Winkelketens voelen hete adem van e-commerce

De opgang van de online verkoop is zo ontstuitbaar dat ook de traditionele ketens zich verplicht voelen om een online aanwezigheid uit te bouwen en dit niet enkel in de eerstelijnssteden,  maar nu ook meer en meer in de tweedelijns-en derdelijnssteden.

ecommerce-2015

Evolutie e-commerce


Terwijl de groei van de traditionele kleinhandel afzwakt, groeide de online handel tijdens de eerste 3 kwartalen van vorig jaar met meer dan een derde. De online handel was goed voor ongeveer 10 % van de verkoop bij elektrische huishoudtoestellen, aldus Sinolink Securities. Hoewel in 2011 in totaal 4,32 % van de kleinhandel online werd verricht, ligt het cijfer bij de boeken op 25%, op 20% bij de elektronische toestellen, 10% bij sportkledij en op 6 % bij de moeder- en kind producten.  Via TMall werden vorig jaar voor 50 miljard 3C (computer, communicatie en consumentenelectronica) goederen verkocht en meer dan 1000 3C merken zoals Apple, Lenovo, HP worden op de site verhandeld door 10.000 verkopers. In november overtrof het handelsvolume van Taobao en Tmall al 1000 miljard yuan. Het betaalsysteem Alipay is goed voor 30 % van de dagelijkse kleinhandelstransacties ter waarde van 19 miljard
Wangfujing

Wangfujing


yuan. Cijfers uit het 2012 Blue Book on Commercial Development in Beijing tonen aan dat de netto groei van winst bij de gewone winkelketens onder druk komt te staan van de online handel waarvan voorspeld wordt dat die tegen 2015 goed zou zijn voor 10 % van de kleinhandel.
2 kanalen
ecomchans

Diverse kanalen e-commerce


Sommigen schoten al in actie. Beijing Wangfujing Department Store die jaarlijks voor 20 miljard verkoopt, zet een e-businessplatform op waarop 300 merken tienduizenden producten online gaan verkopen. Better Life Group, de grootste winkelketen in Hunan, die meer in tweedelijns- en derdelijnssteden actief is, verkiest (voorlopig?) het bij het traditionele kanaal te houden. Verantwoordelijken van Chaoshifa, Jingkelong, Wumart en andere ketens geloven dat de verkoop via diverse kanalen een niet te ontwijken trend is. Ze voelen zich verplicht tot een online aanwezigheid en kunnen daarbij de troef uitspelen dat de op het internet vertoonde producten in hun fysieke winkels kunnen aanschouwd/betast of getest worden. De twee kanalen zijn dus complementair. Daarbij bestaat nog heel wat uitbreidingsruimte in de tweedelijns-en derdelijns steden. Toch is de snelle ontwikkeling daar buiten verwachting, aldus voorzitter Xiao Taoze van TMall die beweert dat de verkoopgroei met 60% in deze steden hoger ligt dan de 40% groei in de eerstelijnssteden. De combinatie van traditionele verkoop met het e-commerce-kanaal lijkt een onafwendbare trend te worden.
redbaby2

Kinderen: hoop van de toekomst


Goldman Sachs verwacht dat tegen 2015 37% van de huishoud- en elektrische toestellen online zullen verkocht worden. Overigens is het maar een kwestie van een paar jaar vooraleer China in e-commerce de VS overtreft. Volgens Goldman Sachs zou de oorlog tussen de beide kanalen in China echter kunnen leiden tot 1,5 % tot 3,5 minder winst bij de fysieke winkels, een trend waaraan ook de ketens Suning en Gome niet zouden ontsnappen. Toch voelen deze twee ketens duidelijk waar de toekomst ligt. Gome spendeert samen met qingqinbaby.com 1 miljard yuan voor de uitbouw van een online winkelsysteem voor baby- en kinderproducten, terwijl concurrent Suning Red Baby voor 66 miljoen $ heeft opgekocht met hetzelfde doel: te mikken op de “kleine keizertjes’ om die ook later aan zich te kunnen blijven binden.
Dat de ontwikkeling van de e-commerce onvermijdelijk is, drong ook al door tot Guangdongs bestuur. De provincie wil de komende 5 jaar elk jaar 500 miljoen uitgeven om de ontwikkeling van de e-commerce te steunen. Bedoeling is een heus internationaal handelscentrum te worden dat tegen 2017 voor 7000 miljard yuan online transacties realiseert. 2 van China’s grote banken lanceerden zich tenslotte al in e-commerce, de 3 andere bereiden zich voor.
Bron: http://en.ce.cn/Insight/ China Daily
 

Print Friendly, PDF & Email

2 comments for “Winkelketens voelen hete adem van e-commerce

  1. Wat betekent dit voor de werknemers? Welke winkelbedienden worden ontslagen? Zijn er eigenlijk wel ontslagregelingen? Hoe zit dat?
    Ik begrijp dat in een kapitalistisch systeem dit soort ontwikkelingen voorspelbaar zijn. Maar een artikel op deze site zou meer aandacht moetenngeven aan de donkere kant van deze zaak.

  2. Hoofdbedoeling van het artikel was de evolutie aan te geven in de distributiesector. Als het sociale acuut wordt, gaan we ook niet nalaten dat te duiden zoals met de Honda- en andere stakingen. In de Parelrivierdelta is er tekort aan arbeidskrachten. De sociale wetgeving bestaat, maar is nog niet zo ontwikkeld als hier. Probleem met het Chinees nieuwjaar is dat de migranten die naar huis reizen over hun loon moeten beschikken. Volgens recente cijfers zijn 4% van de migranten door hun (koppel)baas echter niet betaald. Dat is al wel behoorlijk minder dan vroeger. Positief op het sociale vlak is alvast het nieuws dat gigant Foxconn echte sociale verkiezingen voorbereidt, aldus FT: Foxconn, the contract manufacturer whose biggest customer is Apple, is preparing genuinely representative labour union elections in its factories in China for the first time, a powerful sign of the changes in the workshop of the world demanded by an increasingly restive workforce.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *