieuorganisaties in het Green Stream Initiative. Bedoeling is tegen 2020 het aantal met plastic verpakte pakketjes met 10 miljard te verminderen en 80 % van het verpakkingsmateriaal recycleerbaar te maken. 50% van het plastiek zou bio afbreekbaar moeten zijn. In juni begon JD.com al met de eerste vloot van groene vrachtwagens in Beijing, Shanghai en Chengdu.
*JD.com heeft de afgelopen week eveneens laten weten dat het samen met vastgoedontwikkelaar China Overseas Land & Investment van plan is honderden onbemande buurtwinkels te openen in China. De werking wordt sinds begin oktober uitgetest op de hoofdvestiging in Beijing. Naar verluidt willen de twee partners ook een ‘slimme stad’ oplossing ontwikkelen. SCMP, china daily, Nikkei.

Tencent koopt deel Yonghui-supermarkten

Tencent heeft nu ook een aandeel gekocht in een van de grootste Chinese supermarktketens Yonghui. Het te Shanghai beursgenoteerde Yonghui liet weten dat Tencent een participatie van 5% neemt. Tezelfdertijd zou het 15% kopen in het filiaal Yonghui Yunchuang Technology. Volgens Caijing wil Tencent vooral investeren in ‘Super Species’ het merk van verse kruidenierswaren van Yonghui. Super Species dat op 1 januari door Yonghui Yunchuang gelanceerd werd, beschikt al over 17 fysieke winkels in 6 Chinese steden. Alibaba 20 eigen Hema-winkels met verse goederen. Door Tencents investering in Yonghui komt het op gelijke voet met JD.com dat al een investeerder is in Yonghui. Bloomberg, FT

2020: 1000 miljard $ in IoT

Consultancy IDC voorspelt dat tegen 2020 wereldwijd 1000 miljard dollar geïnvesteerd zal worden in het Internet der dingen (IoT). Volgend jaar zou dit al 772,5 miljard dollar bedragen. De regio Azië/Pacific (zonder Japan) zou in 2018 besteden en dit geleid door China dat 209 miljard in IoT zou investeren. Noord-America komt op de tweede plaats met 203 miljard dollar. Europa, Afrika en het Midden-Oosten halen samen 171 miljard dollar. Daarna volgen Japan (68 mljd) en Zuid Korea (29 mljd). www.objetconnecte.com-

China goed geplaatst in slim rijden

*Volgens IHS Markit hebben 290 steden pilots als ‘slimme stad’-projecten waarvan er 93 gefocust zijn op slimme mobiliteit. Hoewel het massagebruik van zelfsturende wagens nog 5 jaar ver weg ligt, toch is China als grootste markt voor elektrische wagens goed geplaatst om vooraan te staan op de markt van mobiele diensten. In deze diensten zoals deelauto’s, het aanroepen van taxi’s en online informatie over ontspanning en communicatie in de auto zal China zich in pole position bevinden, voorspelt IHS Markit. De Chinese verbruikers zijn met 27% ook minder achterdochtig dat zelfsturende wagens onveilig zouden zijn in vergelijking tot de Amerikaanse waarvan 47% consumenten dit als onveilig beoordelen.
*De taxidienst Didi Chuxing gebruikt een systeem van gelaatsherkenning voor zijn chauffeurs waaruit naar verluidt onmiddellijk blijkt of betrokkene al bekeuringen heeft opgelopen. Naar verluidt lopen de DidiChuxing taxi’s 40 % minder kans op een ongeval en dit ook door het gebruik van ‘big data’ dat beter opstoppingen kan voorzien. Sputniknews

Spotify samen met Tencent muziek

De westerse leider in streaming audio Spotify gaat in zee met het muziekfiliaal van Tencent. Spotify telt naar verluidt 140 miljoen actieve leden waarvan 60 miljoen betalende. Spotify neemt een minderheidsaandeel zowel in Tencent als in Tencent Music en die twee hebben een minderheidsparticipatie in de Zweedse groep. Beiden zijn blij met de meest succesvolle speler in een ander continent te kunnen samenwerken. Spotify bereidt naar verluidt een beursgang voor en hoopt door de alliantie misschien meer Chinese investeerders te kunnen aantrekken.  generation-nt

Google opent KI-lab in Beijing

Google gaat in Beijing een onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie (KI) openen. Met het centrum wil het  profiteren van Chinees talent op het gebied van kunstmatige intelligentie.  Het onderzoekscentrum gaat samenwerken met andere Google KI-instituten zoals in New York, Toronto, Londen en Zurich. Voormalig hoofdwetenschapper bij Baidu Andrew Ng die nu het Google ‘Deep learning project’ leidt, heeft aangekondigd met Foxconn te willen samenwerken op het vlak van KI. Bedoeling is ook het maakwerk slimmer te maken. Chinanu.nl; Bloomberg

‘Douyu snelst groeiende starter’

De door Tencent gesteunde live-streaming site Douyu is door Deloitte de snelst groeiende tech-starter genoemd in Azië-Pacific. De firma uit Wuhan bestaat nauwelijks 3 jaar en haalde in juni de status van eenhoorn: door de investeringen van Tencent en Sequoia Capital was het meer dan 1 miljard dollar waard. Het succes wordt toegeschreven aan het feit dat zij die geboren werden na 1990 meer geld willen uitgeven aan betalende sites. Volgens Iresearch kijken 400 miljoen personen regelmatig naar live broadcasting via de smartphone. Douyu kent 200 concurrenten. Daarbij behoort o.m. Meipai dat minderjarigen toegang verbiedt na een naaktschandaal. Ook de zoon van China’s rijkste Wang Sicong heeft een streaming site genaamd Panda TV. Volgens een tech-top van Deloitte bekleedt China 5 plaatsen in de top 10 en 119 in de.  Technology Fast 500SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *