Kanselier Merkel bezoekt opnieuw China

Voor de twaalfde keer in 14 jaar bezoekt de Duitse kanselier Merkel China. De klemtoon van het driedaagse bezoek ligt op de economische politiek want Duitsland flirt met een recessie. Het bezoek wordt in Frankrijk met argusogen gevolgd want dit land vreest dat Duitsland te vriendelijk zou omgaan met China en zo een EU-verstandhouding zou doorbreken.

De Duitse kanselier is voor de twaalfde keer sinds ze kanselier werd in 2005 op bezoek in China. Tijdens haar driedaags bezoek zal ze naast Beijing de stad Wuhan bezoeken die verbonden is met de Duitse zusterstad Duisburg, Haar vliegtuig was overvol met zakenlieden want de economische politiek staat hoog op de agenda. Het voorbije kwartaal kromp de Duitse economie en verwacht wordt dat deze tendens zich doorzet met de Brexit en de handelsoorlog US-China. Bovendien dreigt de Amerikaanse president Trump ook met heffingen tegen de invoer van wagens uit de EU.

Investeringsakkoord?

Om de Duitse economie van onheil te besparen wil kanselier Merkel het EU-China Comprehensive Agreement on Investment uitwerken waarvan ze hoopt dat deze overeenkomst volgend jaar getekend kan worden op de speciale EU-China top in Duitsland. Momenteel zijn 900.000 Duitse banen rechtstreeks afhankelijk van de Chinese vraag en voert Duitsland voor 93 miljard € uit naar China. Terwijl het Duitse bedrijfsleven vroeger stevig de China kaart uitspeelde, zien de Duitse werkgevers recentelijk ook een concurrent in China. Zo heeft de Chinese producent van rollend materieel CRRC eind augustus de Duitse fabrikant van locomotieven Vossloh overgenomen en dat betekent concurrentie voor Siemens en Alstom. De koelere kijk tegenover China wordt ook geïllustreerd doordat de EU-Commissie recentelijk China als een ‘rivaal’ bestempelde.

Overgenomen Vossloh uit Kiel

Voor de eerste keer heeft Duitsland een Chinese overname geblokkeerd namelijk deze van Leifeld Metal Spinning AG zeer tot ongenoegen van China. De MERICS onderdirecteur Mikko Huotari pleit voor gematigd ‘disengagement’ als alternatief voor de kanonnenpolitiek van Trump. Feit is dat in Frankrijk met groot wantrouwen gekeken wordt naar de avances van Merkel in China. In Duitsland zelf werd van diverse zijden aangedrongen om de kwestie Hong Kong aan te kaarten. Merkel ontving zelfs een brief van Joshua Wong. Ze pleitte voor het garanderen van de vrijheden in Hongkong en voor een vreedzame dialoog. Premier Li Keqiang verklaarde achter de regering van Hongkong te staan en het behoud van één land, twee systemen. Li zei nog dat het Chinese volk wijs genoeg is de eigen zaken te kunnen beredderen. In Wuhan noemde ze de strijd tegen de klimaatverandering een taak voor iedereen. Ze bektitiseerde zowel het protectionisme als het Chinese sociaal kredietsysteem. Merkel geniet wel de steun van de EU qua onderzoek & ontwikkeling in slim maakwerk, standaarden voor het industrieel internet & zelfstandig sturen en alles qua agenda over duurzaam milieu en klimaat.

Zaken

Uitvoer Duitse auto’s naar China per spoor

De realiteit is dat de Duitse autoproducenten al meer afhankelijk zijn van hun Chinese verkoop dan deze in de VS. Voorts daalden volgens de laatste cijfers van het Duitse Economie ministerie in juli de bestellingen voor de Duitse industrie met 2,7%. Er zal duidelijk druk zijn van het bedrijfsleven om de klemtoon vooral op het economische te houden.

Gedurende de eerste 7 maanden investeerde Duitsland 1,17 miljard $ in China of een vooruitgang met 62%. De bilaterale handel steeg met 2,4% tot 107 miljard $, aldus gegevens van het Chinese ministerie van Handel. Omgekeerd investeerde China 1,01 miljard $ in Duitsland, een verhoging met 27%.

De Duitse Kamer van Koophandel te Hamburg ziet echter grote mogelijkheden in het Chinees initiatief van de nieuwe zijderoutes. Het gaf vorige week daarover een studie uit. Commissaris voor Internationale Zaken Robert Lorenz-Meyer vraagt de regionale autoriteiten maatregelen om de handelspositie van Hamburg hierin te versterken. Hij steunt terzake wel de eis van de EU om de infrastructuur in eigen handen te houden, maar is anderzijds overtuigd dat raamwerken voor samenwerking voordeel opleveren voor alle partijen.

Global Times, China org, euobserver, politico.eu, Bloomberg.com. Le Figaro, Deutsche Welle

.

.

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar