Consumenten weer naar fysieke winkels

De Chinese verbruikers kochten tijdens het derde kwartaal weer meer via de traditionele fysieke kleinhandelsketens. Deze reorganiseerden zich onder meer via online offline aankoop. Dit blijkt uit de cijfers van Kantar Worldpanel.

Uit hun recente statistieken blijkt dat tijdens het derde kwartaal in China 3,6% meer verbruiksgoederen (fast-moving consumer goods) werden gekocht dan tijdens het tweede kwartaal. De groei was het hoogst in de westelijke en zuidelijke markten die met 6% en 4,2% vooruit gingen. De offline handel steeg maar met 2,2%. De moderne handel met hyper- super- en buurtmarkten deden het 2,9% beter, wat er op kan wijzen dat de gebruikers terugkeren naar de fysieke winkels omdat deze een betere ervaring geven. De leidende ketens hebben vooral hun offline en online (O2O) verkoop geïntegreerd, zo vindt Kantar Worldpanel die het een nationale trend vindt.

Ketens

Sinds Wumart in Beijing een mobiele app lanceerde, zag Wumart dat nu 40% van haar cliënteel bestaat uit personen jonger dan 30. Walmart en Carrefour kenden het begin van een heropleving. Volgens algemeen manager Jason Yu van Kantar Worldpanel China bieden beide ketens nieuwe winkels aan die 30% tot 50% kleiner zijn dan de vorige. Bedoeling is snellere bereikbaarheid te bieden terwijl de oppervlakte voor niet-voeding verminderd wordt. Wat de 020 integratie betreft, blijkt de samenwerking tussen Walmart en de JD Dao Jiao leverdienst die over 30 miljoen geregistreerde gebruikers beschikt, heus aan te slaan. Carrefour opende in Wuxi haar eerste (kleinere) Easy Carrefour winkel en lanceerde in samenwerking met de kredietkaart China UnionPay Carrefour Pay.
De Chinese ketens groeiden echter net iets meer dan de westerse. Bij Yonghui en BuBuGao kwam dit door de opening van nieuwe winkels. Yonghui werkt ook samen met de leverdienst van JD.com om verse waren binnen het uur tot bij de verbruiker te brengen. Yonghui introduceerde in de steden ook zijn eigen app Yonghui Life.
Bronnen: China Daily, en.ce.cn
https://www.kantarworldpanel.com/global/News/Chinas-FMCG-market-enjoys-stronger-growth-in-Q3

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *