Vier bedrijven gaan de Chinese autobouw domineren

Volgens analisten gaan de 4 autoproducenten Great Wall Motor, Geely, SAIC Motor en Guangzhou Auto nog jaren het Chinese maakwerk van auto’s domineren. Van de vier wordt verwacht dat ze hun marktaandeel  opvoeren van 45% tot 60%.

In China worden jaarlijks al meer voertuigen verkocht dan waar ook ter wereld. Volgens de analisten van Guotai Junan Securities heeft het zakenmodel uit het verleden van ‘goedkoop en hoog volume’ zijn beste tijd gehad. De verbruikers voelen zich gesteund door drie decennia van economische groei en zijn verwend door de toevloed van de topmerken.
Volgens de analisten zal het marktaandeel van de vier binnenlandse automerken stijgen van het huidige 45% tot meer dan 60%. Zowel de prijs als het volume zal eveneens toenemen, voorspellen ze. De vier vennootschappen zijn in de provincie Henan Great Wall Motor, Volvo eigenaar Geely Automobile Holdings, te Shanghai SAIC Motor en nog Honda’s Chinese partner Guangzhou Automobile Group.

Kwaliteit primeert

Vorig jaar werden in China 28 miljoen voertuigen verkocht, een groei van 13,7% in vergelijking met 2015. Daarmee belandt de autosector in een gouden tijdperk. De prijs is het laatste decennium wel met een derde verhoogd tot 127.600 yuan vorig jaar.  De kwaliteit heeft de prijs echter vervangen als bepalende factor. De Chinese SUV (sports utility vehicle)-merken scoorden een verpletterende overwinning in de prijsklasse tussen 100.000 en 150.000 yuan, aldus de analisten. Ze geven de SUV-producenten de raad om zich nu toe te leggen op de producten van auto’s tussen de 150.000 en 200.000 yuan.

De Haval serie van Great Wall Motor’s gaf de autobouwer een niche in de SUV-markt onder 150.000 yuan. Volgens Minsheng Securities-analist Zhu Jinyan zal hun WEY serie die deze maand gelanceerd wordt, een grote stap zijn qua ‘betaalbare luxe’. De winst van Great Wall steeg in 2016 met 35 % en de omzet van SUVs met 44%. Ook Geely lonkt naar de prijzenklasse tussen 150.000 en 200.000 yuan. Het zal gedurende het Autosalon van Shanghai daartoe het LYNK-merk onthullen. Daarvan verwacht Haitong Securities dat de verkoop er van in 2018 tot een hoogtepunt zal leiden. Enkel in maart verkocht Geely met 87.000 auto’s 74 % meer wagens. De bouwer verkocht in het gehele eerste kwartaal 94% meer wagens en Haitong analist Deng Xue gelooft dat de jaarlijkse verkoop van 115.000 realistisch is.
In de Verenigde Staten en in Zuid-Korea stegen de aandelenprijzen van de automerken tien maal op twintig jaar tijd. China Merchants Securities gelooft dat bijvoorbeeld SAIC ook voor een dergelijke explosie staat. Mogelijke uitdaging is nog de eventuele opheffing van het belastingvoordeel.
Bron: South China Morning Post

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *