Elke dag worden ongeveer 300.000 stuks themakleding uit het kanton Guanyun (Jiangsu) verstuurd. Het kanton telt meer dan 1.000 bedrijven die themakleding produceren en 7.000 actieve webwinkels die ze verkopen en dit een totale omzet van bijna 8 miljard yuan.

De dagelijkse 300.000 stuks themakleding variëren van afstudeergewaden en kostuums voor optredens tot Japanse schooluniformen (JK-uniformen) en Hanfu, de traditionele kleding van de Han-bevolkingsgroep. Guanyun dat ook wel de ‘themakledinghoofdstad van China’ wordt genoemd, telt meer dan 1.000 bedrijven die themakleding produceren en meer dan 7.000 actieve webwinkels die de producten verkopen, met omzet van bijna 8 miljard yuan.
Wat begon als een basisbeweging rond de productie van eenvoudige lingerie is op 18 jaar tijd uitgegroeid tot een bloeiende industrie. Lokale fabrikanten hebben afgelegen markten bereikt en de harten van klanten over de hele wereld veroverd. De bloeiende nijverheid heeft tevens de groei van de lokale koerierssector aanzienlijk gestimuleerd. Alleen al in 2024 verwerkten lokale koeriersdiensten meer dan 120 miljoen pakketten, de hoogste groei van alle Jiangsu-kantons.
De themakledingindustrie van Guanyun begon zich in 2006 te ontwikkelen toen ondernemer Lei Congrui terugkeerde naar het kanton na een winkel in dagelijkse benodigdheden te hebben gerund op het Chinese e-commerceplatform Taobao. Hij zag kansen in de stijgende vraag naar themakleding, richtte een fabriek op en profiteerde van de bloeiende e-commerce, waardoor hij binnen drie jaar een jaarlijkse omzet van 50 miljoen yuan bereikte. Het succes van Lei motiveerde zijn dorpsgenoten en al snel ontstonden er meer dan honderd online winkels en thuiswerkplaatsen voor kleding in Guanyun.

In 2015 genereerde de themakledingindustrie van Guanyun meer dan 1 miljard yuan aan jaarlijkse inkomsten. Dat bedrag groeide tot 5 miljard yuan in 2020 en bereikte bijna 8 miljard yuan in 2024. De industriële keten van de aankoop van stoffen en het ontwerpen van patronen tot het naaien en de e-commerce is nu stevig in het gebied verankerd. Er werken meer dan 50.000 mensen in de secxtor, waarvan ongeveer 53 % vrouwen tussen de 31 en 50 jaar. ‘Ik kan 80 rokken per dag maken en verdien meer dan 7.000 yuan per maand’, vertelt de 56 jarige kledingarbeidster bij het bedrijf van Huang Zhao Li terwijl ze met een naaimachine plooien in een JK-uniformrok naait.
Productdiversificatie en industriële transformatie hebben de kledingindustrie in Guanyun een sterke impuls gegeven. De afgelopen jaren zijn steeds meer ondernemers overgestapt van lingerie naar themakleding waardoor er bredere marktperspectieven zijn ontstaan. De 28-jarige ondernemer Gao Chang die in 2021 naar zijn geboorteplaats Guanyun terugkeerde om zijn eigen bedrijf te starten, is een van de lokale ondernemers die zich heeft toegelegd op de bloeiende nichemarkt van JK-uniformen, die erg populair zijn onder de Chinese generatie Z. Zijn gewaagde stap wierp vruchten af: in zijn eerste jaar verkocht Gao meer dan 20.000 stuks en behaalde hij een winst van 300.000 yuan. Hoofd van een lokaal kledingbedrijf Wang Zhuang dat zich vroeger specialiseerde in de productie van danskostuums, zag kansen in afstudeergewaden. Hij herontwierp de traditioneel volumineuze gewaden met moderne, lichtgewicht grondstoffen en voegde modieuze elementen toe. Zijn nieuwe ontwerpen worden nu geleverd aan universiteiten in heel China en zelfs in het buitenland.
Tegenwoordig is het productaanbod van Guanyun diverser dan ooit, met een jaarlijkse groei van meer dan 50 % in de verkoop van nieuwere categorieën zoals JK-uniformen, Hanfu en afstudeergewaden. Het kanton levert nu meer dan 60 % van alle academische kleding ter wereld.
Vorig jaar heeft Guanyun een reeks industrienormen gepubliceerd, een collectief openbaar merk gelanceerd en een centrum voor auteursrechtbeheer en een station voor de bescherming van intellectuele eigendom (IP) opgericht. Zo kunnen hindernissen voor de verdere groei van de lokale themakledingindustrie, waaronder een tekort aan geschoolde arbeidskrachten en inbreuken op intellectuele eigendom, aangepakt. De volgende stap is internationale expansie. In het werkverslag van Guanyuns bestuur voor 2025 worden plannen uiteengezet om 30 nieuwe grensoverschrijdende e-commercebedrijven en meer dan 100 nieuwe onlinebedrijven toe te voegen.
Bron Peoples Daily