15de vijfjarenplan veelbelovend voor blauwe economie

De Chinese maritieme economie staat op het punt om tijdens de vijftiende vijfjarenplanperiode (2026-2030) een robuuste groei te realiseren. China blijft inzetten op innovatiegedreven ontwikkeling en stimuleert het gebruik van mariene energie, de ontzilting van zeewater en de ontwikkeling van mariene geneesmiddelen en farmaceutische producten.

Grote windmolenschoepen vervoerd vanuit Yantai Foto: Xinhua Disclaimer

Met een kustlijn van 18.000 kilometer en een zeegebied van ongeveer 3 miljoen km² is China een belangrijke maritieme natie, aldus gastsprekers in de laatste China Economic Roundtable, een talkshow van Xinhua voor alle media. Volgens de sprekers heeft de Chinese maritieme economie de afgelopen jaren een gestage groei gekend en aanzienlijke vooruitgang geboekt in diverse sectoren, zoals de zeevisserij, de scheepsbouw, het cruisetoerisme, de winning van diepzeemineralen en de ontwikkeling van genetische hulpbronnen van de diepzee.

Bloeiend

In 2024 bereikte de Chinese maritieme economie een belangrijke mijlpaal met een bruto oceaanproduct van meer dan 10 biljoen yuan, meer dan het dubbele van het cijfer in 2012, aldus Ma Weichen van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie; Ma voegde eraan toe dat China nu beschikt over ’s werelds grootste en meest uitgebreide maritieme industriële systeem, dat alle 15 belangrijke maritieme industrieën omvat. Ma noemde de scheepsbouw als voorbeeld en merkte op dat Chinese scheepsbouwers in 2024 wereldwijd aan de top stonden op alle drie de traditionele maatstaven – voltooid volume, nieuwe orders en orderportefeuille. Ze hadden elk meer dan de helft van de wereldmarkt in handen, waarbij alleen al de nieuwe orders meer dan 70% bedroegen.

Uit officiële gegevens blijkt ook dat in 2024 het scheepvaartvolume en de containeroverslag van China ongeveer een derde van het wereldtotaal uitmaakten, terwijl het marktaandeel in schepen en offshore-engineeringapparatuur wereldwijd meer dan 50% bedroeg.. Overigens blijft ook het mariene ecologische milieu van China verbeteren. In 2024 voldeed 83,7% van de Chinese kustwateren aan de kwaliteitsnorm ‘goed tot uitstekend’, een stijging van 12,4% ten opzichte van 2018, voegde Ma hieraan toe.

Toekomstige motor

Voortbouwend op het momentum van de robuuste ‘blauwe’ groei hebben de Chinese autoriteiten de ontwikkeling van de maritieme economie hoog op de nationale agenda geplaatst. Tijdens een bijeenkomst van de Centrale Commissie voor Financiën en Economische Zaken begin juli benadrukten de leiders dat de modernisering van China enkel kan gerealiseerd worden door ‘de hoogwaardige ontwikkeling van de maritieme economie te bevorderen en een Chinese weg te volgen‘. De beleidsmakers hebben vijf aandachtsgebieden benoemd: innovatiegedreven groei, efficiënte coördinatie, industriële vernieuwing, harmonie tussen mens en zee, en win-win-samenwerking.

Naar aanleiding van de besluiten van de bijeenkomst werken de betrokken departementen aan een alomvattend plan om de hoogwaardige ontwikkeling van de maritieme economie tijdens de vijftiende vijfjarenplanperiode (2026-2030) te bevorderen. Ma zei nog dat China als belangrijk onderdeel van het plan doorbraken wil realiseren op het gebied van kerntechnologieën voor de maritieme sector en belangrijke originele wetenschappelijke en technologische resultaten wil boeken. Het land zal ook de alomvattende planning van kustgebieden, kustwateren en de diepzee verbeteren en de transformatie van traditionele maritieme industrieën versnellen.

Tijdens de rondetafelconferentie verklaarde Gu Wu, een ambtenaar van het ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen, dat China zal vasthouden aan innovatiegedreven ontwikkeling en extra maatregelen zal treffen om nieuwe productiekrachten in de maritieme sector te cultiveren. Er zullen met name inspanningen geleverd worden om het gebruik van mariene energie, de ontzilting van zeewater en de ontwikkeling van mariene geneesmiddelen en farmaceutische producten te stimuleren,

Internationale samenwerking

Ijsbreker Xuelong 2 legt aan in haven Christchurch (N-Zeeland) Foto Xinhua Disclaimer

Op 12 juni arriveerde de Chinese onderzoekijsbreker Xuelong 2 in Shanghai, waarmee de belangrijkste missies van de 41e Antarctische expeditie van het land werden voltooid. Aan deze expeditie hebben onderzoeksinstellingen en wetenschappers uit acht landen deelgenomen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, de Republiek Korea, Thailand en Maleisië. ‘Dit is een voorbeeld van de actieve betrokkenheid van China bij het mondiale oceaanbeheer’, aldus Gu. Volgens Gu heeft het land tot op heden samenwerkingsovereenkomsten op maritiem gebied gesloten met meer dan vijftig landen en internationale organisaties. China heeft samen met negen landen mariene onderzoekscentra, laboratoria en andere samenwerkingsplatformen opgericht. Daarnaast zijn er regelmatige samenwerkingsmechanismen ontwikkeld op het gebied van de oceanen met Afrikaanse, Zuidoost-Aziatische en eilandstaten.

Eind 2024 had China meer dan 300 opleidingssessies over oceaanbeheer georganiseerd, waarbij meer dan 6.000 jonge wetenschappers uit ontwikkelingslanden een opleiding konden volgen. Ondertussen breiden Chinese industrieën zoals havenbouw en aquacultuur zich gestaag uit naar buitenlandse markten, waarbij ze gebruikmaken van diverse modellen voor oceaanontwikkeling om de groeiende dynamiek van de blauwe economie te benutten, aldus Gu. Hoewel de maritieme economie open van aard is, benadrukten de gastsprekers tijdens de rondetafelconferentie het belang van versterkte internationale samenwerking op het gebied van oceaanbeheer. China zal extra maatregelen nemen om de duurzame ontwikkeling van de oceanen te bevorderen en een maritieme gemeenschap met een gedeelde toekomst op te bouwen, besloot Gu.

Bron: Peoples Daily