Zachte Kracht

Deze week heeft het ministerie van Cultuur een plan bekend gemaakt om het ‘culturele China’ in beeld te brengen en zo het land wereldwijd te promoten. De internationale reputatie van China verbetert al, maar Beijing wil dit sterk gaan bevorderen.
Cultuur is sinds kort een trefwoord in het regeringsbeleid: het plenum van het centraal comité van de CPC gaf daarvan een eerste teken in oktober 2011, het thema kwam terug in het 12e vijfjarenplan voor 2011-2015. Tot nog toe werd er een sterke band gelegd tussen het stimuleren van de (binnenlandse) cultuur en de verdere hervorming van de economie. Het document dat de regering afgelopen donderdag publiceerde legt het accent op cultuur als element in het offensief om de soft power te vergroten.  Tegen 2015 moeten er in een aantal landen 25 tot 30 Chinese culturele centra komen voor uitwisselingen met het gastland. De centra zullen worden gevoed door een verbeterde culturele sector, openbare dienstverlening op dat vlak onder ‘beter toezicht van de staat’ in China zelf. Een streefdoel is om in China tegen 2015 over het hele land 3500 belangrijke musea te hebben waarvan de meeste gratis toegankelijk moeten zijn. Voor interne migranten, bejaarden, minderheidsgroepen, werklozen, gehandicapten zullen de drempels voor plaatsen en activiteiten (soms letterlijk) worden verlaagd. Er is een speciale inspanning gepland voor het behoud en onderhoud van cultureel erfgoed en historische monumenten. Wat zijn imago betreft lijkt China intussen nu al omhoog te klimmen (ondanks de buitenlandse berichtgeving over het land, die vaak consequent negatief blijft). De BBC heeft GlobeScan een opiniepeiling laten uitvoeren onder 24.000 mensen in 22 landen. Een positieve kijk op China werd opgetekend bij de helft van de respondenten: op een jaar tijd een stijging met 4%. In Groot Brittannië, Australië, Canada en Duitsland werden het meeste enthousiaste reacties gescoord. China heeft de EU, met zijn 48% in een dalende lijn, zelfs voorbijgestoken wat ‘positieve invloed’ betreft.
Bronnen: www.china.org.cn en BBC

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *