Nieuws van de ICT spits

Deze week sloten drie internetgiganten overeenkomsten met staatsbanken. Zowel Tencent als Alibaba pakken nu eveneens uit met een digitale assistent. Alibaba werkt voorts in 4 localiteiten in steden zonder cash. De groep pompte nog eens één miljard dollar in Lazada uit Singapore waardoor het nu 83% van de aandelen er van bezit.

De financiële arm van Alibaba Ant Financial was de eerste om een overeenkomst met een van de grote 4 staatsbanken te tekenen, namelijk met de China Construction Bank (CCB). In maart beslisten beide samen te werken om kredietkaarten online te bestellen, elektronische betalingen, kredietscores en de QR-code technologie. De overeenkomst laat de Alipay-klanten toe CCB-producten voor vermogensbeheer te bestellen via Alipay. Volgens Sina is de grootste overwinning van Jack Ma dat hij partner wordt in het systeem van kredietscores door de bank.
De volgende om met een staatsbank scheep te gaan was Alibaba’s rivaal JD.com waarvan de marktwaarde vorige week deze van Baidu oversteeg. JD.com nam de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) bij de hand. Ze werden het eens om financiële producten te verschaffen, om bedrijfskrediet te verstrekken, diensten voor vermogensbeheer en om fintech te ontwikkelen. Kort nadien vond Baidu zijn partner in de Agricultural Bank of China (ABC). Baidu biedt de bank zijn expertise in kunstmatige intelligentie en big data. Baidu-voorzitter Robin Li hoopt de bank te helpen in de overgang naar slimme financies.
Vermits drie van de vier al uitbesteed zijn, was de verwachting dat Tencent in zee zal gaan met de overblijvende Bank of China. Het duo heeft inderdaad aangekondigd samen een laboratorium voor fintech te gaan ontwikkelen dat zoals de andere kunstmatige intelligentie en big data gaat onderzoeken, maar ook blockchain technologie. De tijd dat de wereld van internet financiën tegenover de staatsbanken stond, lijkt dus voorbij. Integratie lijkt aan de orde zoals bij het online en offline winkelen. Vermelden we in het verlengde van het voorgaande dat de Nationale Volksbank een nieuw Digital Currency Research Institute heeft opgericht, aldus coindesk.com.

Digitale assistent

Tencent dat het meest bekend is van WeChat en zijn gaming-portefeuillle heeft zich nu ook gewaagd in de wereld van kunstmatige intelligentie. De gigant heeft naar analogie van de Alexa-assistent van Amazon nu Xiaowei voorgesteld. Deze slimme assistent verschaft de weersvoorspelling, verkeersupdates, muziek en nieuws. Hij herkent de stem en ook het gezicht. Xiaowei ontwikkelt zelf geen applicaties, maar ontwikkelaars kunnen deze wel integreren via een SDK-Skill platform dat doet denken aan Alexa Skills Kit.

Hoewel dit op zich niets nieuws is, schuilt de potentieel grote kracht in de meer dan 938 miljoen klanten van Tencent. Dit verschaft de gigant een potentieel voordeel tegenover de anderen. De stem van de gebruiker gaat naar ‘Tencent Cloud’ dat de boodschap verwerkt en bijvoorbeeld het gevraagde liedje speelt. Op het Skill platform zijn al aanwezig: Didi Chuxing, Midea (dat met Kuka aan thuisrobotten werkt) en zoekmachine Sogou. Ook Philips en Xiaomi doen mee met Xiaowei dat ontworpen is met het oog op het slimme huis. Het Xiaowei team telt momenteel 100 personen. In september zou Tencent met Asus door Xiaowei aangedreven onderwijs- en thuisgezel robots lanceren, zo meldt TechInAsia.
Allicht niet toevallig meldt de Financial Times op gezag van The Information dat Alibaba volgende week zijn persoonlijke assistent zal voorstellen. Baidu had in januari al Xiaoyu Zaijia, of ‘kleine vis’ voorgesteld die toelaat dat gebruikers vragen stellen zoals over het dichtstbijzijnde restaurant of dat ook de thuistoestellen te regelt. JD.com lanceerde DingDong dat zowel Mandarijn als Kantonees verstaat; ook Huawei werkt aan een assistent. Microsoft vormt met Samsung een team dat werkt aan Invoke als assistent, Apple ontwikkelt HomePod op basis van Siri.

Cash loze steden

Ant Financial heeft met de stad Fuzhou een overeenkomst gesloten om het gebruik van contant geld zo veel mogelijk uit te bannen. 20 instellingen en bedrijven doen mee met het initiatief. Viceburgemeester Hang Dong stelt dat tegen het jaareinde 90% van de winkels zullen werken zonder cash. Daarmee is Fuzhou de derde stad die met Ant Financial samenwerkt in die optiek. De eerste twee waren Hangzhou en Wuhan.
De Chinese media rapporteren dat momenteel in Hangzhou 95% van de super- en wijkmarkten Alipay aanvaarden en 98% van de taxi’s. In Wuhan doen 28 instellingen en bedrijven mee en zullen 5000 bussen dit nu ook aanvaarden. In het geval van Fuzhou loopt de samenwerking op vier vlakken: transport, handel, openbare diensten en ook de bestuurlijke administratie. Vicevoorzitter Yuan Leiming van Ant Financial gelooft dat China op 5 jaar tijd kan functioneren zonder contant geld.

Lazada

Alibaba investeert nogmaals een miljard dollar in het Singaporese Lazada. Daarmee verhoogt Alibaba zijn aandeel in het e-commerce bedrijf van 51% tot 83%. Onduidelijk is of Alibaba hiermee Amazon te vlug wil af zijn want ook Amazon beloofde een aanwezigheid in Zuidoost-Azië. Uit een studie van Temasek blijkt dat de internet economie in de regio tegen 2025 zou groeien tot 200 miljard dollar.
Volgens een Alibaba-rapport beschikte Lazada in maart over 23 miljoen actieve kopers. Met de Lazada overeenkomsten vergroot Alibaba zijn ‘voetafdruk’ in Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Door het partnerschap kan Lazada verder investeren in fintech en logistiek want vele van zijn verkopers zijn KMOs/MKBs. Amazon had beloofd naar de regio te komen, maar heeft dit voornemen uitgesteld of afgeblazen.
Bronnen: Week in China, FT, TechIn Asia, CNBC

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *