Plattelandsverblijven waar reizigers genieten van lokale gepersonaliseerde activiteiten en de cultuur van de gastheren, kennen een toenemend succes. Ook kamperen is in China een nieuwe vorm van toerisme die overigens een snelle groei in outdoorartikelen tot gevolg heeft

Traditioneel verblijven reizigers meestal in hotels in de buurt van toeristische trekpleisters en brengen ze hun dagen door met het afvinken van bezienswaardigheden. Maar de laatste jaren is er een nieuwe trend ontstaan waarbij mensen kiezen voor verblijven op het platteland omdat steeds meer jonge reizigers de voorkeur geven aan meeslepende ervaringen en bestemmingen buiten de platgetreden paden. Deze ‘homestay’-economie is nu een krachtige nieuwe motor geworden voor de groei van de toeristische economie.
De 28-jarige Chen Tianyu uit Tianjin die een driedaags verblijf had geboekt in Moganshan, een bergresort in Huzhou, vertelt. ‘Als theeliefhebber voel ik me vooral aangetrokken tot de theeplukactiviteiten die veel plattelandsverblijven aanbieden. Tijdens mijn eerdere zakenreizen en langere vakanties verbleef ik meestal in hotelketens. Die zijn schoon, comfortabel, redelijk geprijsd en goed gelegen. Maar soms kun je niet anders dan het gevoel hebben dat ze karakter en lokale cultuur missen en dat er geen interactie is tussen de gasten”, voegt Chen eraan toe. “
Huzhou, een kleine stad in Zhejiang zag in mei een sterke stijging van het aantal boekingen voor zijn rurale accomodaties. Daar konden gasten zich onderdompelen in de bergen, overdag theebladeren plukken en raften en ’s avonds rond het kampvuur zitten voor thee en een openluchtbioscoop onder de sterrenhemel. Uit officiële gegevens van het Bureau voor Cultuur, Sport en Toerisme van Huzhou blijkt dat van 1 tot 5 mei Deqing County, een van de belangrijkste clusters van homestays in Huzhou, 1,98 miljoen toeristen heeft ontvangen, een stijging van 43 % ten opzichte van vorig jaar. De inkomsten uit toerisme bedroegen 2,73 miljard yuan, een toename van 44,7 % ten opzichte van 2024. De gemiddelde bezettingsgraad van de verblijven in Deqing bedroeg 81,7 %, wat ongeveer 59,2 miljoen yuan aan inkomsten opleverde.
Dienstverlening

Typische plattelandsverblijven zijn kleinschalige, niet-gestandaardiseerde accommodaties die meestal in landelijke of cultureel onderscheidende gebieden worden uitgebaat. Ze leggen de nadruk op unieke architectuur, sterke regionale kenmerken, interactie met de eigenaar en een meeslepende ervaring. Deze unieke voordelen maken de plattelandsverblijven tot een opkomende trend. Volgens het rapport ‘2024 Rural Tourism Revitalization White Paper’ van Trip.com kenden zowel het aanbod als de vraag naar plattelandsverblijven in 2024 een gestage groei, met een stijging van respectievelijk 19,6 % en 24,3 % ten opzichte van het voorgaande jaar.
‘De kerncompetitiviteit van homestays ligt in hun niet-gestandaardiseerde diensten en de unieke cultuur die door hun gastheren wordt gevormd’, aldus voorzitter Zhang Xiaojun van de Homestay Inn and Boutique Hotel Branch van de China Tourism Association. ‘Om zich te onderscheiden van traditionele hotels moet de toekomst van de accomodaties zich richten op ‘micro-vakanties’ zoals wellnessretraites in het weekend.’ De ‘niet-gestandaardiseerde diensten’ die ze bieden, gaan verder dan architectonische eigenheid maar komt tot uiting in de gepersonaliseerde activiteiten die ze organiseren, zoals wandelen langs op maat gemaakte routes of het delen van familierecepten. Dergelijke hartelijke diensten zijn onvervangbaar door merkhotels’, aldus Zhang.
Plattelandsverblijven in heel China maken gebruik van hun unieke locaties en lokale culturen om meeslepende ervaringen te creëren, waaronder workshops over immaterieel cultureel erfgoed, reisfotografie, bloemen bewonderen, paardrijden, vissen en kamperen. Naast cultuur en sport hebben veel verblijven ook nichethema’s omarmd van vinylplatencollecties en ikebana-bloemschikken tot vintage esthetiek en doe-het-zelf-aromatherapie, waarmee ze tegemoetkomen aan reizigers die op zoek zijn naar bijzondere ervaringen.

