iTrends: Online filmticketdiensten erg gewild

Door Jan Jonckheere op 3 december 2017

We onderzoeken waarom de internetgiganten veel geld uitgeven aan online filmticket diensten. De regering besliste IPv6 te ontwikkelen en heeft het plan tot internet in de nijverheid concreter gemaakt. Baidu gaat in zee met Xiaomi en Booking.com lonkt naar China. Ping An Capital investeert in de Chinese uitbreiding van Fullerton Healthcare en Megvii waagt zich in hardware. Concur lanceert een e-versie van ontvangstbewijzen voor de belastingen.

De afgelopen week heeft Tencent één miljard geïnvesteerd in Maoyan, een online platform voor filmtickets. Naar verwachting zouden de bioscoopontvangsten dit jaar vooruitgaan met 19% en volgens Big Data Research wordt 85% van deze tickets online besteld. Nadat Maoying zich in september aaneensloot met Weiying controleert Maoyan-Weiying 51% van de bioscooptickets. De door Alibaba gesteunde e-ticketdienst Taopiaopiao heeft volgens Analysys 30% van de markt in handen. Volgens Wuhan Evening News is Maoyan nu geconsolideerd en zal het snel uitbreiden naar filmproductie en andere gebieden. Ook Alibaba gebruikt big data van haar platform Taopiaopiao om als distributeur op te treden zoals voor de kaskraker Wolf Warrior 2. De reden waarom de giganten niettegenstaande de e-ticket diensten verlieslatend zijn er zo veel geld voor over hebben is, dat ze de enorme hoeveelheid gegevens van de filmtickets te gelde kunnen maken ten aanzien van producenten en distributie als ze er zich zelf al niet in lanceren. Weekinchina

IPv6-netwerk wordt grootschalig

China heeft een plan ontvouwd om tegen eind 2018 200 miljoen actieve gebruikers te hebben van IPv6 en tegen 2020 500 miljoen. De toestellen die met internet verbonden zijn, beschikken over een uniek IP-adres. De adressen gebaseerd op het oude IPv4 zullen binnenkort opgebruikt zijn. Volgens officiële data gaat maar 0,5 % van het Chinese dataverkeer via IPv6 terwijl dit in België (het land met het hoogste %) 50% bedraagt. Het wereldgemiddelde bedraagt 15%. Het actieplan zal gunstig zijn voor het industrieel internet want in het tijdperk van het Internet of Things zal de vraag naar IP-adressen sterk stijgen China.org.cn

Internet voor nijverheid geconcretiseerd

De regering heeft de plannen voor internet in de nijverheid concreter gemaakt. Tegen 2025 moet de integratie van internet in de nijverheid voltooid zijn in alle regio’s. China wil nadien vooraan komen te staan. De richtlijn noemt de taken en projecten op, bepaalt de standaarden, richt innovatiecentra op en verbetert de netwerkveiligheid. De gelijke markttoegang wordt gemakkelijker gemaakt, de fiscale steun wordt opgedreven en ook de directe financiering. Prioriteit gaat naar de ontwikkeling van geavanceerd maakwerk dat slim en groen is. Het ministerie heeft meer dan 200 pilots geselecteerd voor slim maatwerk waarvan er 28 te maken hebben met innovatie van industrieel internet. en.ce.cn

Baidu in zee met Xiaomi

Baidu gaat een strategisch partnerschap aan met Xiaomi en dit met het oog op 2 nieuwe uitdagingen, namelijk het internet der dingen en kunstmatige intelligentie. Ook op het vlak van spraakherkenning, deep learning en het werken met het spraakbesturingssysteem DuerOs zal meer worden samen gewerkt. Baidu beweert geen kosten te declareren voor de 120 ondernemingen die haar DuerOS-systeem gebruiken. Het kan aangewend worden voor smartphones, slimme Tv’s en uurwerken evenals huishoudtoestellen. https://www.stuffi.fr/

Megvii nu ook in hardware

Megvii is het meest bekend voor haar systeem van gezichtsherkenning dat het niet enkel levert aan financiële instellingen en aan luchthavens, maar ook voor bewaking en betaling bij KFC. Nu lanceert het zich in de ontwikkeling van een robot in functie van de assembleerlijnen voor de vervaardiging van de iPhone X bij Foxconn. Volgens Megvii-stichter en CEO Yin Qi is dit het meest veeleisende model. De 29-jarige Yin zei nog te werken aan het ontwikkelen van robotten die pakjes sorteren in logistieke opslagplaatsen. De strategie is kunstmatige intelligentie te ontwikkelen voor verschillende nijverheden. Verwacht wordt dat het aandeel van China bij het wereldwijd gebruik van robotten volgend jaar toeneemt van 30% tot 40%. SCMP

Zhongguancun focust op KI

Het regeringsplan ter ontwikkeling van kunstmatige intelligentie heeft er ook toe geleid dat het hoofdstedelijke Zhongguancun Science Park een eigen KI-plan heeft ontwikkeld. De zone telt nu al 250 KI-bedrijven met 7800 patenten. Naar verluidt zou 43% van de Chinese KI-starters uit de zone afkomstig zijn. Tegen 2020 zou Zhongguancun 5 internationaal competitieve KI-ondernemingen tellen en in totaal 500 KI-bedrijven met een totale waarde van 500 miljard yuan. China Daily

Concur lanceert e-fapio

In China heet het ontvangstbewijs voor de belastingen een fabiao. Concur en SAP lanceerden zopas een elektronische versie hiervan zodat de gebruiker al zijn ontvangstbewijzen kan bijhouden via zijn Concur-account op WeChat. Dus even de rekening met de smartphone gescand en naar de Concur account sturen waar ze centraal worden bijgehouden. De betaling geschiedt via WeChat. Concur is van plan om de werkwijze ook internationaal te verspreiden. Vaarwel het uitprinten en het bijhouden van de bewijzen voor de belastingen. PR Newswire

Ping An investeert in Fullerton Healthcare

Ping An Capital heeft 800 miljoen yuan in  Fullerton Healthcare uit Singapore geïnvesteerd voor diens uitbreiding in China. Na de investering wordt Ping An de tweede grootste aandeelhouder in Fullerton dat 100 ziekenhuizen plant in grote Chinese steden. De Chinese uitgaven voor gezondheidszorg zullen volgens Frost & Sullivan tot 2020 groeien met 8,9% jaarlijks. Fulleron Healthcare zal zijn zakenmodel toepassen op China terwijl Ping An ‘Ping An Health insurance’, ‘Ping An Good Doctor’ en ‘Ping An Wanjia Healthcare’ aanwendt. Ping An Doctor heeft 160 miljoen klanten en ‘Ping An Wanjia Healthcare’ beschikt over 16.000 ziekenhuizen. Fullerton dat in 2011 gesticht werd is ook actief in Australië, Indonesië, Maleisië en Hong Kong en bezit 227 medische centra. SCMP

Booking.com lonkt naar Chinese markt.

De online bookingsite booking.com werd in 1996 gesticht in Nederland en in 2005 gekocht door het Amerikaanse Priceline. In China biedt het 50.000 eigendommen van hotels tot huizen en flats. Volgens CEO Gillian Tans werkt booking.com in China met 600 medewerkers. Terwijl vorig jaar de Chinese toeristen die naar het buitenland reisden, toenamen met 4,3%, steeg de binnenlandse markt met 9%. Nu wil Tans in China een tandje bijzetten en het aantal beschikbare eigendommen uitbreiden door meer aanwervingen en het vormen van meer partnerschappen. De moedermaatschappij van booking.com Priceline heeft recentelijk 450 miljoen dollar geïnvesteerd in Meituan Dianping. SCMP

 

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: , , , , ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief