Toutiao verovert Chinese infowereld

De gepersonaliseerde infodienst ‘Jinri Toutiao’ die nauwelijks 5 jaar bestaat, telt 700 miljoen gebruikers en is 11 miljard dollar waard. Het platform produceert zelf geen nieuws, maar sorteert dagelijks 200.000 artikelen en video’s. De artikelen worden toegesneden op maat van de interesse(s) van de lezers die de website bijhoudt.

Jinri Toutiao betekent letterlijk de ‘headlines van de dag’. De site is vergelijkbaar met headlinez.nl dat ook het dagelijks nieuws per onderwerp sorteert, maar het Chinees initiatief gaat verder. Toutiao bestaat nu vijf jaar en behoort met een waarde van 11 miljard dollar tot een van de meest waardevolle tech-starters. In een voormalige fabriek van vliegtuigen, nu het hoofdkwartier, sorteren de servers dagelijks 200.000 artikelen en video’s die afkomstig zijn uit 4000 bronnen waarmee de dienst een partnerschap is aangegaan. Zelf vervaardigt Jinri Toutiao geen nieuws. Maar kunstmatige intelligentie en slimme robotten sorteren dit nieuws wel op maat. ‘Bedoeling is het informatieplatform te worden dat elk individu het best kent’, aldus vicevoorzitter Tina Zhao. ‘Geen twee gebruikers hebben dezelfde interesse’, argumenteert ze. Toutiao wedt er op dat de gepersonaliseerde gebruikerservaring hen voorsprong geeft op de concurrentie zoals de grote drie Baidu, Alibaba en Tencent.
Met in totaal aan 700 miljoen leden en 175 miljoen actieve gebruikers heeft het vijf jaar oude initiatief al heel wat traditionele en staatsmedia overvleugeld. 78 miljoen personen gebruiken Toutiao zelfs dagelijks gedurende 76 minuten. Dit resulteert in 1,3 miljard gelezen artikelen per dag. De huidige waarde van 11 miljard dollar ligt al 20 maal hoger dan de waarde uit 2014 die toen 500 miljoen dollar bedroeg. Vijf jaar geleden was de Chinese informatiemarkt gedomineerd door de webportaals Sina en Sohu. ‘Hun producten pasten gewoon de webinhoud aan voor de smartphone, maar er lag onvoldoende klemtoon op de gebruikerservaring’, aldus nog Zhao.

Neutraal en gepersonaliseerd

Voormalig software ingenieur Zhang Yiming nam het initiatief in 2012. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg van 30 miljoen tot 78 miljoen vorig jaar. Daarmee was het de tiende meest gebruikte app. Zhang beschouwt zijn platform als neutraal, zonder eigen standpunt. ‘Wel speelt het nieuws in op de persoonlijke interesse(s) van de lezer’, zo vertelde hij aan de media. Toutiao heeft partnerschappen met 4000 mediabedrijven waarbij Xinhua en Caixin. Sociaal media platform Sina Weibo investeerde in 2014 100 miljoen dollar en publiceert nu inhoud van geverifieerde bloggers rechtstreeks in de app van Toutiao. De firma kon in februari Ma Wei-Ying van Microsoft Research Asia in dienst nemen om het lab voor kunstmatige intelligentie te leiden. Naast het selecteren van nieuws werden vorig jaar de Toutiao-videos anderhalf miljard maal gespeeld per dag.

Buitenland

Toch staan sommigen kritisch tegenover een firma die gewoon nieuws selecteren als hoofdactiviteit heeft. Zowat de gehele Toutiao omzet komt uit reclame. Vorig jaar kwam daar 6 miljard yuan uit binnen en het doel is 10 miljard tegen 2020. Met zijn 700 miljoen gebruikers vond het bedrijf praktisch alle internet gebruikers. Bijgevolg zoekt Toutiao ook al zijn heil in het buitenland. In februari nam het de te Los Angeles gebaseerde video app Flipagram over dat een concurrent is van Instagram. Het heeft ook een controlerend aandeel in diverse Indonesische en Indische media apps. Toutiao laat door een partnerschap met JD.com eveneens toe dat zijn lezers rechtstreeks kopen bij deze webwinkel. Vorig jaar liet het bedrijf tevens weten 1 miljard dollar te willen investeren in video streaming. Zo zou iedereen op Toutiao een kanaal kunnen opzetten om inhoud te posten dat geen nieuws is. Mediaprofessionals vrezen echter dat de gebruikte algoritmes toch nep niews zouden doorlaten.
Bronnen: FT.com, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *