Seksistische reclamespot van Audi wekt woede

Door Dirk Nimmegeers op 22 juli 2017

Met een seksistische reclamespot heeft de Duitse autobouwer Audi vele Chinezen woedend gemaakt. De grote afkeuring in de sociale en klassieke media heeft ertoe geleid dat Audi het filmpje heeft laten verwijderen. Het bedrijf bood zijn excuses aan en beloofde een onderzoek.

seksistische reclamespotIn het filmpje verstoort de moeder van een bruidegom de huwelijksplechtigheid van haar zoon en toekomstige schoondochter. De vrouw begint de bruid te betasten als een stuk vee op de markt, tot ontzetting van de gasten. Ze wil nagaan ‘of alles wel in orde is’ en maakt dan een gebaar naar haar zoon: ‘goedgekeurd voor het huwelijk’. ‘Een belangrijke beslissing moet je weloverwogen maken’, zegt de voice-over en er komt een Audi in beeld.

De commercial werd al maandenlang vertoond in de bioscopen. Op 17 juli postte iemand de video echter op zijn Weibo microblog, met commentaren zoals: ‘hoe is dit mogelijk … walgelijk’. Daarop kwamen uiteenlopende reacties. De meeste internetgebruikers vonden het filmpje seksistisch, vernederend voor vrouwen. Er waren ook vergoelijkende replieken. Volgens feministen was het feit dat dit soort reclame in China vandaag kan worden gemaakt en vertoond, een teken van de zwakke economische positie die vrouwen nog altijd hebben. Niet alleen kunnen ze bedrijven niet straffen voor zoiets, maar ze geloven ook niet dat het wat uithaalt, dus laten het maar gebeuren.

Sixth Tone pikte het verhaal op. Ook klassieke media lieten in opiniestukken hun afkeuring blijken, onder andere de People’s Daily en Global Times. Na enige aarzeling reageerde Audi. Ze haalden de seksistische reclamespot weg. In een verklaring schoven ze de verantwoordelijkheid af op hun joint venture voor tweedehands wagens. Daarin zit ook Volkswagen en First Automotive Works (FAW), een Chinees staatsbedrijf. Er zou volgens Audi ook een onderzoek komen, want de advertentie gaf de ‘waarden van het bedrijf helemaal niet weer’. Het blad China Automotive Review meent echter dat de zaak niet al te nadelig zal uitvallen voor de verkoopcijfers, want ‘andere bedrijven hebben dit soort fouten ook begaan zonder al te grote gevolgen’.

SixthTone, Global Times, Financial Times

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Eén reactie op “Seksistische reclamespot van Audi wekt woede”

  1. hahaha

    Seksistisch, vernederend voor vrouwen? Dat de bruid moeder dat doet bij de bruidegom is niet seksistisch, vernederend voor mannen? Het gebeurt voor elk huwelijk: vragen zoals heb je auto, geld en een huis aan de mannen.

    #43542

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief