iTrends: Slimme huiskamer komt er aan

China werkt zowel aan de slimme huiskamer als aan slimme voertuigen. De e-commerce floreert in de landbouwgebieden. Een bijdrage over apps en mini-apps.  Xiaomi verslaat Samsung in India. We bekijken de Chinese participatie in Carrefour en ook specialist gezichtsherkenning SenseTime.

De marktpenetratie van slimme huiskamers in China bereikt geen 5% hoewel de sector dit jaar toch een omzet zou kennen van 130 miljard yuan. De producenten van slimme airco’s, tv’s en dito koelkasten proberen hun toestellen te voorzien van KI. Voorloper is de groep Midea die al 20 miljard geïnvesteerd heeft in slimme huishoudtoestellen en in 8 landen over 17 onderzoekscentra beschikt met meer dan 10.000 onderzoekers. Het heeft  26 goedgekeurde patenten. Airco’s passen zich aan de aanwezigheid van menselijke activiteiten aan en kunnen ook via de stem worden bijgesteld. De slimme koelkasten tonen de voedingswaarde van het voedsel binnenin. Sommige microwaveovens kunnen ook met de stem bediend worden. Midea sloot voorts met webwinkel  JD.com een strategisch samenwerkingsakkoord van 20 miljard yuan. Televisieproducent Changhong vervaardigt Tv’s die met de stem niet enkel bevelen kunnen ontvangen, maar ook de voorkeur onthouden en later suggesties voorstellen. Xiaomi heeft zijn submerk Mi Ecosystem dat diverse toestellen aanstuurt die verbonden zijn met het systeem. Baidu specialiseert zich ook in de slimme huiskamer en beschikt over 3 hardware producten zoals de slimme luidspreker Raven die kan putten uit het rijke archief van muziek en informatie van de zoekgigant. Kortom China is klaar voor de slimme huiskamer.  China Daily

Maar ook slimme wagens

De woordvoerder van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie Yan Pengcheng heeft meegedeeld dat het planorgaan werkt aan een platform voor slimme wagens. Daarvoor wil de commissie verschillende linken in de nijverheid met elkaar in contact brengen. Van privézijde heeft het Apolloproject van Baidu al 90 partners  maar werpt ook DidiChuxing zich op als provider van slim vervoer. Het opent daarvoor KI-labs met al 200 onderzoekers. China zou willen dat de helft van de in 2020 vervaardigde nieuwe wagens slim zijn. Tegen dan zouden 90% van de grote steden en autowegen ook verbonden zijn met een draadloos netwerk dat slimme wagens ondersteunt. Het land heeft voorts haar eerste regelgeving uitgewerkt voor het testen van met internet verbonden zelfrijdende wagens. De Chinese systemen worden vaak uitgetest in Californië waar de omgeving voor rijdende auto’s anders is. China Daily, Global Times

E-commerce floreert ruraal

De e-commerce leeft op in de landbouwgebieden, aldus de recente gegevens van het ministerie van handel. Het volume e-commerce steeg er vorig jaar met 39,1% om 1240 miljard yuan te bereiken. Het aantal rurale online winkels bedroeg 9,8 miljoen of 20% meer en daardoor ontstonden 28 miljoen banen. Kledij, schoenen en zakken zijn er het meest populair, maar het online toerisme schoot het meest de hoogte in met 66%. Vooral in de arme dorpen valt de vooruitgang op.  Xinhua

Over apps en mini-apps

Volgens AppAnnie is China wereldwijd de eerste markt voor mobiele applicaties en heeft India de tweede plaats overgenomen van de Verenigde Staten. Indonesië en Zuid-Korea vervolledigen de top 5. De omzet bedroeg collectief 86 miljard dollar in 2017 en voor dit jaar wordt 110 miljard verwacht. De gemiddelde gebruiker heeft 80 apps op zijn smartphone staan, maar gebruikt er maar 40. infopresse.com
In China zijn de mini-apps van Tencent nauwelijks één jaar oud en de gigant telt in totaal  580.000 mini-applicaties en trok al één miljoen ontwikkelaars. Ter vergelijking de Apple Store bevat 500.000 apps. Naar eigen zeggen heeft Tencent 170 miljoen maandelijkse mini-app gebruikers. Het mobiel spelprogramma  Jump Jump trok op drie dagen 400 miljoen spelers. Een aantal internationale merken als McDonald’s, KFC, Coach en autoproducent Tesla hebben ook mini-apps gelanceerd. SCMP

Tencent en Yonghui investeren in Carrefour

In zijn herstructureringsplan zegt Carrefour dat het tegen 2022 wereldleider wil worden in e-commerce van voeding. Om het doel van 5 miljard dollar te bereiken gaat het een alliantie aan met de Chinese keten van vers voedsel Yonghui en ook met internetgigant Tencent. Beide treden toe tot het kapitaal van Carrefour. Concurrent Alibaba heeft al allianties aangegaan met kleinhandelsketens. Verwacht wordt dat Carrefours klanten in China ook via Tenpay in de 200 Carrefourwinkels zullen kunnen betalen. Voorlopig leidt Alibaba in het e-betalen. ‘Van de top drie sectoren kleinhandel, restaurants en transport is kleinhandel het belangrijkst’, aldus WeChat Pay General Manager Geng Zhijun aan Bloomberg TV. Bloomberg

Xiaomi verslaat Samsung in India

Xiaomi steekt Samsung naar de kroon in ’s werelds snelst groeiende smartphonemarkt India. Volgens onderzoek firma Canalys bracht Xiaomi tijdens K4 er 8,2 miljoen stuks aan de man en strandde Samsung op 7,3 miljoen. Het resultaat is merkwaardig omdat Xiaomi nauwelijks 3 jaar in het land aanwezig is. ‘Als dat zo doorgaat zal Xiaomi in 2020 of 2021 meer smartphones in het buitenland verkopen dan in China’, aldus Xiaomivoorzitter Lin Bin. De twee topverkopers staan in voor meer dan de helft van de smartphoneverkoop. Omdat de verkoop in eigen land vertraagt, kijken de Chinese producenten uit naar het buienland. Oppo zei vorige week dat het binnenkort in Japan en de Europese landen wil verkopen. China Daily

Qualcomm deals voor 2 miljard $

Chipproducent Qualcomm heeft met de Chinese smartphone-producenten Lenovo, Oppo, Vivo, en Xiaomi MoUs afgesloten voor minstens 2 miljard dollar over de komende 3 jaar. Hoewel het akkoord nog niet definitief is, zal het Qualcomm sterken in zijn overnamestrijd tegen Broadcom. Vertegenwoordigers van Chinese bedrijven menen dat een eventuele overname van Qualcomm door Broadcom voor hen negatief zou uitpakken. Reuters

SenseTime specialist gezichtsherkenning

Met menselijke controle leverden de beelden van de in het straatbeeld opgestelde camera’s jaarlijks nauwelijks enkele verdachten op voor de politie van Chongqing. Dezelfde beelden die gecontroleerd werden met gezichtsherkenning leverden 69 aanhoudingen op in één maand, aldus het verhaal van de Financial Times over de firma SenseTime die gespecialiseerd is in gezichtsherkenning. Volgens SenseTime stichter en CEO Xu Li heeft zijn firma al 500 miljoen gezichten verwerkt voor herkenning en 300 miljoen enkel voor klant China Mobile. Zijn firma beschikt over 100 PhD’s en heeft gemeenschappelijke laboratoria met de politie van Guangzhou, met smartphoneproducenten Oppo en Vivo en met betaalkaart Unionpay. Totnutoe realiseert SenseTime maar 13% van de omzet in het buitenland. Xu is echter van plan een filiaal te openen in Japan, een kantoor in Singapore en een O&O-centrum in de VS  FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *