138-ste editie van de Canton Fair beklemtoont innovatie

Te Guangzhou loopt tot 4 november de 138-ste editie van de China Import and Export Fair, ook bekend als de Canton Fair. Tijdens deze sessie blijken zowel innovatieve technologie als robots manifest aanwezig. Ook blijkt dat de toenemende betrokkenheid van BRI-landen de mindere handel met de VS compenseert.

De beurs met 1,55 m² oppervlakte Foto Global Times Disclaimer

De in 1957 opgerichte Canton Fair wordt twee keer per jaar gehouden. Het is de langstlopende van verschillende uitgebreide internationale handelsevenementen in China en wordt geprezen als de barometer van de Chinese buitenlandse handel. De 138e Canton Fair die begon op 15 oktober met een recordaantal van meer dan 32.000 exposanten en loopt tot 4 november heeft ook een recordaantal kopers aangetrokken.

Volgens de organisator hadden op 9 oktober 207.000 kopers uit 217 markten zich vooraf geregistreerd een stijging van 14,1 % ten opzichte van de vorige sessie in april en mei. Het aantal wereldwijde partnerschappen van de beurs is uitgebreid tot 227, verspreid over 110 landen en regio’s. De eerste fase (15 tot 19 oktober) van de importbeurs van de 138e editie heeft 124 bedrijven uit 16 BRI-partnerlanden aangetrokken, die ongeveer 60 % van de importeurs vertegenwoordigen. Volgens voorafgaande enquêtes zullen op deze editie meer dan 1 miljoen nieuwe producten worden tentoongesteld die in het afgelopen jaar zijn ontwikkeld, terwijl ongeveer 800.000 artikelen hun debuut zullen maken op de beurs. Deze editie zal voor het eerst een slimme medische zone bevatten die 47 bedrijven heeft aangetrokken die producten tentoonstellen zoals chirurgische robots, intelligente monitoringsystemen en draagbare apparaten. Er zal ook weer een servicerobotzone zijn, waar 46 toonaangevende spelers uit de industrie hun humanoïde robots, robot honden en andere innovaties zullen presenteren.

De beurs doet voor bedrijven naast internationaal verkoopplatform ook dienst als geschikte ontmoetingsplaats met de beneden- en bovenstroom ondernemingen. Uit een enquête onder exposanten blijkt dat meer dan 80 % van hen via de Canton Fair meer leveranciers heeft leren kennen, 64 % van de exposanten meer geschikte ondersteunende dienstverleners heeft gevonden en 62 % van de exposanten efficiëntere productiealternatieven heeft gevonden.

Innovatieve technologie

Overzicht expostands Foto SCMP/Xinhua Disclaimer

De 138e Canton Fair toont producten die misschien niche lijken, maar nieuwe marktkanalen aan het openen zijn. Dit gaat van slimme steakmachines die eenvoudig te bedienen zijn tot fruit schilmachines die in slechts 10 minuten 3 kilo druiven kunnen schillen. Nu Chinese theedranken wereldwijd populair worden, is er veel vraag naar de fruit schilmachines van Millplan Electric Appliance op de buitenlandse markt zegt verkoopmanager Geng Liang.

Bij de stand van Tsann Kuen (Zhangzhou) Enterprise trok een nieuw gelanceerde ‘slimme steakmachine’ met industriële, uiterst nauwkeurige slimme temperatuurregeling, intelligente sensoren en kookberekeningssystemen veel publiek. Productmanager bij Tsann Kuen Zeng Pingxuan vertelde donderdag bij de stand van het bedrijf dat een buitenlandse klant die hij op de vorige beurs (in april) ontmoette, deze keer meer dan 10.000 stuks gaat bestellen, dankzij de flexibiliteit van de producten, die kunnen worden aangepast aan regionale voorkeuren voor ingrediënten.”

Adjunct-directeur bij Shenzhen Healthway Electronics heeft het over een luchtreiniger die  kleiner is dan een A4-vel en in 10 seconden kan fijnstof uit een rokerige testkamer verwijderen, met een oppervlakte van 10 m². Een verkoopmanager bij de stand van Turando (Xi’an) Intelligent Technology presenteerde de nieuwe, kleine, semi-automatische, compacte koffiemachine met kleurenscherm. ‘De vorige versie was al een hit in Italië, Frankrijk, Spanje en andere markten met een omzetstijging van 10 % in de eerste helft van 2025. In dezelfde periode steeg de verkoop van de koffiemachine in Zuid-Amerika met 25 %. We hopen dat de verbeterde versie nog meer bestellingen zal opleveren’, aldus de manager.

Tijdens de eerste fase (15 tot 19 oktober) van de 138e editie van de Canton Fair vonden ongeveer 280 evenementen plaats voor de lancering van nieuwe producten plaatsvinden.  Er waren ook zeven themasessies voor nieuwe productlanceringen zijn, over intelligente interactieve robots, slimme apparaten voor het hele huis, baanbrekende universitaire onderzoeksresultaten, slim wonen, consumentenelektronica met kunstmatige intelligentie, nieuwe energie en intelligente mobiliteit, en groene slimme productiefabrieken.

