Sportkleding weer in trek

Chinese firma’s in sportkleding maken weer groei met twee cijfers. Daarbij doen de buitenlandse merken het echter beter dan de binnenlandse. Toch grijpen die ook al naar moderne marketing om hun waar aan de sportman of -vrouw te brengen.

sportbrandsBinnenlandse merken als Anta, Li Ning en Xtep International die het een tijdje moeilijk hadden, haalden tijdens het eerste semester weer groeijfers hoger dan 10% en dit terwijl de kledingsector nog kampt met een geringe vraag. Anta maakte 17 % meer winst en ook de groep Li Ning waarvan de omzet 13 % hoger lag dit jaar, boekte 113 miljoen winst terwijl het vorig jaar nog 29 miljoen verlies draaide. Na Anta en Li Ning volgt producent van loopschoenen Xtep die de marathon in Hongkong sponsort. De winst van het bedrijf ging met 10,6 % vooruit. Vorig jaar steeg het aantal marathonlopers in China met 67 % en het aantal georganiseerde marathons verdubbelde tot 134 aldus officiële gegevens van het Sportbestuur.
Robin Yuen bij RHB Securities verwacht dat de sportsector het komend decennium in China jaarlijks met 17 % zal groeien en daar is het plan om voetbal te promoten niet vreemd aan. Xtep is al begonnen met te investeren in voetbalscholen voor jongeren in het kader van zijn “Alomvattende voetbalstrategie”. Volgens een onderzoek door Nielsen blijft de meest favoriete sport in China het hardlopen, gevolgd door badminton en basketbal. Volgens CEO stichter Kevin Plank van Under Armour,  de tweede producent in de VS van sportartikelen voor atletiek is het met hardloopschoenen  dat je  de Chinese markt kunt kraken.
Volgens Euromonitor zijn Nike en Adidas er het meest populair met een derde van de markt en dit ligt boven het 9,9% marktaandeel van Anta en de 5,3% van Li Ning en Xtep. Vorig jaar ging de omzet van Adidas in Groot China er met 38 % op vooruit. Niettegenstaande geruchten over een tragere groei is het Duitse bedrijf van plan om tegen 2020 het aantal winkels in China te verdubbelen tot 2200.

Diversifiëring

liningsr

Li Ning

Adidas en Nike groeien ook sneller dan de thuismerken, maar Anta probeert zich al meer professioneel te profileren door de introductie van Japanse skikledij Descente in het noordoosten. Anta geeft zich 3 jaar tijd om zijn Descente-eenheid met winst te doen draaien. In 2009 kocht Anta de Italiaans-Zuid Koreaanse Fila-rechten op voor China en dit levert al resultaten op. Tijdens het eerste semester steeg de verkoop van de Fila-producten met 30 %. Aangemoedigd door dit succes is Anta nu van plan om sportkledij voor kinderen en voor designers aan te bieden zegt analist Walter Woo bij Oriental Patron. Vorig jaar lanceerde Anta een Fila-collectie in samenwerking met de Canadese modeguru Jason Wu (ontwerper voor Michelle Obama) om Lacoste te beconcurreren. Voorts kijkt Anta vol vertrouwen naar het eigen kindermerk dat zou moeten profiteren van de afschaffing van de eenkindpolitiek.

Reclamecontracten

antaKeerzijde van het plaatje bij Anta is de kostenfactor. Het achtjarig contract met het Olympisch Comité waarvan Anta kon profiteren tijdens de spelen in Londen en Rio loopt af in 2017. Ongetwijfeld zal de prijs voor een nieuwe periode hoger liggen door meer concurrentie. Laatkomers op de Chinese markt als Under Armour tonen nu al interesse en analisten verwachten dat Nike en Under Armour in de weg zullen blijven staan van merken zoals Li Ning en dat probeert zijn contract met de Chinese Basketbalbond te verlengen.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *