Tag Archief

Jiangxi wil sekse-selectieve abortus tegengaan

Door Dirk Nimmegeers

In Jiangxi moeten vrouwen die na 14 weken zwangerschap een abortus willen, aantonen dat daar medische redenen voor zijn. Op die manier wil de overheid de bestaande regeling tegen selectieve abortus op meisjes sterker handhaven. (foto IC) In Jiangxi dienen zwangere vrouwen voor een abortus na 14 weken een verklaring te laten ondertekenen door drie dokters en daarmee... » lees meer

iTtrends: Chinezen dagelijks 3 uur op internet

Door Jan Jonckheere

De gemiddelde Chinees spendeert dagelijks drie uur op internet. De site voor korte video’s Douyin beweert dagelijks 150 miljoen kijkers te trekken. Chinese steden staan vooraan in slim verkeer. Zowel Meituan als Xiaomi bereiden een beursgang voor. IPee vindt in China een afzetmarkt en Alibaba is ’s werelds meest gevreesde tech-bedrijf omdat het de bestaande orde dreigt omver te gooien. Chinese... » lees meer

Wie wil een nieuwe koude oorlog?

Door Frank Willems

Het rapport ‘ Authoritarian_Advance, Responding to China’s Growing Political Influence in Europe’ gaat uit van het Mercator Institute for China Studies (MERICS) samen met het Global Public Policy Institute (GPPI). Het lijkt wel een manifest voor een nieuwe koude oorlog. Het  rapport van MERICS stelt dat de snel groeiende politieke invloed van China in Europa een belangrijke uitdaging vormt voor de liberale... » lees meer

Een Nederlandse redacteur bij een Chinese mediastartup

Door Externe bijdrage

Dit artikel van Ed Sander verscheen eerder op de website China2025.nl. Het biedt een zeldzaam inzicht in de werking van de Chinese staatsmedia. Het is het tweede in een reeks van twee. Een Nederlandse redacteur bij een Chinese mediastart-up Twee weken geleden schreef ik over het Chinese mediabedrijf Sixth Tone. Na het schrijven van dat stuk was ik erg benieuwd hoe het... » lees meer

Staatsmedia 2.0: The Paper en Sixth Tone

Door Externe bijdrage

Dit artikel van Ed Sander verscheen eerder op de website China2025.nl. Het biedt een zeldzaam inzicht in de werking van de Chinese staatsmedia. Het is het eerste in een reeks van twee. Staatsmedia 2.0: The Paper en Sixth Tone Ik moet bekennen dat ik tot vorig jaar zelden (Engelstalige) Chinese media lees. Ik heb het wel een tijdje gedaan toen ik in... » lees meer

‘Minstens 10.000 doden op Tian An Men plein’

Door Frank Willems

  ‘Minstens 10.000 doden op Tian An Men plein’. De voorbije dagen verscheen het als titel op vooraanstaande Westerse media, van BBC tot AFP. In Nederland nam NOS het als eerste over, in België La Libre Belgique. Het is een mooi voorbeeld van de fabricatie van fake news. Ook dit was Tiananmen in 1989 Enkele media plaatsen de titel... » lees meer

Ma Jun krijgt Nederlandse prijs voor bewustmaking en milieueducatie

Door Dirk Nimmegeers

Ma Jun (Beijing, China, 1968) is onderzoeksjournalist en milieuactivist. Hij was een van de twee winnaars van de Grote Prins Claus Prijs die op 6 december in Amsterdam werden gehuldigd. Met een jaarlijkse prijs eert het Nederlandse Prins Claus Fonds burgers die op cultureel of artistiek vlak een positieve bijdrage leveren aan de maatschappelijke ontwikkeling van hun land. Dit jaar waren... » lees meer

NRC-correspondent China ontslagen na intern onderzoek door de krant.

Door Dirk Nimmegeers

Ernstige beschuldigingen aan het adres van Oscar Garschagen, NRC-correspondent voor China, bleken gegrond. De journalist is nu weg bij de krant. Begin september beschuldigde Zhang Chaoqun, die als assistent voor Oscar Garschagen had gewerkt, de NRC-correspondent van ernstige journalistieke fouten in zijn artikelen over China. 'Fake nieuws en plagiaat' Garschagen zou ‘citaten, namen en plaatsen hebben verzonnen’ in reportages in de periode 2015-2017.... » lees meer

Toutiao verovert Chinese infowereld

Door Jan Jonckheere

De gepersonaliseerde infodienst 'Jinri Toutiao' die nauwelijks 5 jaar bestaat, telt 700 miljoen gebruikers en is 11 miljard dollar waard. Het platform produceert zelf geen nieuws, maar sorteert dagelijks 200.000 artikelen en video’s. De artikelen worden toegesneden op maat van de interesse(s) van de lezers die de website bijhoudt. Jinri Toutiao betekent letterlijk de 'headlines van de dag'. De site is... » lees meer

Japan betaalt Britse lobbyist voor propaganda tegen China

Door redactie

De Japanse regering betaalt via de ambassade in Londen een Britse rechtse denktank om China in het Verenigd Koninkrijk in een kwaad daglicht te stellen. Dat stond te lezen in de The Sunday Times die enkele vertrouwelijke documenten over de zaak kon inkijken. De affaire biedt een zeldzame inkijk in de strategie op het hoogste niveau om de publieke opinie... » lees meer

Archief