Chinees-Vietnamese samenwerking bij aanleg 1e metrolijn in Hanoi

In de Vietnamese hoofdstad Hanoi is afgelopen zaterdag de in China gebouwde Cat Linh-Ha Dong-metrolijn ingehuldigd. Het is de eerste metrolijn van het land die met commerciële exploitatie begint.

metrolijn

Deze Cat Linh-Ha Dong-metrolijn is een verhoogde spoorlijn van meer dan 13 km met 12 stations. Elke trein kan 80 km per uur halen en heeft vier wagons die tot 1.000 passagiers kunnen vervoeren. Het ‘Cat Linh-Ha Dong verhoogde spoorwegproject’ begon officieel in oktober 2011. De proefperiode werd voltooid in december 2020, met meer dan 70.000 km tests in duizenden reizen. Het systeem kan nu volgens de investeerders, het Vietnamese ministerie van Transport, commercieel werken.

Oplossing verkeer en luchtvervuiling

De Vietnamese hoofdstad staat bekend om zijn verkeer van duizenden motorfietsen, wat soms gevaarlijke situaties veroorzaakt, en een belangrijke bron van luchtvervuiling is. Ongeveer 26.000 pendelaars namen de nieuwe metro tijdens de eerste dag dat hij in werking trad. De treinen rijden van 05.00 tot 23.00 uur, met een frequentie van om de zes minuten tijdens de spits. Hoewel de ontwerpsnelheid maximaal 80 km/u is, is het systeem momenteel beperkt tot 35 km/u. Cat Linh werd gebouwd door China Railway Sixth Group, een dochteronderneming van China Railway Group, momenteel het op één na grootste bouwbedrijf ter wereld. Ongeveer 77% van de kosten werd gedekt door Chinese leningen.

Kinderziekten

De aanleg begon in 2011 en het was de bedoeling dat het project in 2016 klaar zou zijn en minder zou kosten dan het uiteindelijk deed. De vertragingen werden veroorzaakt door weerstand tegen onteigeningen en de vele veiligheidscontroles vanwege strenge overheidsnormen. Volgens een Franse stedenbouwkundige was het uitstel ook een kwestie van onervarenheid bij het organiseren van dit soort projecten. Hij vergeleek de situatie met Shanghai, dat in de jaren negentig enkele jaren nodig had om de eerste 13 km spoor aan te leggen, maar vervolgens een van de grootste metrosystemen in de wereld bouwde.

Zuid-Korea en China als voorbeeld?

Huynh The Du, een expert van de Vietnamese Fullbright University, vertelde de krant Thanh Nien dat Vietnam moet leren van de ervaring van Zuid-Korea en China. Deze landen vertrouwden op internationale knowhow en financiering om hun eerste spoorlijnen te bouwen. Later kregen de eigen binnenlandse bedrijven dan het groen licht om projecten aan te pakken. Huynh The Du concludeerde: ‘Vietnam heeft nu meerdere buitenlandse investeerders, maar beperkte middelen. Dat moet in de toekomst beter en we hebben ook een beleid nodig om technologieoverdracht aan te moedigen’.

Een goed begin

Voor het moment is de Vietnamese overheid tevreden. Zij rekent erop dat verkeersopstoppingen zullen verminderen, dat het aantal privévoertuigen in de stad minder snel zal toenemen en ook de milieuvervuiling zal verminderen. De met Chinese leningen en knowhow gebouwde metrolijn zal een gunstig effect hebben op de dynamiek en de samenstelling van het verkeer in Hanoi. Vietnam gaat meer busroutes verbinden met de Cat Linh-Ha Dong stadsspoorweg.

Hoge snelheid

Vandaag komt ook dit nieuws binnen: de aanleg van een spoorlijn waarmee Chinese hogesnelheidstreinen de grens tussen China en Vietnam kunnen bereiken, gaat goed vooruit. Er is nu een laatste treintunnel geboord voor deze HSL. De 46,9 kilometer lange spoorlijn verbindt de steden Fangchenggang en Dongxing, beide in de autonome regio Guangxi Zhuang in Zuid-China. Treinen op de lijn kunnen met een ontwerpsnelheid van 200 km per uur rijden en de reistijd tussen de twee steden wordt verkort. De lijn zal uiteindelijk de handel en uitwisselingen tussen China en Zuidoost-Aziatische landen stimuleren.

Zakelijk en praktisch

De zakelijke en praktische wederzijds voordelige samenwerking op verschillende gebieden, zoals politiek, handel en economie tussen China en Vietnam waarover de leiders van beide landen onlangs afspraken maakten lijkt een nieuw momentum gevonden te hebben.

Bronnen: News.cn, South China Morning Post, globalconstructionreview.com, Wikipedia, Global Times, CGTN

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Chinees-Vietnamese samenwerking bij aanleg 1e metrolijn in Hanoi

  1. Dit is goed nieuws; ook in politiek opzicht. China en Vietnam zijn al eeuwenlang in een haat-liefde-relatie verwikkeld. In gesprekken met Vietnamezen, van Hanoi tot Ho Chi Minh Stad, hoor je niet altijd positieve geluiden over met name Chinese toeristen. Dan is er ook nog de onenigheid over de verdeling van nationale zones in de Zuid-Chinese Zee. Deze buurlanden staan echter cultureel zo dichtbij elkaar, dat ze als het ware tot onderlinge vriendschap veroordeeld zijn. Op lokaal niveau bestaat er een levendige grenshandel, waarbij dagelijks Chinese straatventers naar de andere kant van de grens lopen om ‘s avonds weer huiswaards te keren en vice versa. Zij spreken elkaars talen. Vrijhandelszones voor Chinese bedrijven in Vietnam verlopen minder vlot. Lokale burgers zijn het vaak niet eens met het onteigenen van land ter wille van Chinese investeerders. Projecten als deze vormen een ideale basis om de Vietnamese bevolking te laten zien uit de samenwerking met China veel goeds kan komen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *