Techtrends: 6G chip voor alle frequenties ontwikkeld

Chinese wetenschappers hebben ’s werelds eerste ‘alle-frequenties’ 6G-chip ontwikkeld en 3D-stadsmodellen zijn in uitbouw. Meer Zijderoute fondsen gaan naar Centraal-Azië en meer Chinese EVs vinden hun weg naar Afrika. We hebben een sectie over Huawei en de sectie over bedrijven en de sectoren is nog uitgebreider.

De 6G chip voor alle frequenties Foto Peking University Disclaimer

Chinese wetenschappers hebben ’s werelds eerste ‘alle-frequenties’ ontwikkeld die de digitale kloof tussen plattelands- en stedelijke gemeenschappen kan helpen overbruggen. Volgens een studie in het tijdschrift Nature kan deze technologie mobiele internetsnelheden van meer dan 100 gigabit per seconde (Gbps) leveren over het gehele draadloze spectrum, inclusief de frequentiebanden die in afgelegen gebieden worden gebruikt. Sommige 5G-mobiele telefoons werken op ongeveer 3 gigahertz, satellieten gebruiken 30 GHz en toekomstige toepassingen zoals holografische chirurgie kunnen frequenties tot 100 GHz vereisen. Het team van onderzoekers beweren erin geslaagd te zijn om het volledige draadloze spectrum van 0,5 GHz tot 115 GHz te integreren in een chip ter grootte van een duimnagel, wat voorheen negen afzonderlijke radiosystemen vereiste. De chip heeft ook een ‘frequentienavigatiesysteem’ waarbij als een band interferentie of blokkering ondervindt,  het systeem automatisch en onmiddellijk kan overschakelen naar een vrij kanaal. Voorts hoopt het team plug-and-play slimme communicatiemodules te ontwikkelen vergelijkbaar in grootte met een USB-stick die in alle toestellen kunnen worden ingebouwd van smartphones en basisstations tot drones en Internet of Things-apparaten. SCMP

3D-stadsmodellen in uitbouw

De voorlopige bouw van 3D Real Scene China, een realtime model van de fysieke wereld door geavanceerde telecommunicatie- en digitale sensortechnologieën, zou naar verwachting dit jaar worden voltooid.  Momenteel hebben bijna 300 steden op of boven het prefectuurniveau de 3D-modellering van hun gebouwen voltooid.  Real-scene 3D-technologie maakt in wezen gebruik van moderne technieken zoals teledetectie, big data, cloud computing en intelligente perceptie om 3D-modellen te creëren in de virtuele digitale wereld die bijna identiek zijn aan scènes uit de echte wereld. Deze technologie biedt een 3D-ruimtelijke basiskaart voor verschillende taken, waaronder de bouw van slimme steden, verfijnd stadsbeheer en noodhulp. Er zal in de toekomst verder worden geïnnoveerd zodat bovengrondse en ondergrondse, land- en zee- en 2D- en 3D-elementen worden geïntegreerd, aldus een functionaris.  . In Fuzhou heeft 3D-technologie bijvoorbeeld meer dan 60 gebieden versterkt, met name door een diepgaande integratie met stadsbeheer.   Global Times

Meer zijderoute fondsen naar Centraal Azië

De investeringen in het kader van het Chinese Belt and Road Initiative zijn in H1 sterk gestegen, voor projecten in Centraal-Azië op het gebied van metalen en mijnbouw.. De 150 deelnemende landen ontvingen van januari tot juni in totaal 124 miljard $ aan investeringen en bouwcontracten, meer dan de 122 miljard $ voor heel 2024, aldus het China-Global South Project. Op basis van gegevens van het Griffith Asia Institute in Australië, stelde de organisatie een ‘ongewoon hoge concentratie’ van financiering voor Centraal-Azië vast namelijk in de winning van aluminium en koper. Tegelijkertijd constateerde zij dat de financiering in Europa, Oost-Azië en het Midden-Oosten is afgenomen. Kazachstan was de belangrijkste bestemming voor Chinees kapitaal met 23 miljard $ aan investeringen in H1 2025. Het grootste project in het land in termen van investeringsomvang was een aluminiumcomplex van 12 miljard $ onder leiding van het Chinese conglomeraat East Hope Group. SCMP

*China behoort tot de top drie van handelspartners voor 157 landen en regio’s wereldwijd, aldus Sun Meijun, hoofd van de Algemene Administratie van Douane. In 2024 bedroeg de handel van China met landen die deelnemen aan het Belt and Road Initiative 22 biljoen yuan  wat neerkomt op meer dan 50 % van de totale import en export, aldus Sun. De handel met opkomende markten, waaronder ASEAN, Latijns-Amerika, Afrika en Centraal-Azië, is sinds het begin van de 14e vijfjarenplanperiode (2021-2025) met meer dan 10 % per jaar gegroeid, aldus Sun. Sun onthulde nog dat er sinds 2021 519 internationale samenwerkingsdocumenten zijn ondertekend om wederzijdse economische voordelen te bevorderen. Peoples Daily

Meer Chinese EVs in Afrika

Volgens algemeen directeur van BYD Africa Steve Chang  is het bedrijf van plan om het aantal dealers in Zuid-Afrika tegen het einde van dit jaar uit te breiden tot 20 en streeft het ernaar om dat aantal tegen het einde van volgend jaar uit te breiden tot 30 à 35. Naast Zuid-Afrika breidt BYD ook zijn aanwezigheid in Oost-Afrika uit. De Chinese autofabrikant werkt samen met Basigo, een leverancier van elektrische bussen in Sub-Sahara Afrika gevestigd in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. BAIC gaat van zijn kant samenwerken met Alkan Auto, een dochter van Egyptian International Motors Group, om een nieuwe fabriek in Egypte op te richten die tegen het jaareinde operationeel zou moeten zijn.. Volgens het IEA-rapport ‘Global Electric Vehicle Outlook 2025’ is de verkoop van EVs in Afrika in 2024 meer dan verdubbeld tot ongeveer 11.000 eenheden, maar dit is nog steeds minder dan 1% van de totale automarkt op het continent. Quotidien du Peuple, chine-ecologie

FT ziet Huawei chipproductie verdrievoudigen

*De Financial Times heeft van ‘betrouwbare bronnen’ horen zeggen dat Chinese chipfabrikanten de totale productie van kunstmatige-intelligentieprocessors volgend jaar willen verdrievoudigen. Eén fabriek die zich toelegt op de productie van Huawei’s AI-processors zal naar verwachting al eind dit jaar met de productie beginnen, terwijl er volgend jaar nog twee zouden volgen, aldus personen die op de hoogte zijn van de plannen. De nieuwste producten van Huawei voldoen aan de DeepSeek eisen. De gecombineerde capaciteit van deze drie nieuwe fabrieken zou de huidige totale productie van vergelijkbare lijnen bij Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC) kunnen overtreffen en SMIC zou ook van plan zijn om volgend jaar zijn capaciteit voor de productie van chips van 7 nanometer te verdubbelen. Huawei is momenteel de grootste afnemer van SMIC voor dergelijke processorlijnen. Als gevolg hiervan zouden kleinere Chinese chipontwerpers zoals Cambricon, MetaX en Biren veel grotere delen van de SMIC-capaciteit kunnen krijgen. FT

*De Huawei nettowinst daalde in deze periode met 32 % op jaarbasis tot 37,2 miljard yuan terwijl de omzet met 4 % groeide tot 427 miljard yuan, volgens een rapport bij de Shanghai Clearing House. Huawei zei dat de O&O-uitgaven in H1 van het jaar met 9 % zijn gestegen tot 97 miljard yuan, wat neerkomt op 23 % van de omzet tegenover  22 % vorig jaar. Gt, scmp

*De Huawei Cloud Business Unit wordt gereorganiseerd.. Na de reorganisatie zouden de kernactiviteiten van de clouddivisie worden gestroomlijnd tot zes divisies waaronder computing, opslag, databases en cyberbeveiliging, aldus een bericht van Sina.com.In 2024 bedroeg de omzet van Huawei uit zijn cloud computing-activiteiten 68,8 miljard yuan, goed voor bijna 10 % van de totale omzet,.. scmp

Uit bedrijven en sectoren

*Ant Group versnelt zijn intrede in de gezondheidszorg op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) door een nieuwe samenwerking met het Peking University Third Hospital om een AI Healthcare Joint Innovation Laboratory op te richten dat zich richt op medische AI. De samenwerking combineert de AI-technologie van Ant met de klinische expertise van het ziekenhuis om grote multimodale medische modellen te bouwen en AI-aangedreven klinische tools te ontwikkelen.. Het vroege onderzoek zal zich richten op belangrijke ziekten zoals darmkanker, endocriene aandoeningen en reproductieve geneeskunde. Geplande projecten omvatten AI-ondersteunde diagnosesystemen en patiëntenserviceplatforms die zijn ontworpen om de nauwkeurigheid van behandelingen te verbeteren en de toegang tot nazorg te verbeteren. CER

*De Duitse sportwagenfabrikant Porsche heeft besloten  om zijn onafhankelijke batterijproject Cellforce stop te zetten, nadat de verkoop van EV’s in China en de VS ‘achterbleef bij de verwachtingen’, ondanks betere prestaties in Europa.. In de eerste helft van het jaar was 57 % van de door Porsche in Europa geleverde voertuigen geëlektrificeerd – volledig elektrisch of hybride – tegenover 36 % wereldwijd,. Porsche gaf aan dat het ongeveer 200 banen bij Cellforce zou schrappen, maar dat de werknemers kansen zouden krijgen bij PowerCo, de grotere batterijdivisie van VW. FT

*Pinduoduo rapporteerde tijdens K2 een omzet van 103,98 miljard yuan een stijging van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. De gecorrigeerde nettowinst toerekenbaar aan de aandeelhouders van PDD bedroeg 32,71 miljard yuan tijdens het kwartaal, vergeleken met 34,43 miljard yuan een jaar eerder. SCMP

*Baidu heeft zijn Baige 5.0 AI-infrastructuurplatform onthuld dat aangedreven wordt door een combinatie van halfgeleiders, waaronder halfgeleiders die zijn ontworpen door de Kunlunxin-afdeling van Baidu en bedoeld is om de efficiëntie van de open-source modellen van DeepSeek te verhogen. Volgens ondervoorzitter Shen Dou van Baidu AI Cloud Group verbetert Baige de responstijd (inferentie) op vragen aan R1-redeneringsmodel van DeepSeek met de helft. Volgens Reuters haalde Kunluxin voor meer  dan 1 miljard yuan chiporders binnen voor de AI-projecten van China Mobile  SCMP

*Het laatste rapport van Frost & Sullivan over de Chinese AI-markt wijst erop dat de financiële, overheids-, telecommunicatie- en gezondheidszorgsectoren in het land elk een gemiddelde AI-penetratiegraad van meer dan 60 % hebben bereikt. De overheidssector kende de hoogste acceptatiegraad van 95 %, gevolgd door de financiële sector met een percentage van 78 %. Deze trend is ontstaan door een aanzienlijke daling van de kosten voor het trainen van modellen, waardoor de drempel voor het opzetten van AI-projecten is verlaagd, aldus Wang. De trainingskosten zijn dit jaar immers met 90 % gedaald ten opzichte van 2024;  SCMP

*In totaal werden in juli bijna 9.700 BYD s op kenteken gezet in de EU, tegen ruim 3.100 in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee groeide het marktaandeel van 0,4 % tot 1,1 %. Tesla verkocht in juli 6.600 auto’s, tegen ruim 11.000 een jaar eerder. Door die forse daling kromp het marktaandeel Tesla in juli uit op 0,3 %. In de EU werden in juli 915.00 wagens verkocht, een stijging van 7,4 % op jaarbasis. Alleen het aantal nieuw verkochte benzine- en dieselauto’s daalde. Van volledig elektrische, plug-in hybride en hybride auto’s werden er flink meer verkocht. Daarbij merkt de ACEA op dat het marktaandeel van volledig elektrische auto’s nog altijd 15,6 % is. Autoweek.nl