De Vlasroute

Een twintigtal Vlamingen reed per 4×4 de Vlasroute,  de zijderoute in omgekeerde richting van Vlaanderen naar hartje China: 18.000km en 88 dagen in 2 expedities. Reisverhalen en beschouwingen vindt U op www.vlasroute.be . Professor doctor Marc Buelens van de Vlerick Business School schreef over de tocht door het Westelijk deel van China twee columns ‘China Lessons’  voor Trends. Met toestemming van de auteur nemen we hier het eerste deel over.

Dit is een Opiniestuk . Het geeft niet noodzakelijk de mening weer van Chinasquare.be. Dit soort artikelen moet wel voldoen aan de minimumeisen die Chinasquare.be aan bijdragen stelt.

 

Lessen uit het Chinese deel van de vlasroute

Tomeloze ambitie

route

“Dit is dé vergissing van de
Verenigde Staten: in plaats van
overal politieman te spelen, schenk
die landen infrastructuur, schenk
ze economische vooruitgang.”

Ik ben net terug van bijna vier weken Vlasroute, een initiatief van enkele ondernemers die per jeep de historische zijderoute in de omgekeerde richting willen afleggen: van Vlaanderen naar Sjanghai. De bedoeling van dit initiatief is in de eerste plaats te ervaren, ervaringen te delen, inzichten te verwerven en inzichten te delen. In alle mogelijke richtingen. In deze en volgende column draag ik daar mijn steentje toe bij. Met dank aan Dirk Vyncke, de bezieler van het eerste moment, en aan mijn reiskompanen.
Ik ben de facto vertrokken in Kirgizië om via de beruchte Tourgartpas Noordwest-China te bereiken, en dan zo door te schuiven naar het oosten, heel vaak dicht bij de grens met Mongolië. Kirgizië is een ex-Sovjetstaat, straatarm, maar volgens velen het mooiste land ter wereld. Je kan over smaken lang redetwisten, maar ik zou die stelling niet willen tegenspreken. Brute natuur, bergtoppen, groene dalen en… de Chinezen die het land ontsluiten. Overal zie je de typische Chinese trucks die de grindwegen vol putten transformeren tot snelwegen. Je hebt er nauwelijks internet of gsm-verbinding. Wedden dat de Chinezen daar wel voor zullen zorgen? Kirgizië heeft bijna geen natuurlijke grondstoffen, maar wel een erg centrale ligging, en als transitland kunnen de Chinezen het wel gebruiken. Niemand investeert in dit land… behalve de Chinezen. In welke Afrikaanse landen hebben we dit verhaal nog gehoord? En waarom investeren de Chinezen in de Caribische eilanden? Persoonlijk denk ik dat dit dé vergissing van de Verenigde Staten is: in plaats van politieman te spelen in al die landen, schenk ze infrastructuur, schenk ze economische vooruitgang. In ieder geval kan ik u een toeristische tip bezorgen: je hebt niet eens een visum nodig om het land te bezoeken. Vooral als je graag in een 4×4 rondhost en een sensationele ervaring zoekt tussen de paarden, de schapen, de Chinese trucks…
De eerste provincie die je bezoekt als je de grens oversteekt (zo’n elf controles, maar echt moeilijk deed niemand) is Xinjiang. Een zesde van het Chinese grondgebied, bijna zo groot als West-Europa, met 22 miljoen inwoners (dat is ruwweg zo’n 2 procent van de bevolking). Geen wonder dat de reisgidsen ‘verbazingwekkende nietsheid’ beloven. Bij mij leefde vooral de volgende vraag: zouden de verhalen die je over China hoort, ook hier gelden? We spreken over een uithoek, een provincie die pas vanaf 1955 deel uitmaakt van China en waar vroeger, volgens de Han-Chinezen, de beschaving eindigde en enkel sterk behaarde wezens rondliepen. Ik kan in mijn antwoord heel ongenuanceerd zijn. De Han-Chinezen getuigen ook in die afgelegen provincies van een tomeloze ambitie. Ze willen, ze zullen en ze moeten deze woestijngebieden ontsluiten. Waar vroeger de awesome nothingness heerste, zie je nu landmeters, graafmachines, eindeloze hoogspanningslijnen. Door woestijnen ‘waar niemand van terugkeerde’, rijd je nu op perfecte snelwegen. Windmolenparken met duizenden turbines ontsieren het landschap. Het moderne China is geen land voor romantische zielen. Romantiek vind je in de verhalen over de Pagode van het Witte Paard in Dunhuang, waarin de boeddhistische monnik Kumarajiva (334-413) een prachtige pagode opricht voor zijn pas overleden witte hengst. Maar geen romantiek langs de kant van de weg, met om de zoveel honderd meter drie gsm-masten (China Mobile, China Telecom, China Unicom). Overal perfecte ontvangst gegarandeerd. We kunnen enkel maar raden waarom de Chinezen zo veel investeren in dit afgelegen gebied. Willen ze vooral verdere etnische spanningen vermijden met de Oeigoeren, de oorspronkelijke, met de Turken verwante en sterk moslimgerichte inwoners? Willen ze strategische grondstoffen veiligstellen? Denken ze dat op grote schaal investeren hun economische groeimodel kan ondersteunen? Welke de reden ook is, er worden indrukwekkende inspanningen geleverd. Van bittere armoede is nergens een spoor te bekennen. De levensomstandigheden zijn, vooral in de moslimgebieden, vaak nog wat men dan primitief noemt, maar zeker niet mensonwaardig. Er zijn etnische spanningen met af en toe (ernstige) rellen, maar op geen enkel ogenblik had ik het gevoel in een kruitvat te zijn gestapt. Het Chinese model lijkt ook in de uithoek van het rijk vrij behoorlijk te werken.
Marc Buelens
De auteur is partner-hoogleraar aan de Vlerick Business School.
www.trends.be  , 10 oktober2013

Print Friendly, PDF & Email

23 comments for “De Vlasroute

  1. ?de Oeigoeren, de oorspronkelijke, met de Turken verwante???????
    de oegoeren en de tataren komen oorspronkelijk uit mongolie( binnen mongolie). ze hebben oorspronkelijk niks met xinjiang te maken. de oegoeren begonnen met veroveren naar het westen tot aan de russische en turksche grens. maar later zijn ze verslagen door de kazak, uzbeck en de kirgische volk. en vluchte naar xinjiang. ook nog de oeigoeren term is bedacht door de russen. de chinezen noemen ze ooit roodbaard of tulbandhoofd, maar omdat deze naam synoniem is geworden als bandiet hebben ze later ook de term oeigoeren gokozen.

  2. Xinjiang is inderdaad historisch een kruispunt van volkeren geweest. Blijft toch dat de Oeigoeren sinds de 10de eeuw de belangrijkste etnische groep in de regio zijn. En het is wel degelijk een Turks volk, zoals ook de Oezbeken.

  3. Geachte hahaha en Frank Willems. Kunnen jullie de bronnen van jullie wijsheid met me delen. Ik heb in verschillende populaire artikelen de strekkingen van jullie beweringen gelezen. Maar zover ik weet zijn er geen betrouwbare bronnen over de (etnische)herkomst van de volkeren die men nu Oeigoeren noemen.
    Feit blijft dat Xinjiang(en gebieden verder in het Westen van Xinjiang) ongeveer twee duizend jaar met regelmaat onder Chinees bestuur was. Tijdens de Qing was Xinjiang een onderdeel van de keizerrijk. Dat er soms opstanden waren tegen het keizerlijk gezag doet er voor de soevereiniteit van China over Xinjiang niet toe. China bestaat eerder dan oktober 1949 en Xinjiang is eerder dan 1955 een onderdeel van China. De naam Xinjiang werd trouwens pas tijdens de Qing na de overwinning van Zuo Zoutang op de opstandelingen door de Qing hof in gebruik genomen. In vroegere tijden werd het vaak met Xiyu genoemd (Een grotere gebied dan de huidige Xinjiang)

  4. Hoewel het artikel slechts een reis impressie is vind ik dat Marc Buelens te veel generaliseert. De armoede in grote delen van Zuid Xinjiang is tot op de dag van vandaag nog steeds alarmerend. De meeste separatisten komen uit Zuid Xinjiang. Dat er in de buurt van de snelwegen redelijk welvarend is logisch.
    Persoonlijk vind ik de retorische vraag “We kunnen enkel maar raden waarom de Chinezen zo veel investeren in dit afgelegen gebied” merkwaardig. Nog merkwaardiger vind ik zijn antwoorden.
    Stel je eens voor dat een Chinees zich afvraagt waarom Nederland zoveel investeert in Groningen en aan komt proppen met de soortgelijke antwoorden als die van doctor Marc Buelens.
    Mijn oordeel. Vlot lezend reisverslag maar erg subjectief en schrijver heeft zich niet goed verdiept in Xinjiang

  5. Ik begrijp de vraag van kwai over de Oeigoeren niet goed. Eigenlijk heb ik nooit een bron gezien die de etnische afkomst van de Oeigoeren als Turks volk in twijfel trekt.Ze zien eruit als Turken en hun taal behoort tot de Turkse groep. Nog minder zie ik een verband tussen de etnische afkomst van de Oeigoeren en de vraag naar de souvereiniteit van China over het gebied.
    De column van professor Buelens is inderdaad een reisimpressie, die chinasquare publiceert omdat ze van een economisch beslagen academicus komt. Je kan in dit kort bestek geen volledig diepgravend beeld verwachten over een zeer complexe regio als Xinjiang. Het algemeen beeld lijkt me correct en niet in tegenspraak met wat kwai over de afgelegen oases van Zuid Xinjiang schrijft.

  6. In Chinese kranten en fora lees men regelmatig artikelen die de stellingen van hahaha weergeven. Vaak worden er “deskundigen” geciteerd. Dat er in de pers in het Westen (zover ik weet) daar niets over te vinden zijn wil nog niet zeggen dat die stellingen per definitie onjuist zijn.
    Ik ben over soevereiniteit begonnen omdat in het artikel staat “We spreken over een uithoek, een provincie die pas vanaf 1955 deel uitmaakt van China “. Wat een onzin.
    Etnische afkomst hoeft inderdaad niets met soevereiniteit te maken te hebben. Dat heb ik ook niet gezegd. Ik weet niet waarom je denkt dat ik dat beweerd heb.
    Zuid Xinjiang is geen afgelegen oases. Sterker nog het is een historisch en culturele centrum van volkeren. Ik heb de windmolen parken ook gezien. Maar de armoede bestaat in grote gebieden van Xinjiang. Algemeen beeld is alleen correct in het feit dat er vooruitgangen worden geboekt.

  7. Wat hahaha zegt hoeft niet in tegenspraak te zijn met dat wat Frank Willems beweerd.
    Dat Turken en Oeigoeren zelfde voorouders hebben die in een gebied leven die nu Mongolië heet.
    Het is natuurlijk een woord spelletje maar de Russen maakte tijdens de Great Game daar wel gebruik van om Xinjiang een schijn van een onafhankelijk land te geven. De redenatie gaat zo: Oeigoeren zijn Turken. Xinjiang noemen we Oost Turkistan. Eigenlijk een zelfde spelletje als wat Engelsen met Xizang deed.
    Daarom zijn Chinezen zo alert als mensen Oeigoeren als Turken beschouwen. We zeggen ook niet dat Nederlanders Duitsers omdat ze misschien in een verre verleden zelfde voorouders hebben

  8. Daarom wil ik graag weten of jullie artikelen weten in recent wetenschappelijk tijdschriften die de herkomst van Oeigoeren als onderwerp hebben.

