Zowel Chinese als Europese autobouwers zijn het eens dat ze meer moeten gaan samenwerken om van elkaar te leren want beide zijden hebben hun sterke en zwakke punten. We bekijken enkele grote merken waar de samenwerking al concreet plaats vindt.

Meer dan vier decennia zijn verstreken sinds 1984, toen Volkswagen samenwerkte met wat nu SAIC Motor is voor de eerste Europees-Chinese joint venture in de automobielsector. Toen VW-ingenieurs van Volkswagen begin jaren negentig aankwamen bij de fabriek van de Chinese autofabrikant First Automobile Works (FAW), zagen ze een fabriek die in het verleden was blijven steken.. Nadat FAW-Volkswagen in 1991 was opgericht – de tweede joint venture van de Duitse autobouwer met een Chinees bedrijf – merkten buitenlandse medewerkers dat ze hun lokale collega’s methoden van industriële productie moesten bijbrengen die voor hen al lang vanzelfsprekend waren. ‘De openingen tussen de metalen platen waren een van de meest opvallende dingen, zegt directeur Beatrix Keim van Center Automotive Research . ‘Voor hen was het prima als het niet rammelde en min of meer goed uitgelijnd was. Voor Duitsers moest het perfect uitgelijnd en zeer stevig zijn, je moest het meerdere keren testen.’
Sinds EV’s steeds gangbaarder werden, zijn de leerlingen nu de meesters geworden. Verschillende Chinese bedrijven staan op het punt om marktleiders te worden, terwijl de Europese traditionele giganten moeite hebben om bij te blijven. Relatief jonge merken als BYD en Geely hebben enorme verkoopcijfers geboekt in eigen land en boeken ook in het buitenland vooruitgang. Hoewel Europese politici zich ernstig zorgen maken over de Chinese EV-industrie en de mogelijke bedreiging voor de EU-toeleveringsketen en zelfs tarieven heffen op de belangrijkste spelers in Peking beweren bedrijfsinsiders dat er nog steeds een voor beide partijen voordelige overeenkomst kan worden bereikt. . Europese merken zouden volgens hen moeten profiteren van de dynamische binnenlandse markt in China om hun onderzoek en ontwikkeling voort te zetten en Chinese bedrijven zouden Europa moeten betreden met de bereidheid om hun expertise te delen
De EU-tarieven hadden vooral gevolgen voor Chinese fabrikanten zoals BYD, maar troffen ook westerse merken zoals BMW en Tesla, die sommige EV-modellen in China produceren.. ‘Eerst kwamen de Japanners, daarna de Koreanen, vervolgens kwam er een Amerikaans bedrijf en nu komen de Chinezen, zegt CEO Ola Kallenius van Mercedes-Benz Voor hem is innovatie in plaats van protectionisme de beste manier om op nieuwe concurrenten te reageren,. Hoewel Kallenius het belang van een gelijk speelveld erkende, benadrukte hij de noodzaak van open markttoegang en zegt dat China en zijn dynamische automobielcluster Europese merken zullen helpen hun spel te verbeteren.. Renault is een grote Europese producent die gebruik maakt van het geavanceerde automobielcluster van China. Hoewel de Franse groep in 2020 stopte met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in China, heeft het de markt niet verlaten. Renault opende in 2024 een nieuw onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Shanghai, met als taak EV-modellen voor Europa te ontwikkelen. Toenmalig CEO van de groep Luca de Meo zei dat zijn doel was om een EV-model te ontwikkelen dat minder dan 20.000 euro zou kosten. Het resultaat van zijn gok, de elektrische stadsauto Twingo, zal worden geproduceerd in de fabrieken van Renault in Europa en de eerste exemplaren zullen naar verwachting in 2026 worden geleverd. De voorverkoop start deze week.
Wederzijds

We hebben veel geleerd over ‘China speed’, dat we veel sneller moeten zijn, aldus voorzitter Hildegard Mueller van de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie. Maar Duitse bedrijven kunnen China ook helpen aldus Mueller, vooral nu Chinese merken de Europese markt betreden.. Net zoals de Chinese gigant CATL batterijen levert aan binnenlandse merken en aan BMW en Mercedes-Benz, verkopen het Duitse Continental en het Franse Michelin banden aan Europese merken zoals Volkswagen en Renault, maar ook aan Chinese merken zoals BYD, Geely en Xiaomi. Chinese bedrijven moeten die onderlinge verbondenheid duidelijk maken aldus directeur Harald Hendrikse van Europe Autos Research bij Citi door Europese leveranciers een plaats aan tafel te geven en een deel van de winst te laten delen. Hij adviseerde de oprichting van joint ventures om Europese bedrijven in staat te stellen licenties te verkrijgen voor bepaalde Chinese technologieën en deze in eigen land te produceren. ‘De toeleveringsketens hebben elkaar veel te bieden. Maar het zal veel duurzamer zijn als de Chinezen bereid zijn om ten minste een deel van die producten vanuit Europese fabrieken te leveren.’
In zekere zin wordt Chinese producenten gevraagd om te doen wat hun Europese collega’s deden toen ze decennia geleden voor het eerst China betraden: hun geavanceerde technologieën en productiemethoden introduceren en tegelijkertijd gezamenlijk de vruchten plukken. De sleutel tot een win-winsamenwerking met Europese bedrijven is een langetermijnstrategie om samen het ecosysteem op te bouwen, aldus hoofd Zhang Hui van de Europese NIO-activiteiten. Daartoe sloot Nio in 2022 een overeenkomst met de Duitse autoleverancier ZF Friedrichshafen om te werken aan een -platform waarmee auto’s kunnen sturen met behulp van elektronica en motoren in plaats van een mechanische koppeling en om dit systeem uiteindelijk voor het eerst te installeren in een in massa geproduceerd model, de ET9 van Nio. ‘Europese leveranciers hebben nog steeds hun traditionele sterke punten, zoals auto-chassis en mechanica, terwijl Chinese bedrijven toonaangevend zijn op gebieden als digitalisering en software’ aldus Zhang. ‘We moeten elkaars sterke en zwakke punten aanvullen.’
In Europa staat de hoogst genoteerde Chinese groep SAIC maar op de tiende plaats met een marktaandeel van 1,9 % en BYD op de 15e plaats met een marktaandeel van 0,9 procent.. Uiteindelijk, aldus Zhang van Nio, zullen Chinese producenten als ze erin slagen vruchtbare partnerschappen aan te gaan met hun Europese collega’s en leveranciers, helpen om de gemoederen in Brussel te bedaren.
Concrete samenwerking
De verkoop van NEV’s zal dit jaar in China naar verwachting 16 miljoen eenheden bereiken, goed voor de helft van de totale autoverkoop, voorspelde voorzitter Zhu Huarong van China Changan Auto Group tijdens het congres. Tegen 2030 zal de wereldwijde penetratie van NEV’s naar verwachting toenemen van 25 % in 2025 tot 40 %, zei hij. Ex-minister en voorzitter van de Chinese Vereniging voor Wetenschap en Technologie Wang Gang deelt deze samenwerkingsvisie zo legde hij eind september uit te Haikou op het World New Energy Vehicle Congress.

Meer dan twee derde van de Duitse autofabrikanten is van plan om te blijven investeren in China, met de nadruk op R&D, productie en marketing, aldus voorzitter Hildegard Mueller van de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie. Zij zei tijdens het congres dat de auto-industrieën van China en Duitsland complementaire sterke punten hebben en dat verdiepte samenwerking innovatie kan versnellen en een “1+1=meer dan 2”-effect kan opleveren. Duitse autofabrikanten blinken uit in veiligheidsnormen, terwijl Chinese autofabrikanten uitblinken in grootschalige markttoepassing, snelle productiteratie en laadinfrastructuur. Deze complementariteit creëert gunstige omstandigheden voor de overgang naar elektrificatie, aldus Mueller.
De digitalisering van China in de NEV-sector biedt voordelen en kansen voor co-creatie, aldus Jochen Goller, lid van de raad van bestuur van BMW en verantwoordelijk voor klanten, merk en verkoop, tijdens het congres. BMW werkt eveneens samen met Chinese bedrijven zoals Momenta om geavanceerde rijhulpsystemen te ontwikkelen, en werkt samen met technologiebedrijven zoals Huawei en Tencent om intelligente systemen, digitale ecosystemen en app stores in voertuigen te bouwen.
Oliver Thoene, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz verklaarde dat Mercedes niet alleen samenwerkt met Chinese autofabrikanten zoals BAIC, maar ook grensoverschrijdende samenwerking zoekt met technologiebedrijven en starters waaronder een partnerschap met Huawei om slimme verbonden voertuigen te onderzoeken. Volkswagen China bracht drie van zijn merken – Volkswagen, Audi en Porsche – samen op de beurs van het congres om de nieuwste prestaties op het gebied van elektrificatie en intelligente connectiviteit te presenteren. Porsche lanceerde op de beurs een nieuw generatie infotainmentsysteem dat speciaal voor China is ontworpen. Het in Shanghai gevestigde SAIC Motor werkt aan de vernieuwing van zijn joint venture-merken en heeft een uitgebreide samenwerkingsovereenkomst met Volkswagen gesloten om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Het is ook een samenwerking aangegaan met Audi om een nieuwe elektrische architectuur te bouwen en de nieuwste technologieën te lanceren, aldus voorzitter Wang Xiaoqiu van SAIC tijdens het congres.
Geconfronteerd met de gediversifieerde ontwikkeling van NEV’s, benadrukte hij dat Chinese en buitenlandse autobedrijven van elkaar moeten leren en zich moeten verzetten tegen ontkoppeling. Uitdagingen moeten gezamenlijk aangaan zoals krachtig opladen, het verwisselen van accu’s en vehicle-to-grid-technologie, normen voor oplaadinterfaces en communicatieprotocollen moeten harmoniseren om de nalevingskosten te verlagen, en een eerlijk mechanisme voor het delen van voordelen moeten opzetten voor alle spelers in de industriële keten. China heeft sterke concurrentievoordelen op het gebied van transformatie van de toeleveringsketen, kostenvoordelen en schaalvoordelen, aldus directeur Wang Xiaojuan van het instituut voor externe samenwerking bij Geely. Viceminister Xiong Jijun van Industrie en Informatietechnologie, verklaarde dat China het beleid zal optimaliseren, zoals de aankoopbelasting voor NEV’s, de campagne ‘NEV’s naar het platteland’ zal bevorderen en de concurrentie in de sector zal reguleren om een eerlijke, ordelijke marktomgeving te handhaven.. De NEV-industrie staat voor uitdagingen, waaronder de aanpasbaarheid en veiligheid bij lage temperaturen, de achterstand in de aanleg van laad- en batterijwisselnetwerken in sommige regio’s, en internationaal protectionisme en unilateralisme die de stabiliteit van de wereldwijde industrie en toeleveringsketens verstoren, besloot hij.
Bron: China Daily, Global Times, SCMP