Het is het hoogseizoen voor zeevruchten en om deze delicatessen vers op tafel te krijgen, is een geavanceerd koelketenproces nodig. Het traject omvat verpakking in werkplaatsen, voorkoeling in koelhuizen en gekoeld transport. Gespecialiseerde apparatuur, variërend van koelhuizen tot koelwagens, zorgt ervoor dat de producten gedurende de hele toeleveringsketen vers blijven.

Om 4 uur ’s ochtends oogsten boeren harige krabben op de boerderij van een landbouwtechnologiebedrijf in de stad Yong’an, district Kenli van Dongying (Shandong). Binnen 12 uur worden de krabben via koelketenlogistiek door het hele land bezorgd. In de verpakkingswerkplaats van het bedrijf sorteren werknemers de krabben. ‘We hebben een one-stop-distributiemagazijn voor koelketenlogistiek gebouwd. Voor verzending worden de krabben zes tot acht uur vooraf gekoeld’, aldus algemeen directeur Wang Yingze van het bedrijf. Bij het distributiemagazijn voor koelketenlogistiek komen en vertrekken voertuigen van China Post, SF Express, JD.com en anderen. ‘Tijdens het hoogseizoen kunnen de dagelijkse zendingen oplopen tot bijna 20.000 bestellingen, met een gewicht van 20.000 tot 25.000 kilogram’, aldus Wang. Koelketenlogistieke vrachtwagens vervoeren de krabben naar het lokale logistieke centrum van China Post, waar ze worden gesorteerd en opnieuw geladen voor levering in het hele land. ‘We bieden levering op dezelfde dag binnen de stad, levering de volgende ochtend binnen de provincie en levering de volgende dag in 45 steden. Alle zendingen worden via directe koelketenroutes zonder overslag verzonden, zodat de krabben in optimale conditie aankomen’, aldus adjunct-directeur Lu Shiyuan, van China Post in Kenli.
Efficiënt
Onder impuls van overheidsplanning en marktvraag worden koelopslagfaciliteiten uitgebreid en gemoderniseerd met slimme technologie, wat investeringen en een gestage marktgroei stimuleert. Op 8 oktober landde een vrachtvliegtuig op Shenzhen Bao’an International Airport. Ongeveer 4 ton Atlantische zalm werd gelost en door koelketenlogistieke vrachtwagens naar de internationale koelopslagfaciliteit van de luchthaven gebracht. ‘Geïmporteerde gekoelde aquatische producten kunnen nu op dezelfde dag dat ze aankomen op de markt komen’, aldus adjunct-directeur Tan Weiping van het International Cargo Centre Shenzhen (ICCS). Dankzij de efficiënte werking van koelopslagfaciliteiten en gestroomlijnde douane-inklaring verloopt het bedrijf soepeler dan ooit. In de eerste negen maanden van dit jaar verwerkte de koelopslagfaciliteit van ICCS 31.000 ton verse zeevruchten, fruit en andere verse producten, een stijging van 36 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De producten waren goed voor meer dan 48 % van de vracht die in dezelfde periode in de haven aankwam.
Cijfers

Volgens de Chinese Federatie voor Logistiek en Inkoop bedroeg de vraag naar koelketenlogistiek voor voedingsmiddelen in China in de eerste helft van dit jaar 192 miljoen ton, een stijging van 4,35 % op jaarbasis. De sector van de koelketenlogistiek voor voedingsmiddelen bracht in de eerste jaarhelft 280 miljard yuan op, wat neerkomt op een stijging van 3,84 % op jaarbasis.
In het hele land bedroeg de investering in koelopslagfaciliteiten in de eerste jaarhelft 22,31 miljard yuan, een stijging van 7,67 % ten opzichte van vorig jaar. Eind juni was de totale openbare koelopslagcapaciteit voor voedingsmiddelen in de belangrijkste consumentenmarkten met 6,12 % gestegen tot 260 miljoen m³. Met de snelle groei van e-commerce in verse levensmiddelen en restaurantketens stijgt de vraag naar stedelijke bezorging enorm, wat de verkoop van lichte koelwagens stimuleert. Beleidsstimulansen en verbeterde toegankelijkheid via het wegennet hebben ook geleid tot een sterke toename van het aantal nieuwe energiezuinige koelwagens. Volgens de Chinese Federatie voor Logistiek en Inkoop werden in de eerste helft van het jaar 29.474 koelwagens verkocht, een stijging van 18,19 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Bron Peoples Daily