  9. Typisch. Heel artikel lijkt zo uit de propaganda machine van de Oeigoerse separatisten bewegingen te komen.
    Er valt heel wat te zeggen dat de Yuan dynastie (Mogoolse tijdperk) geen Chinese dynastie is.
    Maar de Qing (Manchu tijdperk) heeft in eigen documenten zich zelf als erfgename van China verklaard.
    Hoezo is “Het gebied waar de Oeigoeren wonen is cultureel en historisch geen deel van China”. Al in de Han dynastie was er al Chinees bestuur in Xinjiang gevestigd. Chinees bestuur in Xinjiang was sterk als China sterk was en zwak of geheel afwezig als China zwak of uit een gevallen was. Tijdens de Qing en de Republiek periodes pronkten plaatselijk maathebbers graag met de decorum en die ze van de Chinese regeringen kregen.
    Het hele artikel volgt de stramien die Taiwanese, Tibetaanse en Mongoolse separatisten gebruiken. Yuan is niet Chinees, Qing is niet Chinees. Op die wijze kan ik ook stellen dat Tang niet Chinees is.

  10. De Taiwanese geschiedenis zou volgens de separatisten beginnen met de ontdekking van Formosa door de Portugezen. China (ze bedoelen de volksrepubliek) heeft nooit Taiwan bestuurd of er belastingen geheven.
    De separatisten ontkennen of verzwijgen steevast ongewillige historische feiten. De huidige Chinese regering verzwijgt ook feiten die niet in hun laantje passen maar gaat niet zo ver om historische feiten te ontkennen. Ze benadrukt de verbondenheid en wederzijdse verrijking onder de volkeren in China.
    Als Xinjiang historisch en cultureel niet tot China behoort dan bestaat China eigenlijk niet. China is een samenraapsel van heel veel culturen en volkeren. Hoewel Islam en Boedhisme hun wortels niet in China hebben zijn ze wel een integraal onderdeel van de Chinese cultuur. De zogenaamde Han Chinezen bestaan uit duidelijk van elkaar onderscheidende volkeren met een eigen cultuur en leefgebied.

  11. Ik zou erg waarderen als iemand een recent onderzoek weet, liefst een gemengd onderzoek door Chinese en Westers wetenschappers die de herkomst en geschiedenis van de Oeigoeren als onderwerp hebben.

  12. aan kwai heb je ooit van de gele oeigoeren gehoord ook wel yugur genoemd. 1 van de 55 minderheden in china. ze zijn de voorouders van de oergoeren. omdat ze niet in het islam zijn bekeerd zijn ze vervolgd door de oergoeren en zijn ze later naar gunsu provencie gevlucht. ook nog het Mongoolse schrift is gebaseert naar het oud oergoerse schrift. maar nu gebruiken de oergoeren het arabische schrift natuurlijk. inderdaad ooit werd xinjiang het noord west genoemd. maar door de chineze idioms eet noord west wind tijdens de 3 kingdom tijdperk hebben ze het later 100 jaar geleden veranderd naar xinjiang ( nieuw territorry). mensen die turks spreken worden door wetenschapers als Turkse volk genoemd. of de kazak, uzbeck en kirgische volk ( ook turkse volk) hier mee eens zijn is nog de vraag. zij zijn geen separatisten in china en kan de oergoren niet uitstaan.

  13. Aan hahaha. Ik heb nog nooit van de gele Oeigoeren gehoord. Maar ik heb even op de internet gekeken. De gele Oeigoeren zijn niet de voorouders van de Oeigoeren maar een van de vele groepen volkeren die nu tot de Oeigoeren worden gerekend.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yugur
    http://zh.wikipedia.org/wiki/%E7%BB%B4%E5%90%BE%E5%B0%94%E6%97%8F
    http://mbe.oxfordjournals.org/content/21/12/2265.long
    Mijn voorlopig conclusie: Oeigoer als volk is een relatief recent uitvinding. Hun voorvaderen waren de vele volkeren en stammen die in de loop van de afgelopen 2000 jaar in Xinjiang hebben bewoond. Oeigoeren behoren etnisch gezien wel degelijk tot de Turkse volkeren.

  14. Aan hahaha. Het gebied dat voor groot deel met de huidige provincie Xinjiang overlapt werd van de Han tot in de vroege Qing meestal aangeduid met Xiyu 西域 (Het betekend letterlijk Westelijk regio en niet “noord west”). Ben bang dat je “eet noord west wind” verhaal een broodje aap verhaal is.
    In de vroege Qing had je in China 6 regio’s (géén provincie) die ook Xinjiang genoemd werden. Het gebied dat groten deels met Xinjiang overlapt werd Xiyu Xinjiang genoemd (西域新疆)en de stammen/landjes erkennen rond 1760 het Qing gezag. Na het neerslag van de ernstigste opstand in Xinjiang in de 19e eeuw werd mede op advies van Zuo Zongtang de provincie Xinjiang gesticht. De naam van de nieuwe provincie betekend trouwens niet “nieuw territorry” , maar dat die gebied onder rechtstreeks Qing bestuur staan. (Bestuurders werden door de Qing hof benoemd en niet meer geërfd door plaatselijke stamhoofden)
    Zie o.a: http://cidian.iask.sina.com.cn/a/xvrf.html

  15. “kazak, uzbeck en kirgische volk ( ook turkse volk) hier mee eens zijn is nog de vraag. zij zijn geen separatisten in china en kan de oergoren niet uitstaan.”
    Dat de verschillende volkeren hun indentiteit koesteren wil niet zeggen dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Ga een pool café binnen en je zie ze samen spelen.
    Oeigoer is niet gelijk aan separatist. De meeste Oeigoeren in Xinjiang zijn geen separatisten. Bij een onderzoek van de Hong Kong Universiteit van een paar jaar geleden zeggen meer dan 85 procent van de Oeigoeren dat ze trots zijn op hun Chinese nationaliteit. (Een hoger percentage dan onder Han Chinezen)

  16. aan kwai kazak, uzbeck en kirgische volk ( ook turkse volk) hebben opzich geen problemen met de oergoeren, maar de problem is xinjiang wordt oergoersche autonome regio genoemd. ook nog de hoofdstad Ürümqi wordt vroeger ook wel west mongolie genoemd en is meer een multi culturele hoofdstad. dan oergoersche hoofdstad. kaskhar is een echte oergoersche stad als je daar wil vestigen ben je verplicht het oergoersche taal te leren. dat de reden waarom zo weinig immigrant naar toe gaan. het han chinezen immigreren meestal naar Ürümqi en illi river (kazak autonome regio). meeste oergoeren immigreren naar Ürümqi inplaats naar kasghar. sommige spreken niet eens chinese en kan geen werk vinden. dat zorgt wel wat probleem in Ürümqi nu.

  17. hahaha,
    Het is in Xinjiang een algemeen verschijnsel dat de bevolking in steden en dorpen of hoofdzakelijk Han Chinezen of Oeigoeren zijn (of andere minderheden). Urumqi is wat dat bedrijft een uitzondering. Het is dan ook niet voor niets de provincie hoofdstad. Ik zou niet weten waarom de naam Oeigoersche Autonome Regio een probleem is. In andere autonome regio’s wonen in de regel zonder veel problemen verschillende volkeren.
    Oeigoeren in Urumqi die geen mandarijn spreken vinden werk bij andere Oeigoeren. Net als Chinezen in het buitenland werk vinden bij andere Chinezen.
    Bij de beruchte moordpartijen een paar jaar geleden was een groot deel van de daders speciaal uit Zuid Xinjiang naar Urumqi gereisd. Ze wonnen helemaal niet in Urumqi
    Laten we er niet omheen draaien. Verschillende culturen dicht bij en op elkaar leveren naast vriendschappen ook conflicten op. Zeker als er mensen, groepen zijn die de tegenstellingen op de spits drijven. Xinjiang is geen paradijs noch hel op aarde

  18. Aan China Square: Kunt U mijn reactie op de vraag/informatie van hahaha over de yugur (25 okt) zichtbaar maken? (mijn reactie vóór #7881)

  19. aan kwai ”Ga een pool café binnen en je zie ze samen spelen.”
    waar zie je dat en in welke taal. misschien in urumqi en ze spreken waarschijnlijk chinees met elkaar.
    ”Bij een onderzoek van de Hong Kong Universiteit van een paar jaar geleden zeggen meer dan 85 procent van de Oeigoeren dat ze trots zijn op hun Chinese nationaliteit. (Een hoger percentage dan onder Han Chinezen)” 1 jaar geleden is ook een onderzoek dat beweer dat hong konger liever terug bij de engelse overheid wil. bullshit onderzoek in hong kong altijd. ook hoe wanneer en spreken ze oergoersche taal en zijn ze in afgelegen plaatsen geweest.
    ”Oeigoeren in Urumqi die geen mandarijn spreken vinden werk bij andere Oeigoeren” klopt maar de huur in urumqi is zo hoog dat meeste liever in tenten wonen. de wetsern madia beweerd ook nog dat ze gedrongen worden door de ccp. italie en frankrijk heeft roma uit romenie (EU lid) terug gestuurd waarom china niet.

  20. Aan Kwai: de reactie is inmiddels geplaatst #7879.
    Dat het niet eerder was gebeurd, kwam door een verstrooidheid.

  21. aan hahaha,
    Meer op straat en niet alleen in Urumqi. Zelfs in Turfan zag ik ‘s avonds groepen jongeren van verschillende etnische groepen samen spelen en eten.
    Bullshit of niet. Ik schrok twee jaar geleden over hoeveel ontevreden er was onder de Hongkongse bevolking over vasteland China bij familieleden, op straat en in winkels (volkswijken).
    De details van het onderzoek ken ik niet. Ik heb alleen de samenvatting gelezen. De universiteiten van Hongkong staan bekend om hun gedegen onderzoeken. Kan niet zeggen dat je beweringen daar bovenuit stijgt.
    Heb het genoegen gehad om een hele ochtend alleen in een groot Oeigoerse wijk in Urumqi geslenterd te hebben. Heb toen geen tenten gezien.
    “terug gestuurd waarom china niet”
    ??? Misschien omdat de Chinese regeringen een ander visie voor China heeft dan jij!!!

  22. aan kwai dat je niet mee eens ben met mijn standpunt is erg begrijpelijk, omdat ik zelf ook niet mee eens ben. maar als over deze gevoelige onderwerp moeten we ongezout tegen elkaar kunnen praten. laten we op het feiten hebben en niet over meningen.
    feit 1: oergoeren die het Chinese taal niet spreken in urumqi zitten in een Sociaal isolement.
    feit 2: minderheden hebben meestal 4 kinderen dat betekend dat elke 5 jaar dubbel zoveel scholen erbij moet komen in afgelegen gebieden. maar omdat hun taal bescherm worden is dat wel wat moeilijk om wat leerkrachten die het taal (en soms dialect) kunt vinden. paar jaar geleden heeft ccp wat studiefonds gezorgd aan Tibetanen die studie volg om Leraar te worden. na hun studie zijn erg weinig terug gekomen naar hun eigen dorp. sommige geven les in Chengdu als privé leraar want in grote stad verdienen ze meer.
    feit 3 vanwege 1 kind in Beijing is er een tekort aan leerlingen dus worden die plaats gegeven aan minderheden en niet aan migrant kinderen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *