Alibaba valt aan op vele fronten

Na de succesvolle beursgang schreef Alibaba vooreerst voor 8 miljard bedrijfsobligaties uit. De samenwerking met financieel provider Hundsun wordt doorgetrokken op het vlak van financiële data. Voorts neemt de groep Haier onder de arm voor de online en offline verkoop van internet Tv’s. Ook met de provincie Gansu werd een akkoord getekend. Qua aanwezigheid in het buitenland laat Jack Ma zich evenmin onbetuigd. Vorige week was hij in India op prospectie, deze week ontving hij koningin Maxima en in de Golfregio zijn de samenwerkingsplannen al concreet.

De beursgang was verre van een eindpunt in de evolutie van de groep, het lijkt eerder een nieuwe start. Nadat de beursgang $ 25 miljard ophaalde heeft Alibaba ook bedrijfsobligaties uitgeschreven en dit was eveneens meteen een record. Alibaba verkocht voor $ 8 miljard bedrijfsobligaties, het grootste aanbod in dollar ooit voor een Aziatisch bedrijf volgens Bloomberg. Daarmee klopte de groep het recente aanbod ter waarde van $ 6,5 miljard van de Bank of China. Voor de 5 jaar lopende obligaties wordt 2,5 % aangeboden, voor tien jaar lopende papieren 3,6% en voor deze van 20 jaar 4,5%. De financiële operatie werd voorbereid door Morgan Stanley, Citigroup Inc, Deutsche Bank AG and JPMorgan Chase & Co. Met het geld in kas kan de groep beginnen met uitgeven, maar we blijven wel in de financiële sector. Met de Shanghai Media Group (SMG bereikte het Alibaba-filiaal Ant Financial Services een eerste akkoord om gezamenlijk 390 miljoen yuan te gaan investeren in Hundsun filiaal Shanghai Gildata, een provider van datadiensten die concurreert met Bloomberg en Thomson Reuters. Het aandeel van Hundsun – de grootste Chinese provider voor het verhandelen van effecten en fondsen –  is sinds april met 30% gestegen. Jack Ma maakte op dat moment bekend, 3,3 miljard te gaan investeren om zo een controlerend aandeel te verwerven. Volgens onderzoek van Burton-Taylor International Consulting groeide de Chinese markt voor financiële data tussen 2008 en 2012 met 45% jaarlijks en groeide 6% vorig jaar. Gildata zal voor 41 % direct in handen zijn van Hundsun Technologies, 10 % van filiaal Ningbo Yunhan Investment Management Partnership. Shanghai Media zal 29,9% bezitten en Ant Financial 19,1%.

alibtv

Shoppen op Alibaba met TV

Al een tijdje wil de Alibaba groep doordringen tot de huiskamer met nieuwe internet Tv-toestellen. Vorig jaar ging de groep in zee met Tv-producent Skyworth maar dit bleek niet echt succesvol. Zowel Baidu als Xiaomi brengen ook internet TV’s op de markt. Nu heeft Alibaba in Haier een steviger partner gevonden op dit vlak en beiden brengen samen 3 modellen smart TV’s op de markt van 42-inch, 48-inch en 55-inch. Haier is de op twee na grootste fabrikant van witgoed ter wereld. Personen die Haier internet TV’s kopen zullen er bonnen bij krijgen om aankopen te doen op TMall: het breedste 55 inch model dat bijna 6000 yuan kost zal voor 2410 yuan aan bonnen bevatten. Omgekeerd op de smart TV’s zal de klant aankopen kunnen doen op een weliswaar beperkt gedeelte van de Alibaba platformen. Op de nieuwe TV’s zullen ook ontspanningsprogramma’s komen van Lions Gate Entertainment waarmee de groep sinds juli een partnerschap heeft evenals spellen onder meer de Japanse titels Capcom’s Street Fighter en Konami’s World Soccer Winning Eleven 2014.
Nadat de groep al overeenkomsten had gesloten met de provincie Ningxia en de A.R. Xinjiang heeft Alibaba nu ook een overeenkomst ondertekend met de provinci Gansu die gezamenlijk e-commerce, cloud computing en big data wil promoten in de westerse regio. Hiermee gaat de groep in op president Xi’s voorstel om de infrastructuur langs de voormalige zijderoute te verbeteren. Dit komt Alibaba goed uit want de groep wil nu vooral in westerse provincies een steviger basis en merkwaardig hierbij is de klemtoon op landbouw- en zuivelproducten. De groep heeft al overeenkomsten met 9 provinciale besturen, maar ook Foxconn die een overeenkomst sloot met Guizhou blikt begerig naar de westerse regio.

Buitenland

.Voor e-commerce en TV ziet Alibaba een grote opportuniteit in de Wereldexpo van 2020 in Dubai en de FIFA wereldbeker 2022 in Qatar. Met 2,6 miljoen gebruikers is het Midden-Oosten een van de top groeigebieden voor de e-commercegroep. Volgens consultancy Frost and Sullivan uit de Verenigde Arabische Emiraten zal het volume van e-commerce er tegen 2018 groeien tot $ 19 miljard. Dit volume bedraagt nu $ 2,5 miljard per jaar. Daar wil Alibaba als grootste Chinees e-commerceplatform ook zijn deel van en heeft al met de Dubai Kamer van Koophandel en andere industriële verenigingen in de Golfregio overeenkomsten om hun leden een betere toegang te verschaffen tot de online platformen. Al 12.000 firma-leden opteerden voor een verbeterde toegang tot de website 1688.com. Overigens streeft Dubai er naar om zich om te vormen tot een smart city.
Jack Ma heeft deze week koningin Maxima ontvangen, nadat hij eerder de Britse premier Cameron en de Franse minister voor Buitenlandse Zaken ontving. Ma begeleidde de koningin daarna over het enorme, moderne en hippe bedrijventerrein, waar het gezelschap door tientallen werknemers van de Chinese internetgigant werd bekeken en gefotografeerd. In een besloten bijeenkomst gaf Jack Ma de koningin uitleg over zijn bedrijf dat in 1999 is opgericht en dat in september een recordintroductie beleefde op de beurs van New York. Ma heeft een ongebreidelde ambitie, getuige ook zijn missie ‘om het gemakkelijk te maken om overal zaken te doen’. Alibaba moet het grootste dataplatform van de wereld worden, maar tegelijkertijd moet de geluk index van het (veelal jonge) personeel ook het hoogste zijn. Voor de komende 10 jaren heeft Ma zich tot doel gesteld wereldwijd 10 miljoen kleine bedrijven te helpen overleven en groeien, 100 miljoen banen te scheppen en 2 miljard wereldburgers tot dienst te zijn.
De week voordien was Jack Ma begeleid door 99 personen in India. Hij beloofde in New Delhi dat hij meer gaat investeren in het land. Momenteel verkopen al een groot aantal kleine Indische bedrijfjes goederen als specerijen, chocolade en thee aan meer dan 400.000 Chinese klanten. Hij voorspelde dat dit crescendo zal gaan. Hij had er een reeks gesprekken met lokale zakenlui, maar met wie werd niet bekend gemaakt. Er is speculatie rond een mogelijke ontmoeting met Kunal Bahl, de stichter en CEO van Snapdeal die zichzelf ziet als een Indische versie van Alibaba. Overigens heeft Alibaba’s tweede grootste aandeelhouder de Japanse Softbank ook een aandeel van $ 627 miljoen in Snapdeal. Een samenwerking tussen beiden lijkt dus niet surrealistisch.
wsj, gulfnews.com, eo.nl/tv/blauwbloed, en.ce.cn, economictimes.indiatimes

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *