Is CATL-dominantie in elektrische batterijen houdbaar?

CATL is met 35% marktaandeel s’ werelds grootste producent van EV-batterijen. Omdat CATL soms ook het Huawei van de EV-batterijen genoemd wordt, maken we een analyse van het bedrijf met nadruk op de vraag of CATL zou kunnen afgesneden worden van de voor batterijen nodige grondstoffen lithium, kobalt en nikkel.

CATL fabriek,in Arnstadt-(Wikimedia) Disclaimer foto’s

Het sinds 2018 te Shenzhen beursgenoteerde Contemporary Amperex Technology (CATL) is 880 miljard yuan waard. Petrochina steekt er net boven uit met 900 miljard. Eigenlijk werd CATL eind 2020 voor het eerst waardevoller dan Petrochina maar ondertussen daalde de CATL-beursprijs met 40%. Volgens de Koreaanse onderzoekfirma SNE behoudt CATL de eerste plaats als EV-batterij producent met 35% marktaandeel, tweede is LG uit Zuid-Korea met 16% en derde staan zowel het Chinese BYD als Samsung met elk 11%. Het bedrijf is aan expansie toe. In China plant het vier nieuwe fabrieken terwijl ook in Thüringen een fabriek in aanbouw is die naar verwachting eind dit jaar opent. Eind 2021 bedroeg de bestaande en geplande capaciteit 310 GWh terwijl LG dat CATL wil overvleugelen tijdens K1 2021 155GWh bereikte maar dit tegen volgend jaar wil verdubbelen.

Historiek

CATL-stichter Zeng Yuchun is een ietwat mediaschuwe man die in 1968 geboren werd te Ningde (Fujian) waar ook de eerste fabriek staat. CATL is de afkorting van  Contemporary Amperex Technology. Zeng verkocht immers zijn batterijfabriek Amperex Technology Limited aan zijn vorige werkgever het Japanse TDK en voegde Contemporary toe aan zijn nieuwe onderneming. Na studies aan de Shanghai Jiaotong University werd hij vlug technisch directeur van een buitenlands bedrijf in Dongguan. Later stichtte hij ATL dat lithium ion batterijen bouwde met licenties van Amerikaanse bedrijven.  Hij kon echter het opzwel probleem dat toen alle producenten (ook Sony) na verschillende opladingen kenden, oplossen. Daardoor raakte ATL in de leveranciersketen van Apple.

Naar verluidt is Zeng een fan van Huawei– topman Ren Zhengfei waarvan hij management methoden overnam. Een prioriteit is onderzoek & ontwikkeling en het bedrijf heeft bijvoorbeeld ex-GM expert Bob Galyen als hoofd verantwoordelijke technologie. Er bestaat en duidelijke rivaliteit met BYD waarvan de stichter Wang Chuanfu twee jaar ouder is dan Zeng. Het grootste verschil is dat BYD de batterijen gebruikt voor eigen voertuigen terwijl CATL veel partnerschappen heeft met zowel Chinese als buitenlandse autobouwers.

CATL kon van steun genieten van het lokaal Ningde-bestuur. Ook de regering drong aan op ruimere verspreiding van elektrische voertuigen. De politiek uit 2016 waarbij EV-producenten batterijen dienden te gebruiken van erkende leveranciers heeft CATL ook geholpen maar deze vereiste werd drie jaar later versoepeld. De aanvraag om op de beurs te gaan duurde maar 29 dagen vooraleer de goedkeuring volgde. CATL volgt de lijn van Xi Jinping die wil dat China tegen 2060 koolstofneutraal wordt.

CATL werd eind vorig jaar verhandeld aan 700 yuan per aandeel. Dit is gedaald tot 400 yuan. Zeng maakte een zeldzaam publiek optreden door zijn verklaring dat de terugval met 23% aan inkomsten een tijdelijke hapering betrof wegens de stijgende kost van grondstoffen. CATL is al langer bewust van het afhankelijkheidsprobleem van de grondstoffen en verwierf voornamelijk lithium- en kobaltmijnen.

CATL locaties (Website CATL)

Toeleveringsketen

De zoektocht naar een betrouwbare levering van lithium zag CATL een pact sluiten met de regering van Sichuan om een lithiumbatterij-industriecluster uit te bouwen, aldus Red Star News uit Chengdu. De provincie is goed voor 57% van China’s aanbod van lithium en ongeveer 6% van het wereldwijde totaal. Sinds 2018 heeft CATL drie ondernemingen in de regio opgericht: twee voor batterijassemblage en één die gespecialiseerd is in de productie van lithiumhydroxide. Te Yichun (Jiangxi) bezit CATL zowel een lithium mijn als een fabriek. In Indonesië werkt in CATL samen met twee staatsondernemingen voor zowel de ontginning van nikkelmijnen als de bouw van batterijfabrieken. Voorts heeft het een participatie van 314 miljoen genomen in de China Molybdenum  Kisanfu kopper-kobaltmijn in Congo. CATL kocht voor $ 6,4 miljoen 8% in het Canadese Neo Lithium en werd daarmee de op twee na grootste aandeelhouder. Dat geeft het betere toegang tot Tres Quebradas, een zoutvlakte in Argentinië die minstens 20.000 ton lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit per jaar zou kunnen produceren

 CATL heeft verder een vijfjarig partnerschap met Wuxi Lead Intelligent Equipment ’s werelds grootste producent van lithium-ion batterij uitrusting. Vorig jaar investeerde CATL eveneens € 30 miljoen in een belang van 22% in Valmet Automotive, een Fins engineeringbedrijf dat auto’s assembleert voor Mercedes-Benz. Het heeft ook een van de drie onderzoek- en ontwikkelingscentra in Berlijn. Verder stroomafwaarts in de toeleveringsketen zet CATL batterij wisselstations op om zijn ‘batterij-als-eendienst’-model te promoten. Het doel is om het onderdeel dat doorgaans voor 40% van de kosten vertegenwoordigt van deze van het voertuig te ontkoppelen,  waardoor een deel van de aankoopprijs wordt verlegd naar het leasen van batterijen.

Kortom het lijkt er niet op dat de toelevering van grondstoffen door een boycot in het gedrang zal komen. Op het thuisfront is CATL al de grootste leverancier aan buitenlandse automerken zoals Volkswagen, BMW, Hyundai en Toyota. Uit de cijfers blijkt dat Tesla vorig jaar één tiende uitmaakte van de 130 miljard omzet . Wanneer eind dit jaar de fabriek te Arnstadt Thüringen klaar is, zullen allicht meer Europese automerken volgen.  Volgens ‘Week In China’ wordt de uitdaging op termijn een optimale vorm van dominantie te bewerkstelligen  zonder incidenten met antitrust toezichthouders of geopolitieke tegenslagen.

Bronnen: Week in China, Wikipedia, www.electrive.com , www.tip3x.com

Bekijk ook Grafieken over Chinese- lithium en kobalt productie en consumptie vdocument.in

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *