Het wel en wee van de feestweek

Tijdens de voorbije feestweek werden 705 miljoen trips gemaakt. Positief was de inzet van meer treinen, de gratis autowegen en ook de beschikbaarheid van deelfietsen. Het door aardbeving verwoeste Jiuzhaigou is echter voor een paar jaren dicht. De weg tussen Hongkong en Kanton zat echter zo vol dat de meeste busdiensten die 10 uren deden over de 100 km hun dienstverlening stopten.

Zoals voorspeld was meer dan de helft van de Chinese bevolking onderweg tijdens de feestweek die dit jaar ook het half herfst festival bevatte. Volgens statistieken van de China National Tourism Administration werden tijdens de acht dagen 705 miljoen trips gemaakt waarvan 663 miljoen tijdens de eerste zeven dagen. Vijf jaar geleden werden tijdens de 7 dagen 428 miljoen uitstappen gemaakt. In totaal gaven de toeristen 583 miljard yuan uit of 13,9% meer dan vorig jaar. Het aantal Chinezen dat naar het buitenland reisde, bleef stabiel op 6 miljoen maar meer reisden individueel in plaats van per groep.
Ramingen van China Railway Corp tonen aan dat 40% van de trips met de trein werden gemaakt. Zondag werden 920 extra treinen ingezet om de 14 miljoen passagiers te kunnen terugbrengen. Volgens de spoorwegen werden in totaal 105 miljoen treinreizen gemaakt tijdens de feestweek. De staatstelevisie wist te melden dat 40 % van de ritten via de SST verliepen.
De voorbije week moest uitzonderlijk ook geen wegentol worden betaald. Deze vrijstelling dateert uit 2012. De 46 jarige Yang Pei uit Dezhou die zijn gezin meenam naar Tianjin spaarde zo 210 yuan uit en moest enkel 300 yuan benzine betalen. Met de trein reizen zou zijn gezin drie maal zo duur uitkomen zegt hij.
Tenslotte zag deelfietsen operator Ofo dat het gebruik van de fietsen tijdens de week toenam met 15%. Beijing bewoner Zhang Min die naar Xian reisde, vindt het leuker een deelfiets te gebruiken in vergelijking met de altijd volle bussen of een dure taxirit. Om dit alles in goede banen te leiden werden elke dag gemiddeld 210.000 politie agenten ingezet.
Specifiek dit jaar was het rond het Westelijk meer in Hangzhou volgens Qianjiang Evening News het internetverkeer drie maal zo hoog lag in vergelijking met vorig jaar. Het artikel vermeldt dat China Mobile in Zhejiang 50 bijkomende antennes plaatste om de grotere vraag op te vangen.

Minpunten

Het voornaamste slachtoffer dit jaar was ongetwijfeld het toeristisch natuurgebied Jiuzhaigou dat begin augustus gedeeltelijk verwoest werd tijdens een aardbeving. Het gebied gaat voor enkele jaren dicht want de renovatie moet afgesproken worden in overleg met de UNESCO. Sommige uitbaters zien zich verplicht hun activiteit op een andere plaats uit te oefenen. Duizenden vielen zonder werk en niemand weet wanneer het natuurpark weer open zal gaan.
Ook het aantal verbruikersklachten zit in stijgende lijn. De Shanghai Industry and Commerce Administration ontving de voorbije week 1300 klachten. Dat is ook 14% meer dan vorig jaar. Catering, hotels en rondritten trokken het meest klachten, aldus Eastday.com. Het gratis gebruik van de autowegen zorgde er echter ook voor dat de snelweg tussen Shenzhen en Kanton overvol zat. 90 % van de busdiensten stopten hun dienstverlening omdat het afleggen van de 100 km 10 uur duurde. De politie had nochtans via Weibo gewaarschuwd dat het zo lang kon duren en had de toeristen aangeraden alternatieve wegen te gebruiken. In Tibet kregen zeven Chinese toeristen een boete van 15.000 yuan omdat ze op de Tibetaanse antilopes hadden gejaagd om er foto’s van te maken.  Als de dieren opgejaagd op de vlucht slaan, kan dit dodelijk zijn aldus een lokale boswachter.
Bronnen: China Daily, SCMP
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *