Aanvallen op Rode Zee maken China-Europa vrachtspoor aantrekkelijker

De grote verschepingsbedrijven varen niet meer door de Rode Zee nadat de Jemenitische Houthi rebellen er aanvallen op uitvoeren. Ze varen via Kaap de Goede hoop naar Europa wat 10 dagen langer duurt. Dit maakt op zijn beurt de China-Europe Railway Express meer aantrekkelijk als logistieke verbinding.

China-Europe vrachttrein vertrekt uit Harbin Foto SCMP/Xinhua Disclaimer

De op Iran gerichte Jemenitische Houthi rebellengroep voert haar aanvallen op tegen doorvaarten in de Rode Zee en dit als antwoord op de Israëlische oorlog tegen Gaza. Grote vrachtfirma’s als de Europese CMA-CGM, Maersk, het Chinese COSCO en het Taiwanese Evergreen Marine Mediterranean Shipping zijn bijgevolg gestopt met door het Suez kanaal te varen overigens net zoals BP. Dit kanaal van 193 km staat in voor 12% van de wereldhandel en 30% van alle containerbewegingen, aldus de Egyptische Staatsinfodienst. De alternatieve route via Kaap de Goede Hoop houdt 10 dagen langer varen in en dit heeft op zijn beurt de kosten voor verscheping de hoogte in gedreven. Het komt neer op zowel $ 2 miljoen meer voor de heenreis en hetzelfde bedrag voor de terugreis.

De situatie wordt des te prangender met het Chinese nieuwjaar (10 februari) in het vooruitzicht. Vele schepen voor China dreigen vooreerst het land laattijdig te bereiken en voorts zullen de lege containers ook later terugkomen. Beterschap wordt niet voor het Chinese nieuwjaar verwacht.

Directeur generaal Marco Forgione van het Institute of Export & International Trade verwacht dat de havens zullen lijden aan congestie en dit alles zal een multiplicatoreffect creëren op de impact van de verstoring. Chinese uitvoerders hebben bijgevolg hun toevlucht gezocht tot de China-Europe Railway Express die China met Europa verbindt door een uitgebreid netwerk van spoordiensten. De lijn loopt door meer dan 100 steden in 11 Aziatische landen en bereikt 217 steden in 25 Europese landen.

Forgione ziet meer vraag naar de spoorverbinding vooral bij het containerverkeer. Hoewel het versturen per trein duurder uitvalt dan per boot doet de trein maar 12 dagen over het traject terwijl de vaartijd op zee tussen 35 en 45 dagen in beslag neemt. Ondertussen blijven de prijzen voor het containervervoer door de situatie in de Rode Zee in Shanghai, Tianjin en Ningbo week na week stijgen. De vrachttarieven  Azië-Noord-Europa stegen met 173%, de prijzen in Azië-het Middellandse Zeegebied verdubbelen en vervoerders voeren toeslagen in variërend van $500 tot $2.700 per container.

Bronnen: SCMP, .freightos.com

.

Print Friendly, PDF & Email