Robots

Publiek beoordeelt de robots Foto GT Disclaimer

De 138e Canton Fair heeft opnieuw een speciale zone voor servicerobots, waar 46 bedrijven hun nieuwste producten presenteerden. .Op de openingsdag van de beurs op woensdag meldden robotbedrijven veelbelovende deals. Marketingdirecteur Fan Yiwen van Sichuan TLIBOT vertelde dat een Canadese klant op de eerste dag het enige aanwezig exemplaar van de ultralichte collaboratieve robot van het bedrijf had gekocht. Voor Guangzhou Inbot Technology  werden kort na de opening drie aankoopovereenkomsten voor zijn PadBot-robots afgesloten. Yuanhua Robotics, Perception and AI Technologies presenteerde het KUNWU Robotic Surgical System, het eerste overigens volledig in China ontworpen systeem voor de vervanging van heup-, knie- en enkelvoudige gewrichten, dat 5.000 klinische validaties heeft doorlopen.  Dobot Technology onthulde verschillende nieuwe producten, waaronder een AI-aangedreven moxibustion-robot, die nauwkeurige laseracupunctuur en temperatuurregeling realiseert zonder menselijke tussenkomst en eveneens een massagerobot die AI gebruikt om menselijke fascia te behandelen voor een nauwkeurige therapie, vertelde brandmanager Li Jiaxian van Dobot Technology. Ook innovatieve producten voor risicovolle scenario’s stonden in de schijnwerpers. Lingdu Intel-tech Development is aanwezig met een obstakeloverwinnende gordijngevelreinigingsrobot Y3. . Meerdere exposanten rapporteerden een indrukwekkende groei in internationale activiteiten, waarbij X-Human een omzetgroei van meer dan 40 procent uit export verwacht in 2025.
Li van Dobot Technology zei dat hun collaboratieve robots meer dan 100 landen en regio’s hebben bereikt, waarmee ze al acht jaar op rij de Chinese export van dergelijke producten aanvoeren. Met bijna 100.000 robots die wereldwijd zijn ingezet – waarmee ze bovenaan de Chinese ranglijst staan – maakt de buitenlandse omzet nu 52,4 procent van hun totale inkomsten uit.

Volgens douanecijfers steeg de export van robots in de eerste drie kwartalen met 54,9 % ten opzichte van vorig jaar. Productiemanager Chen Kangjie bij Guizhou Jonyang Kinetics vertelde de dat het bedrijf zijn nieuwste, volledig elektrische, onbemande inspectievoertuig voor alle terreinen had meegebracht. De buitenlandse inkomsten in de airconditioningsector zijn in de eerste drie kwartalen met meer dan 50 % gestegen, vertelde algemeen directeur Liao Shixing, van de buitenlandse vestiging van Guangdong Chigo Air Conditioning  ‘In BRI-markten heeft Chigo zich gevestigd als een toonaangevend merk met een marktaandeel van 10 procent’, aldus Liao.

BRI samenwerking

Buitenlandse bezoekers krijgen uitleg bij Chinese huishoudtoestellen Foto China Daily/CNS Disclaimer

Via de Canton Fair smeden Chinese bedrijven banden met BRI-partners, waarbij ze niet alleen producten exporteren, maar ook productiefabrieken bouwen en technische trainingen en onderhoudsdiensten aanbieden. Dit bevordert de lokale capaciteitsversterking en leidt tot een volledig ‘product+diensten”-model. Assistent-marketingdirecteur Xie Shuisheng voor buitenlandse activiteiten bij Guangdong Xinbao Electrical Appliances zei aan de Global Times dat het bedrijf dit jaar zijn buitenlandse productie-indeling heeft versneld. De tweede productielocatie in Indonesië is nu operationeel en er zijn verdere capaciteitsuitbreidingsplannen om de basis voor wereldwijde ontwikkeling te versterken.

‘We richten ons op BRI-markten, met name Afrikaanse landen en Midden- en Zuid-Amerika’, verklaarde een manager van een in Yiwu gevestigde fabrikant van hardwaregereedschap aan het blad. Zijn bedrijf richtte zich voorheen op de Amerikaanse markt, maar heeft sinds 2018 zijn doelmarkten heeft verschoven vanwege de invoerheffingen. In de eerste negen maanden van 2025 steeg de handel van China met BRI-partnerlanden tot 17,37 biljoen yuan, een stijging van 6,2 % op jaarbasis en goed voor 51,7 % van het totale handelsvolume – een stijging van 1,1%.

Een hoogtepunt van deze sessie was een nieuw matchmakingprogramma dat exportgerichte producten helpt om de Chinese binnenlandse markt aan te boren. Hierdoor kunnen exporteurs uit BRI-partnerlanden kansen grijpen om de Chinese markt te betreden. Dit programma kan ook aangewend door andere Chinese handelsbeurzen zoals de CIIE, de China International Fair for Trade in Services, de Global Digital Trade Expo en de China International Consumer Products Expo.  

Bron: Global Times, Beijing Review