Techtrends: Tienjarenplan zeldzame aardmetalen

Binnen–Mongolië heeft een tienjarenplan voor de zeldzame aardmetalen en Beijings Central Business District staat in de top 10 van aantrekkelijkste zakendistricten. De EU Commissie wil de lidstaten verplichten Huawei te weren en 2 jaar vroeger dan gepland een belasting opleggen op kleine Chinese pakjes. Het 11.11koopfestival zag een sterke verkoop van slimme producten en JD.com opent zich als autoverkoper. De New International Land-Sea handelscorridor is succesvol en de eerste fase voor 6G uittesten is afgelopen. China staat vooraan in generatieve AI patenten en we eindigen met nieuws uit bedrijven en sectoren.

Van de Weghe maakt van China een karikatuur

VRT-journalist Tom Van de Weghe heeft met ‘Terug naar China’ een boek gepubliceerd dat volledig geschreven is vanuit de nulsomoptiek dat China het westen binnendringt om het te controleren, te beheersen en te onderwerpen. De Chinese win-win politiek van wederzijds voordeel blijkt onbestaande.

Is China indirect verantwoordelijk voor burgeroorlog in Soedan?

In het artikel ‘Golden Lines: The UAE, Sudan’s Blood Gold, and China’s Quiet Facilitation’ op het onafhankelijke medium UKColumn schrijft dr. Marwa Osman van de Libanese Maaref universiteit dat China betrokken is in de Soedanese burgeroorlog als klant van goud,, investeerder en leverancier van wapens. Enig onderzoek leert dat dit niet op feiten berust. Toch verspreiden zelfs onafhankelijke media dergelijke vooroordelen tegen China. Amnesty International en de Amerikaanse inlichtingendiensten dragen hun steentje bij.

De betekenis van China’s opkomst voor de wereldeconomie   opinie

Professor Lu Di, hoogleraar in de economie en Directeur van het Instituut voor Vergelijkende Politieke Economie aan de Renmin Universiteit in Beijing, de Chinese universiteit die de meeste toppolitici voortgebracht heeft, heeft een interessante visie op de invloed van China’s opkomst als economische macht op de wereldwijde economische ontwikkeling. Daarover heeft hij de laatste tijd veel gepubliceerd. In dit artikel probeer ik zijn ideeën voor een breder publiek samen te vatten.

Chinese jongeren ‘klokken’, maar niet bij hun werkgever

Het is niet echt een nieuw verschijnsel, maar tijdens onze jongste Chinareis viel het extra sterk op dat het rondreizen door eigen land met als hoofddoel zo veel mogelijk locaties te bezoeken die op het internet populair zijn (geworden) een van de meest prominente trends onder Chinese jongeren is. Deze trend staat bekend onder de naam da ka, wat letterlijk ‘klokken’ betekent. Je reist naar een bepaalde locatie en zorgt ervoor dat je met een foto kunt bewijzen dat je er geweest ben.