De Chinese charme van de München autobeurs

116 Chinese exposanten nemen deel aan de München autobeurs en veel Europese modellen zijn dit jaar tevens voorzien van Chinese technologie. Door gebruik te maken van de Chinese sterke punten qua elektrificatie en intelligente systemen verlagen Europese autofabrikanten immers hun kosten en versnellen ze de lancering van nieuwe modellen.

Expozone van Xpeng in München Foto Xinhua Disclaimer

Chinese autofabrikanten en leveranciers trekken veel aandacht op de autoexpo IAA Mobility 2025 te Munchen en dit door hun vooruitgang op het gebied van EVs en slimme autotechnologieën. De relatie tussen Chinese en Europese spelers verschuift van een verkoopsdynamiek naar een diepere samenwerking op het gebied van technologie, productontwikkeling en toeleveringsketens

.Bij het tweejaarlijkse evenement, dat van dinsdag tot en met zondag in München plaatsvindt,, ligt dit jaar de nadruk op elektrificatie en digitale innovatie. Meer dan 100 Chinese autofabrikanten en leveranciers exposeren op de beurs . Hun producten variëren van voertuigen tot batterijen en chips. XPeng onthulde vijf modellen; Leapmotor presenteerde de compacte EV-hatchback Lafa5 en SUV B10; en Changan lanceerde de Deepal S05 in Europa, een voertuig met een vaststestofbatterij. Aan de kant van de leveranciers introduceerde batterijgigant CATL zijn Shenxing Pro-batterij, speciaal ontworpen voor Europese behoeften. Het bedrijf zei dat het model rook of brand bij thermische runaway voorkomt, een lange levensduur heeft, snel oplaadt en stabiel blijft bij lage temperaturen.

Horizon Robotics presenteerde zijn Journey 6-serie, een slim rijplatform dat functies ondersteunt van basisassistentie tot autonoom rijden in de stad. Andere leveranciers, waaronder Momenta, toonden nieuwe technologieën. De Chinese Vereniging van Automobielfabrikanten zegt dat de export verschuift van afzonderlijke producten naar volledige ‘ecosysteemexport’ die de hele industrie omvat. Volgens de Duitse motorvoertuigenautoriteit werden er in de eerste acht maanden van 2025 meer dan 35.000 auto’s van Chinese merken geregistreerd in Duitsland, een behoorlijke stijging ten opzichte van een jaar eerder.

Partnerschap

Veel Europese modellen op de IAA Mobility van dit jaar waren voorzien van Chinese technologie. BMW onthulde zijn Neue Klasse iX3, ontwikkeld in samenwerking met Chinese partners en uitgerust met systemen die zijn afgestemd op lokale digitale ecosystemen. BMW-CEO Oliver Zipse die China beschreef als een bron van innovatie zei dat de combinatie van Duitse techniek en Chinese leveranciers een nieuwe formule oplevert. De Audi Q6L e-tron die in augustus werd gelanceerd, is uitgerust met het ‘Qian Kun’-platform voor rijhulp van Huawei dat kaartloos, end-to-end slim rijden mogelijk maakt. Audi-CEO Gernot Doellner zei dat samenwerking met Chinese leveranciers de integratie van toonaangevende technologieën vergemakkelijkt en tegelijkertijd voldoet aan de specifieke eisen van de Chinese markt. Partnerschappen strekken zich nu uit tot productie en levering en gaan verder dan alleen modellen. Stellantis werkt samen met CATL aan een batterijfabriek in Spanje. XPeng breidt zijn R&D en verkoop in Europa uit via zijn samenwerking met Volkswagen China. Horizon Robotics heeft een joint venture opgezet met Continental om geavanceerde rijhulpsystemen in meerdere regio’s te testen.

Expozone van BYD in München Foto ,Xinhua Disclaimer

Uit een enquête van de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) blijkt dat bijna 70 % van de respondenten van plan is om meer te investeren in China, waarbij meer dan driekwart prioriteit geeft aan O&O. Deskundigen omschreven deze trend als het begin van een ‘Joint Venture 2.0’-tijdperk waarin onderzoek centraal staat. Door gebruik te maken van de Chinese sterke punten op het gebied van elektrificatie en intelligente systemen, verlagen Europese autofabrikanten hun kosten en versnellen ze de lancering van nieuwe modellen. Hun strategie verschuift van ‘in China, voor China’ naar ‘in China, voor de wereld’.

Win-win

In een rapport van het Duitse Center of Automotive Management staat dat vijf Chinese bedrijven tot de top 10 van meest innovatieve autofabrikanten ter wereld behoren. Directeur Stefan Bratzel noemde BYD als voorbeeld van verticale integratie, waarbij de productie van voertuigen wordt gecombineerd met batterijtechnologie, wat een snellere ontwikkeling en een snellere reactie op de markt mogelijk maakt. VDA-voorzitter Hildegard Muller zegt dat de sterke aanwezigheid van Chinese bedrijven op de beurs een weerspiegeling is van echte internationalisering en dat sommige bedrijven van plan zijn fabrieken in Europa te bouwen. Ze voegde eraan toe dat de bijeenkomst van Chinese en Duitse fabrikanten een waardevol platform biedt voor dialoog en samenwerking. De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhoeffer bood een meer toekomstgericht perspectief en zei dat de schaalgrootte van China op het gebied van batterijtechnologie het Duitse concurrentievermogen al heeft versterkt en dat nauwere samenwerking met Duitse autofabrikanten tot wederzijds voordelige resultaten zou kunnen leiden.

Volgens de South China Morning Post zijn zowel Xpeng als Xiaomi van plan in München een O&O-centrum op te zetten.

Bron Xinhua