‘Veel jonge reizigers die Dali bezoeken, voelen zich aangetrokken tot fotoshoots en activiteiten in dorpen van etnische minderheden. Deze foto’s en video’s gaan viraal op sociale media en hebben ons aantal terugkerende gasten echt een boost gegeven’ vertelde eigenaar Zhu Jingyu van een verblijf in Dali. Socialemedia marketing is het belangrijkste kanaal geworden voor het werven van klanten voor plattelandsverblijven. In 2023 steeg het aantal boekingen voor homestay-ervaringspakketten met korte videofragmenten op Trip.com met 30 % aldus directeur Wu Shan, van het Rural Revitalization Research Institute bij Trip.com.
Gecoördineerd
Het succes van plattelandsverblijven is in veel regio’s een katalysator geworden voor lokale specialiteitenindustrieën en verlevendiging van het platteland. In Huzhou heeft de homestay-boom de verkoop van lokale witte theeproducten aanzienlijk gestimuleerd. Gu Huimin, destijds decaan van de School of Tourism Sciences aan de Beijing International Studies University noemde dit als voorbeeld in het maandblad Tourism Tribune in 2023: ‘De accomodaties en lokale specialiteiten versterken elkaar. Bij het promoten van de verblijven moeten we ons richten op onvervangbare lokale ervaringen, zoals diners in bamboebossen en theeplukactiviteiten en op souvenirs voor familie en vrienden.
Tijdens het Kersenfestival 2025 dat op 8 mei van start ging in Qingdao (Shandong) organiseerden homestays samen met lokale boeren kersenplukactiviteiten, wat de verkoop van lokale landbouwproducten stimuleerde. ‘Seizoensgebonden evenementen zoals bloesem- en kersenfestivals vormen een cruciale kans om landbouwproducten te promoten en tegelijkertijd culturele toeristische trekpleisters met elkaar te verbinden’, vertelt secretaris Wang Jianlong van de CPC-Wulongjian Village Branch te Qingdao. ‘Een familie die een homestay runt, verwelkomt nu tijdens het hoogseizoen dagelijks meer dan 50 bezoekers in hun gezamenlijk beheerde boomgaard’, voegde hij eraan toe, waarmee hij benadrukt hoe geïntegreerd agrotoerisme het inkomen op het platteland verhoogt.
Kamperen

Kamperen wordt voor veel Chinezen een nieuwe manier om het weekend door te brengen en dit stimuleert voorts een snelle groei in outdoorartikelen. In april steeg het aantal zoekopdrachten met betrekking tot kamperen op Meituan met meer dan 140 % ten opzichte van de maand ervoor. E-commercegigant JD.com maakte bekend dat de verkoop van kampeerlampen in april met 48 % is gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, terwijl de verkoop van tenten, kampeertafels en -stoelen met respectievelijk 70 % en 74 % is toegenomen.
In 2024 bedroeg de omzet van de Chinese kampeereconomie 213 miljard yuan en dit cijfer zal naar verwachting in 2025 aanzienlijk groeien. De groeiende populariteit van kamperen maakt deel uit van een bredere verschuiving van materiële consumptie naar consumptie van ervaringen. De trends in kamperen weerspiegelen ook het streven naar meer kwaliteit in het consumentengedrag, met glamping (of luxe kamperen) als een prominent voorbeeld daarvan. Vroeger betekende kamperen gewoon een tent opzetten en een slaapzak gebruiken. Nu maken modulaire tenten, lichtgewicht kookgerei en zelfs projectoren en audioapparatuur een nacht onder de sterren veel boeiender.

De bloeiende kampeereconomie trekt veel aandacht van investeerders. Op veel plaatsen zijn speciale campings aangelegd, zoals campings voor recreatievoertuigen, gezinscampings en picknickcampings. De instroom van kapitaal bevordert niet enkel de uitbreiding van de sector, maar versnelt ook de concurrentie en innovatie op de markt. Sommige campingbeheerders bieden bijvoorbeeld totaalpakketten aan met kampeerpods, kampeerplaatsen en de hele dag gratis buitenactiviteiten. Tegelijkertijd kan de aanleg van campings de ontwikkeling van de omgeving stimuleren. Nabijgelegen restaurants, winkels en bezienswaardigheden zien een aanzienlijke toename van het aantal bezoekers, waardoor een gevarieerd consumptiepatroon ontstaat waarin kamperen wordt gecombineerd met eten en entertainment.
De snelle ontwikkeling van de kampeereconomie vormt wel een uitdaging voor het milieu en problemen zoals afvalvervuiling en vernietiging van de vegetatie moeten worden aangepakt. Overmatige ontwikkeling kan ook problemen met zich meebrengen. Sommige campings exploiteren bijvoorbeeld natuurlijke hulpbronnen te intensief en brengen zelfs schade toe aan het milieu om toeristen aan te trekken. Om deze problemen op te lossen, hebben veel lokale overheden richtlijnen uitgevaardigd om groene kampeerpraktijken te bevorderen.
De opkomst van de kampeereconomie weerspiegelt niet enkel veranderingen in consumptietrends, maar ook in de levensstijl van mensen. Maar om van deze hausse een langdurige trend te maken, moet een evenwicht gevonden tussen het voldoen aan de vraag van de consument en het beschermen van het milieu. Enkel op die manier kan de kampeereconomie zich duurzaam en gezond blijven ontwikkelen en een belangrijke motor worden voor sociale vooruitgang.
Bron: Beijing Review