Vietnam en Brunei: strategische landen langs zijderoute

Door Jan Jonckheere op 17 juni 2017

Vietnam en Brunei zijn twee landen die zich strategisch bevinden in Chinese Belt & Road (B&R) initiatief, in dit geval de zijderoute over zee. Vietnam wil zijn Hai Phong-haven upgraden als Chinees alternatief voor Singapore terwijl Brunei Chinese hulp verwelkomt om het land om te vormen tot een ‘Islamitisch Singapore’.

Vietnam en Brunei: de strategische ligging

Niettegenstaande Vietnam de afgelopen jaren vooruitgang maakte, blijft de zwakke infrastructuur een rem op de ontwikkeling. Met name zijn grote verbeteringen nodig aan de transport-, elektriciteit- en technologiesystemen. Voorstanders van het Chinese B&R initiatief geloven dat dit voor Vietnam een weldaad kan zijn. Ze hopen dat China een wereldklasse netwerk zowel wil financieren als ook uitbouwen van hoge snelheid sporen, autowegen, pijplijnen en havens in Zuid- en Zuidoost Azië. Dit ziet Vietnam als een sleutelcomponent voor economische heropleving. Vietnam ligt strategisch langs de maritieme zijderoute die start vanuit Fujian.

Een nadruk ligt vooral op de geplande upgrade van de Noord-Vietnamese Hai Phong haven. Het project dat 1,2 miljard dollar kost is verdeeld in twee fasen. De eerste fase bestaat uit de huidige werken aan de haven die uitgevoerd worden door het Vietnamees Zeebestuur. Dit jaar wordt vooral gewerkt om de huidige terminal met 10 ha uit te breiden zodat de totale oppervlakte 55 ha wordt. De tweede fase bestaat uit een joint venture tussen Japanse en Vietnamese ondernemingen die de bouw omvat van twee aanlegsteigers van meer dan 750 meter.  Zo kunnen containerschepen van meer dan 100.000 ton er aanmeren. Eenmaal volledig operationeel zal de haven deel uitmaken van een handelsroute die China verbindt met de VS en Europa zonder Singapore aan te doen.

Haven Hai Phong

Premier Li Keqiang heeft vorig jaar tijdens een top met zijn ambtsgenoot Nguyen Xuan Phuc zijn  beloften herbevestigd. Daarbij behoort de in 2013 overeen gekomen financiering van de Ninh Binh op steenkool gebaseerde kunstmestfabriek en de investering door de China Development Bank in de eerste fase van de Vung Ang elektriciteitscentrale.

China speelt ook een belangrijke rol bij de aanleg van de Vietnamese spoorinfrastructuur. De China Railway Sixth Group  mag de Cat Linh-Ha Dong metro in Hanoi bouwen. China heeft daar in het meeste gefinancierd. Een ander belangrijk project is het upgraden van de spoorverbinding tussen Lao Cai op de grens met China en Hanoi & Hai Phong. Dit moet grotere vrachtvolumes toelaten naar de haven van Hai Phong. Tenslotte valt nog te vermelden dat het aantal Chinese toeristen tijdens het eerste kwartaal steeg met 60% terwijl het totaal aantal toeristen in Vietnam met 30% toenam.

Brunei

Sultan Brunei bij Xi Jinping

Het olierijke sultanaat Brunei kijkt ook naar China uit voor handel en investeringen. Het land had gehoopt dat het door president Trump verscheurde TPP de economische diversificatie in de hand zou werken en nieuwe buitenlandse investeringen in hightech zou aantrekken. Traditioneel was Brunei gericht op Saoedi Arabië. Toen de Arabische koning Salman bin Abdulaziz dit jaar in een Azië-tour het land bezocht, werden echter geen nieuwe economische initiatieven aangekondigd. Een schril contrast met een deal die een paar weken voordien ongemerkt werd afgesloten tussen het bedrijf Hengyi uit Zhejiang en een Brunei partner voor een geïntegreerde olieraffinaderij met een bijkomende aromatische instelling. Bij de start in 2019 zou ze acht miljoen vaten olie per jaar vervaardigen, 1,5 miljoen ton paraxylene en 500.000 ton benzeen. De overeenkomst is een van de grootste buitenlandse investeringen in het land sinds jaren.

Hoofdstad Bandar Seri Begawan

China heeft in totaal al 6 miljard dollar geïnvesteerd in het land dat volgens Forbes het vijfde rijkste is ter wereld. Tot nu toe waren de bilaterale handelsrelaties toegespitst op energietransport. Nu reiken de banden al verder en heeft China Telecom een partner gevonden in Telekom Brunei. Hiseaton Food uit Guangxi wil met een overheidsinstelling er een viskwekerij op zee uitbouwen. EV-producent Shenglong New Energy Automobile is eveneens van plan in het land een assemblage fabriek te bouwen. De Chinese Guangxi Beibu Gulf Port Group is in februari samen met een lokaal overheidsbedrijf begonnen met de werking van Bruneis grootste containerterminal. In december opende de Bank of China haar eerste kantoor in de hoofdstad Bandar Seri Begawan. De bank richt zich vooral naar Bruneis KMO’s/MKBs.

China heeft zijn visie over B&R gekoppeld aan Bruneis “Vision Brunei 2035”-strategie. Deze wil het land minder afhankelijk maken van olie en herpositioneert het land als een Islamitisch Singapore. In 2014 heeft het regionaal bestuur van Guangxi een MoU met Brunei getekend voor de zgn. “Brunei-Guangxi Economic Corridor” een overeenkomst over infrastructuur die 500 miljoen dollar waard is.

Voor China heeft Brunei voordelen als buitenpost van regionale belangen. In tegenstelling met Maleisië en Indonesië is de politiek er minder beheerst door thema’s als ras of religie. Bovendien is 10% van de bevolking van Chinese afkomst. Terwijl westerse landen heftige kritiek uitoefenden op de Sharia wet, maakte Beijing geen opmerkingen. Als tegenreactie houdt Brunei zich kalm wanneer het op internationaal vlak over de Zuid Chinese Zee gaat. Kortom de wederzijdse zakelijke belangen kunnen beter gedijen in een politiek weinig verstoord klimaat.

Bronnen: Asia Times, http://hkmb.hktdc.com

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief