Luchthaven Toulouse voor helft naar Chinees-Canadees consortium

De Franse regering heeft 49,9% aandelen in de Toulouse Balgnac luchthaven verkocht aan een Chinees-Canadees  consortium niettegenstaande tegenstanders vinden dat dit een veiligheidsrisico inhoudt. Het winnend consortium Symbiose  bestaat uit de Shandong Hi Speed Group en Friedmann Pacific Asset Management en dit levert de Franse schatkist € 308 miljoen op

aeroporttoulouseHet Chinees-Canadees consortium Symbiose won de verkoop van concurrenten als de staatsluchthaven Aéroports de Paris, Vinci (verbonden met CDC Infrastructure en EDF Invest) en het Fonds Cube van Natixis. Deze krijgen wel nog een kans bij de verkoop van de luchthavens van Lyon en Nice die volgende week door het parlement besproken wordt. Symbiose wordt geleid door Shandong Hi Speed Group dat het gezelschap kreeg van Friedmann Pacific Asset Management: deze is de referentieaandeelhouder van China Aircraft Leasing Company die 30 % van de Chinese huurmarkt in bezit heeft, naar verluidt allemaal met Airbussen. Het consortium werkt op technisch vlak samen met de Canadese groep  SNC-Lavalin,
Terwijl de vorige strategie in de luchthaven van Toulouse fungeerde als toevoerhaven voor de luchthaven van Parijs, wil Symbiose er een tweede toegangspoort tot China maken vanuit Frankrijk. Vorig jaar telde de luchthaven in Toulouse meer dan 7 miljoen passagiers, maar het consortium wil dit tot 20 miljoen opvoeren tussen dit en 20 of 30 jaar. Eerder dit jaar kocht de Chinese groep Dongfeng al 14 % in autoproducent Peugeot.

“Beste won”

toulouseap

Grafiek: Le Figaro/klikken om te vergroten


Karine Berger van de regerende socialistische partij zei dat ze zich oncomfortabel voelde bij het uit handen geven van “strategische infrastructuur” aan een niet- Europese groep. Ook voorzitter Jean-Louis Chauzy van de economisch, sociale en milieuraad van de regio Midi Pyrénées zei niet te aanvaarden dat een Chinese groep de eigenaar zou worden van zo’n strategisch en winstgevende luchthaven als Toulouse-Blagnac.
Minister van economie Macron verdedigde de beslissing en zei dat het beste voorstel won en dat de luchthaven zelf (landingsbaan en gebouwen) staatseigendom blijft. Het is enkel de business die verkocht werd. Hij vond dat tegenstanders tweemaal moeten nadenken als ze de werkgelegenheid van Symbiose en dat bij Airbus genegen zijn. Airbus dat zich in de omgeving bevindt, reageert eerder positief dat een klant in de buurt een hub heeft. Naar verluidt mikt het consortium ook op het vrachtverkeer, het zakelijk verkeer en dat van studentenuitwisselingen.
De Franse staat bezit voor € 100 miljard aan participaties in vennootschappen en wil gedurende de komende 18 maanden voor € 10 miljard verkopen om schulden af te betalen en nieuwe investeringen te bekostigen. De luchthaven Toulouse Blagnac maakte vorig jaar 10 miljoen winst. De Franse staat heeft nu nog 10 % in handen, maar mag deze ook verkopen.
Bronnen: Le Monde, Le Figaro, Financial Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *