Beijing verplicht AI-onderwijs

Beijing is de eerste lokaliteit in China die verplicht uitgebreid onderwijs over kunstmatige intelligentie heeft ingevoerd voor basisscholen en middelbare scholen.. Dit semester zullen meer dan 1400 basis- en middelbare scholen in de stad minstens acht lesuren AI-onderwijs geven voor alle leerjaren van de basisschool tot de middelbare school.

Leerlingen van de Guangqumen Middle School bedienen een robotarm met een slimme hoofdband tijdens een AI-les Foto China Daily Disclaimer

Dit stadsbrede initiatief volgt op de publicatie van twee recente richtlijnen die samen de positionering, inhoud en instructietrajecten voor AI-onderwijs definiëren. Scholen zoals de Haidian District Experimental Primary School en de Guangqumen Middle School zijn al pionier op het gebied van uitgebreide, meerfasige AI-programma’s die leerlingen zowel basiskennis als praktische vaardigheden bijbrengen.

Op de Haidian Experimental Primary School maken leerlingen van groep 1 tot en met 6 geleidelijk kennis met AI door middel van interactieve, projectmatige lessen. Jongere leerlingen bouwen een basiskennis van AI op; leerlingen uit de middengraad leren de fundamentele principes en leerlingen uit de hogere graad gaan verder met het maken van slimme hardware-toepassingen, aldus directeur Shi Yuan van het informatiecentrum bij de school. De school maakt gebruik van een reeks educatieve hulpmiddelen, waaronder blokgebaseerde programmeerplatforms, iFlytek-robots met beeldherkenningsmogelijkheden en grote taalmodellen die leerlingen helpen uitvoerbare code te genereren op basis van Chinese instructies.. Naschoolse clubs bieden verdere verdieping, waarbij leerlingen meer geavanceerde projecten bestuderen en zich voorbereiden op wedstrijden. Het leren van AI is niet moeilijk voor deze jonge leerlingen omdat ze er erg in geïnteresseerd zijn.

Guangqumen Middle School heeft een doorlopend AI-curriculum opgezet voor de basisschool, de middelbare school en de hogeschool, aldus directeur Pei Yi van het talentontwikkelingscentrum bij de school. Pei zegt dat het doel niet enkel technische vaardigheid is, maar ook het voorbereiden van leerlingen op een toekomst waarin mens en machine samenwerken. ‘Leerlingen worden misschien niet allemaal AI-specialisten, maar ze moeten wel leren hoe ze AI effectief kunnen gebruiken’ vindt hij.

Een leerling van de Guangqumen Middle School bestuurt een humanoïde tijdens de openingsceremonie van de sportdag van zijn school Foto China Daily Disclaimer

Op basisschoolniveau wordt AI-kennis vanaf groep 5 geïntegreerd in de lessen informatica. In de lagere klassen ligt de nadruk op praktische ervaring, terwijl in de hogere klassen basisprogrammeren wordt geïntroduceerd. Buitenschoolse clubs zoals robotica en coderen, zorgen voor een naadloze aansluiting op het middelbaar onderwijs . Voor middelbare scholieren volgt de zevende klas een semester lang een informatietechnologiecursus over de basisprincipes, principes en toepassingen van AI. Voor de achtste en negende klas verschuift het AI-onderwijs naar vakgerichte activiteiten zoals het ontwerpen van ‘intelligente studiebegeleiders’ met behulp van generatieve AI-tools. Studiebezoeken aan universiteiten, technologiebedrijven en instellingen zoals de Chinese Academie van Wetenschappen vullen het klassikale onderwijs aan.

De middelbare school biedt meer gespecialiseerde trajecten. Dit jaar heeft de school een AI-klas gelanceerd met de nadruk op wiskunde en wetenschappen, ontwikkeld in samenwerking met instellingen zoals de Chinese Academie van Wetenschappen en met technologiebedrijven zoals Huawei. Leerlingen verkennen geavanceerde domeinen zoals belichaamde intelligentie, hersen-computerinterfaces en autonoom rijden. Buiten de klas organiseert de school AI-gerelateerde wetenschapsfestivals, bedrijfsbezoeken en studiereizen. ’We willen dat studenten niet enkel begrijpen hoe AI werkt, maar ook hoe het in verschillende disciplines kan worden toegepast’, zegt Pei.. ‘We leren studenten AI te gebruiken om te brainstormen of ideeën te ordenen, maar niet om er volledig op te vertrouwen. Kritisch denken en zelfstandig werken blijven essentieel’, voegde hij er aan toe. Het doel is niet om van elke leerling een AI-expert te maken, maar om ervoor te zorgen dat ze AI vakkundig kunnen gebruiken.

Bron: China Daily

Tags: