Modernisering moet Chinese luchtmacht op wereldniveau brengen

De Chinese Luchtmacht krijgt een update in drie fasen. Een paar voorbeelden van wat dat concreet inhoudt waren zichtbaar op de China Airshow in Zhuhai vorige week.

Chinese luchtmacht

J-10 (foto Zhang Wei/Asianewsphoto)

Luitenant-Generaal Xu Anxiang, tweede bevelhebber van de Chinese luchtmacht, heeft op 11 november, tijdens een persconferentie belangrijke mededelingen gedaan.

Driefasenplan

Dat gebeurde in Zhuhai, provincie Guangdong, waar een spectaculaire luchtvaartshow werd gegeven zowel voor burgerluchtvaart als met militaire vliegtuigen. Ter gelegenheid van de 69e verjaardag van de Chinese luchtmacht zei Xu in Zhuhai dat de Chinese luchtmacht een moderniseringsplan in drie fasen heeft. Dat past binnen de algemene versterking van de Chinese defensie en strijdkrachten.

Op naar wereldniveau

Eerst wil China een strategische luchtmacht waarin lucht- en ruimtevaart geïntegreerd zijn. Dat is de fase die in 2020 al voltooid moet zijn. Er zal zowel met vierde -als derde generatietechnologie gewerkt worden. De systematische gevechtskracht wordt opgetrokken voor defensieve en offensieve operaties.

Vervolgens, in de tweede fase, wordt de strategische macht vergroot. Theoretische ondersteuning, organisatiestructuur, onderhoudspersoneel en wapentuig zullen een modernisering ondergaan. Tegen 2035 moet China over een volledig strategisch vaardige en moderne luchtmacht beschikken. ‘In de derde fase gaan we een stap verder om tegen het midden van de eeuw de luchtmacht te zien evolueren naar een strijdkracht op wereldniveau’, aldus Xu.

J-10 en J-20

Ook ter gelegenheid van de 69e verjaardag van de luchtmacht van het Volksbevrijdingsleger namen J-10 en J-20 gevechtsvliegtuigen deel aan de Airshow China in Zhuhai. Ze demonstreerden dat Xu’s uitspraken geen loze woorden zijn. Wel werd het duidelijk dat China bij de verdere ontwikkeling van de stealth J-20 wat tegenslag heeft. De doelstellingen van 2016 om de J-20 met eigen Chinese motoren gevechtsklaar te maken zijn nog niet gerealiseerd. Daar wordt echter aan doorgewerkt. China wil niet afhankelijk blijven van de aankoop van Russische motoren.

J-10 steelt de show

Wel was er een duidelijke technologische vooruitgang bij de J-10. Experts waren zeer onder de indruk van de toepassing van het eigen Chinese ‘thrust vectoring control system’. Dit is een besturingssysteem gebaseerd op de eigenschappen van een straalmotor die van richting kan veranderen. Deze stuwstraalbesturing maakt de wendbaarheid van de gevechtsvliegtuigen veel groter.

‘Burgerluchtvaart niet vergeten’

Op de Airshow China in Zhuhai waren 43 landen en regio’s met 770 bedrijven aanwezig om vliegtuigen en materiaal te tonen, te demonstreren en te verkopen. Dat is 10 % meer dan tijdens de vorige editie in 2016. Op het eind van de show waren er contracten gesloten voor de verkoop van 239 vliegtuigen voor een totale waarde van 21,2 miljard dollar.

Er is bij Chinese waarnemers uiteraard begrip voor de noodzaak om de luchtmacht te versterken en op een hoger plan te brengen. Toch vinden sommigen dat de ontwikkeling van de burgerluchtvaart dreigt achter te blijven. Dat mag de overheid volgens hen niet laten gebeuren.

Bronnen: China Daily, chinamil.com.cn (website van het Volksbevrijdingsleger), South China Morning Post, Global Times, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar