McDonald's nieuw businessmodel in China

McDonald’s verkoopt 80% van zijn activiteiten in China en Hongkong aan het Chinese staatsbedrijf CITIC en de Amerikaanse maatschappij Carlyle. Het gaat om een deal van 1,2 miljard dollar. McDonald’s blijft echter royalty’s innen.

Volgens het akkoord worden de Chinese restaurants van McDonald’s de volgende 20 jaar in franchise uitgebaat door een consortium. Daarin krijgt CITIC een meerderheid van 52% van de aandelen, Carlyle 28% en McDonald’s zelf zal 20% houden. De verkoopprijs zal deels in cash en deels via de 20% aandelen in het nieuwe bedrijf betaald worden. De hele operatie moet nog door de overheden goedgekeurd worden. Ze zal waarschijnlijk tegen deze zomer rond zijn.
Er zijn in China en Hongkong momenteel ongeveer 2.600 McDonald’s restaurants. Daarvan zijn er 65% in eigen beheer en de rest in franchise (zelfstandige uitbaters die het merk mogen gebruiken en daarvoor een royalty op de omzet betalen). Nu zal alles in franchise worden. Het akkoord voorziet gespreid over vijf jaar 1.500 bijkomende restaurants in China en Hongkong. Er komen maatregelen om de bestaande restaurants beter te doen presteren, nu de lokale concurrentie toeneemt.

Wereldwijde strategie aangepast aan Chinese context.

De vele onontgonnen kansen voor het bedrijf om te investeren in de kleinere Chinese steden van derde of vierde rang vereisen een sterke financiële ruggengraat. McDonald’s kan deze markten gemakkelijker betreden met sterke financiële partners. CITIC met 1.400 lokale kantoren is bovendien goed ingeplant. De Chinese middenklasse is bereid extra te betalen voor kwaliteitsvoedsel en dito dienstverlening. McDonald’s moet zich daaraan aanpassen. Nieuwe menu’s, comfortabeler restaurants, internetverkoop en leverdiensten zijn de gebieden waarop gefocust wordt. CITIC met zijn lokale connecties kan daarbij behulpzaam zijn.
Na de verkoop van zijn Chinese activiteiten blijft McDonald’s uit de Chinese markt inkomen halen via de franchise royalty’s. Dat past in de wereldwijde nieuwe strategie om met zo weinig mogelijk investeringen en zo weinig mogelijk kosten een maximum resultaat te boeken. Die strategie is in 2015 aangekondigd en heeft tot doel tegen 2018 vierduizend restaurants in franchise onder te brengen. Op langere termijn wil het bedrijf naar 95% franchise. De grote concurrent Yum Brands, de eigenaar van KFC en Pizza Hut, heeft twee maanden geleden zijn China-activiteiten afgesplitst en naar de beurs gebracht.
Bronnen: BBC, China Daily, People’s Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *